Bionic Commando

Då var det dags för en gammal goding! Det här är ett spel jag hyrde vid flera tillfällen som barn. Det släpptes 1988 i Japan under namnet ”Hitler no Fukkatsu: Top Secret” som på engelska betyder ” The Resurrection of Hitler: Top Secret”. Inte allt för vanligt att Adolf får en roll i ett NES-spel. Bionic Commando kom till Sverige 1990 och är producerat av Capcom. När spelet släpptes i Amerika och Europa så rensade man bort bilder på hakkors och diverse text som hade med nazismen att göra. De lämnade dock kvar en sak åt oss som man starkt förknippar med nazismen, i slutet av det här inlägget får ni se vad.  Vår version blev även lättare än den Japanska. Det kom först som arkadspel men NES-versionen är egentligen ett helt annat spel med några få likheter med spelet i arkadhallarna.




Japan vs Amerikat



Storyn handlar om att någon slags fredsgrupp får nys om att en högt uppsatt person inom det militära tänker fortsätta ett bygge som Hitler påbörjade under 40-talet. Det är nåt slags hemligt vapen som kan orsaka stor förödelse i fel händer. De skickar ut sin bästa man, ”Super Joe” för att stoppa byggnaden av detta vapen. Super Joe lyckas klanta sig och bli tillfångatagen. För att rädda Super Joe skickar de ut nästa hjälte, Ladd Spencer. Det är alltså här du kommer in i bilden, Mr. Spencer lyder dina kommandon via en NES-kontroll.





Vad som är ett kännetecken för just Bionic Commando är att istället för en hoppfunktion så har man en specialarm som kan användas till att klättra och svinga sig över olika former av hinder. Tror inte det finns något sidoskrollande action/äventyr till NES där man inte kan hoppa förutom det här spelet? B-knappen använder du ditt vapen, vilket känns betydligt mer standard.






Första gången man spelar det här känns det så fel att det inte går att hoppa! Man tror det är fel på spelet nästan. Eftersom jag spelade det här rätt mycket som barn så kommer jag fort in i det hela.

Capcom gillade konceptet att spelaren ska få välja vilken bana man vill spela. Precis som i Mega Man och Duck Tales får man välja vilken bana man ska spela.




På kartan får du styra vart du vill att helkoptern ska landa nånstans. Man har inte tillgång till alla banor från start utan man måste hitta vissa föremål under spelets gång för att ta sig länge in på kartan. De lägre siffrorna med vit bakgrund är ”de riktiga banorna” och de med rosa bakgrund är mer som en liten bonusbana. Det finns även lastbilar som åker omkring på kartan. Hamnar du på en sån får du spela en kort bana där man styr Spencer med vinkeln uppifrån, det påminner ganska mycket om Ikari Warriors. Syftet med dessa banor är att samla på sig continues eftersom man bara startar med 2st.




Allt flyter på ganska bra och jag känner mig mer och mer bekväm med den svingande metalarmen. Det kommer lite svåra delar här och där men banorna är inte gigantiska så måste jag börja om är det ingen större fara. Så länge man ser till att det finns gott om continues i ryggsäcken ska det inte vara någon fara.




När man börjar spelet tål man 2 träffar sen dör man ett liv, men om du är noga med att plocka upp patroner (?) som fienden släpper när du skjuter ihjäl dem så ökar livsmätaren eftersom. Det finns även en massa tillbehör man hittar på bonusbanorna och när man klarar de vanliga banorna. Saker som skottsäker väst och helande drycker kan vara till en stor hjälp.




Varje bana har en boss men tråkigt nog så upprepar sig bossarna bra många gånger. Egentligen är nog bara 3-4st olika bossar som dyker upp med jämna mellanrum. Varje bossrum ska man skjuta sönder en gyllene pungkula.




Efter ett par timmar börjar jag tulla på de sista banorna på kartan. Första gången jag blir riktigt rövknullad i det här spelet är på numero 11. Här är det vansinniga hopp du ska göra med din unika arm. Missar du att greppa i taket ramlar du ner i ett hav av eld, blir grillad bra många gånger här.




Jag når till slut den onda militären som tagit över Adrolfs bygge. Lite oväntat så har han också förvarat Adolf Hitler (Master-D i vår version)i någon slags maskin som gör att han börjar leva igen.






Efter Adolf sagt åt mig att jag är körd så får jag möta spelets sista boss, det hemliga vapnet . Med lite tålamod är det inga konstigheter att besegra.







Efter du sprängt vapnet stöter du på en soldat som ger dig en bazooka och säger att du ska spränga Hitler som är på väg att fly i en helikopter genom att skjuta rakt in i kockpitten. Här får du svinga dig rakt ut för ett stup och tajma iväg ett skott när du passerar helikoptern. Du har bara ett skott på dig och missar du så dör du. Jag dör flera gånger men eftersom man får börja precis där när man tar en continue så går det rätt fort ändå.



Det här är antagligen det grövsta jag sett när det gäller våld i ett NES-spel. Adolfs huvud sprängs!



Sen får du en minut på dig att ta dig ut från byggnaden innan hela stället sprängs. Det är boss man fått möta tidigare som drygar sig men med lite tur så kan man klättra förbi han. Jag tar mig ut och inser att Super Joe fortfarande är kvar i byggnaden.  Spencer vänder tillbaka in i byggnaden och lyckligt nog så hinner Super Joe bli räddad i sista sekund.










Jag gillar Bionic Commando! Det är ett riktigt mysigt litet äventyr med trallvänliga toner och samma ljudeffekter som i Mega Man spelen. Spelet handlar oftast om platformsaction med knepig terräng där du måste använda din arm på rätt sätt . Sen att du kan uppgradera din gubbe med olika vapen och annan utrustning och även göra en del backtracking efter du hittat nya föremål, gör att äventyrsgenren också får en plats i spelet. Har ni aldrig kört Bionic Commando tycker jag det är dags att ni myser framför tvn några timmar. Om ni ert NES är trasigt (för alla som läser den här bloggen äger väl ett?) så kan ni ladda hem Bionic Commando Rearmed till Xbox eller PS3 som är en remake av det här spelet.

En liten film på spelet.



Speltid: 3 timmar
Status: Varat
Spelvärt: 86 %


Kommentarer
Postat av: Nesse

Gött att du fått upp ytterligare ett lir. Det här känns som det lättaste hittills eller? Du är ju förvisso en erfaren spelare men 3 timmar är väl i minsta laget?



Man börjar också kunna skönja ett mönster med nya spel varje måndag. Hade ju varit prima om du lyckas upprätthålla det :D

2012-03-26 @ 20:48:27
Postat av: RetroMask

*Gött att du fått upp ytterligare ett lir. Det här känns som det lättaste hittills eller? Du är ju förvisso en erfaren spelare men 3 timmar är väl i minsta laget?

Man börjar också kunna skönja ett mönster med nya spel varje måndag. Hade ju varit prima om du lyckas upprätthålla det*



Det kan nog stämma att det är det lättaste sen bloggen fick en nystart. Men det är långt ifrån det lättaste om man tittar på alla spel jag kört. Hade jag inte spelat det här förut hade det nog tagit 5-6 timmar skulle jag tro. Det är faktiskt småknepigt emellanåt.



Haha, det har jag inte ens tänkt på. Om jag kollar på när jag lagt upp inläggen ser det ut som en nytt kommit upp var fjärde dag ungefär.



Nu ska jag sätta mig och lira nästa spel!

2012-03-26 @ 21:03:00
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: André

BC är faktiskt ett spel jag oxå klarat i min ungdom, men jag minns att det var rätt svårt, visst man var sämre å dummare då, men det var ingen lek. Köpte för nått år sen rearmed versionen på xbox och det var en glad överraskning, att kunna spela två var riktigt skoj, även mkt bättre bossar och andra störande saker från nes spelet de plockat bort. Keep up the good work!

2012-03-27 @ 14:56:28
Postat av: Danger

Har faktist ocksa spelat igenom det i ungdomen men har ju missat hela hitlergrejen naturligtvis, kul att det fanns spel som inte var sa javla pk back in the day iaf.

2012-03-27 @ 17:55:17
Postat av: RetroMask

BC är faktiskt ett spel jag oxå klarat i min ungdom, men jag minns att det var rätt svårt, visst man var sämre å dummare då, men det var ingen lek. Köpte för nått år sen rearmed versionen på xbox och det var en glad överraskning, att kunna spela två var riktigt skoj, även mkt bättre bossar och andra störande saker från nes spelet de plockat bort. Keep up the good work!



Det är som sagt lite knepigt innan man lär sig använda armen. Jag håller med, Rearmed versionen är riktigt grym. Extra kul är ju att det är utvecklat av ett gäng svenskar :) Synd de spårade ur med Rearmed del 2, man kan ju för fan hoppa i de!

2012-03-28 @ 15:54:39
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Har faktist ocksa spelat igenom det i ungdomen men har ju missat hela hitlergrejen naturligtvis, kul att det fanns spel som inte var sa javla pk back in the day iaf.



Många som spelat igenom där här gamla Capcom klassikern! Hitlergrejen är bara som en bonus, inget man uppfattade som barn men kör man igenom spelet idag blir det som en överraskning :)

2012-03-28 @ 15:58:13
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Daniel

En old favorite! Klarade detta som liten minns jag.

Jag fullkomligt älskar Bionic Commande som finns till PS3. Det kompletta spelet på skiva och inte det nedladningsbara. Vart överraskad när jag började spela det hur bra och kul det är. En av mina all time favorites faktiskt. Hur jävla kul som helst att svinga hängpung i 3D miljö.

Svar: Ja, det är grymt!
Jaså? Jag har bara spelet den nya versionen i 2D och den var förbannat kul att spela i CO-OP. Jag testade aldrig 3D versionen eftersom jag brukar suga i nya 3D spel. Var det inte svårt att kontrollera "svingandet"?
RetroMask

2012-07-25 @ 15:39:47
URL: http://photography.dj
Postat av: Daniel

"Var det inte svårt att kontrollera "svingandet"? "

Jo, till en början! Men sen när man mästrade det så var det belönande som fan att svinga runt och samtidigt döda fiender när man är i luften.

Grymt kul underskattad spel du borde prova på det! Lika kul som alla andra BC spel i mitt tycke.

2012-09-14 @ 14:00:37
URL: http://photography.dj

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0