Batman Returns

Efter jag varit vilsen i Segadjungeln ett tag är jag äntligen tillbaka till NES-samlingen! Nästa spel heter Batman Returns och är tyvärr inte en fortsättning på Sunsofts underbara Batman-spel som jag skrivit om tidigare. Sunsoft släppte en uppföljare till deras Batman som hette ”Batman: Return of the Joker” som jag tråkigt nog inte äger. Batman Returns är utvecklat av Konami som är ett av de absolut största spelföretagen någonsin. 1993 släppte Konami det här spelet i USA och några länder i Europa, men inte Sverige. Så låt se ifall Batman Returns kan överträffa Sunsoft underbara äventyr med läderlappen!

 

 

Batman Returns är alltså ett spel efter andra Batmanfilmen som har samma namn. Skurkarna den här gången är Penguin och Catwoman.

 

 

Istället för ett Action/Plattform som Sunsofts Batman är, har Konami gjort fladderlappen mer till en fighter. Nu snackar vi om ett sidoskrollat Beat ém up, typ Double Dragon. Jag gillar oftast Beat ém up spel men det är mest på 16-bits konsoler jag har lirat dessa. Det är perfekta spel att lira tillsammans med en polare i bakfyllan!

 

 

Du använder A-knappen för att veva runt med knytnävarna och hoppar med gubben på B-knappen, ganska standard med andra ord. Gör du ett hopp och trycker på slagknappen blir det en hoppspark som är rätt effektiv. Batman kan även göra glidtacklingar om du håller neråt och tycker på hoppknappen. Trycker du in A och B samtidigt gör Batman någon slags piruett och fladdrar till med sin kappa. Attacken är antagligen till för att skydda sig när man är omringad av surgubbar, dock förlorar du en del av din energi när du använder den. Tror jag använde mig utav den attacken en gång medans jag spelade så den kunde de ha skippat helt och hållet. Sen kan du även välja mellan 2 olika prylar om du trycker på select-knappen. Du har en rephake och bataranger. Rephaken kan man använda för att komma åt fiender som flyger i luften eller klättra in genom vissa fönster eller ta sig upp på någon speciell plattform. Det är väldigt sällan man har användning av rephaken. Batarangerna är ett utmärkt kastvapen att använda på dryga bossar. Du har enbart 5st per omgång så det gäller att vara sparsam. Du kan hitta fler under banornas gång men det är rätt sällsynt.

 

 

Det finns sex banor i spelet. Varje bana är uppdelat i 2-3st delbanor. Sista delbanan är alltid bossen.

 

Jag köttar på med den blåa superhjälten och kommer fram till första bossen som spöar skiten ur mig ganska omedelbart.

 

 

Det är härjag märker att man bara har ett liv! Vad i fan är det här? Så lätt borde det inte vara att spöa självaste Batboy. Som tur är har man hur många continues man vill. Man får dock inte börja på Bossbanan utan banan som är före bossen. Förutom continue får man även ett password när man dör. Tror aldrig jag varit med om ett gammalt Beat ém up med lösenord?

 

Jag tar continue och får spöa några tjog med cirkusartister innan jag kommer fram till första bossen igen. Tricket är tydligen vältajmade glidtacklingar för att få hjärtat att stanna på fetisen.

 

Efter jag spelat andra banan en stund märker jag att det går att få extraliv. Det finns något som kallas ”box” i högra hörnet på bilden. Man kan fylla upp den lådan med energi som man sen får tulla av när din energimätare tar slut. För att fylla upp lådan måste du hitta hjärtan som helar upp en viss skada du tappat. Har du fullt på din energimätare och tar ett hjärta hamnar det i lådan istället. Du får även refill på energin när du får jämna tiotusental på dina poäng, 10 000, 20 000, 30 000 osv.

 

Andra banan är ganska lätt och jag får möta Catwoman i slutet.

 

 

Tredje banan börjar det bli lite mer utmaning. Jag får möta knivkastande kärringar som är smådryga. Alla fiender i det här spelet är från en cirkus tydligen. Feta clowner, gubbar på styltor, eldspottande idioter och olika akrobater. Ofta upprepar sig samma fiender fast i olika färger. De tål mer stryk och blir mer aggressiva i sina attacker längre in i spelet.

 

Tredje bossen bossen består utan 2 gubbar. Först får jag möta snubbe med svärd.

 

 

Efter jag klarat han dyker en upphottad version av första bossen upp. Efter några försök lyckas jag till slut få kol på dom.

 

Nästa bana är det dags att köra Batmobile! Bilen gasar av sig själv medans du får styra runt den. Här gäller det att skjuta att som rör sig och undvika olika hinder på vägen. Rätt skoj bana och jag vart positivt överraskad över det banbrytande stilen spelet tog helt tvärt.

 

 

Efter jag kört klart bilen är jag utanför ett cirkuståg. Den här banan är riktigt dryg, lång och kryllar av idioter som gör allt för att jag ska lida. 

 

 

Några försök senare tar jag mig fram till slutfarbrorn på banan. Det är en lönnfet gubbjävel med en speldosa(?) på magen som skjuter skott. Han flyger runt hela bilden och tål en satans massa stryk. Den här bossen armbågspenetrerar mig i roevhålet dryga 2 timmar innan jag får nog. I vrede skriker jag ut saker som antagligen portat mig från alla kvartersfester resten av mitt liv om någon granne hör vad jag skriker. Jag ger till slut upp och tar lösenordet för att fortsätta en annan dag.

 

 

Efter några timmars sömn ger jag läderlappen en ny chans. Den här gången lyckas jag efter 3-4 försök. Det är i dessa stunder då allt nötande känns värt. Man får helt enkelt en NES-orgasm!

 

Nästa bana känns rätt lätt efter den vidriga bossen jag just mött. Jag kommer ganska fort till nästa slutgubbe som är självaste elakingen, pingvinen. Han sitter i en slags anktraktor som han gasar fram och tillbaka och skjuter eldbollar. Jag fixar den jäveln på andra försöket.

 

 

 

Efter du slagit sönder pingvinens fordon smiter han iväg och du hamnar på en bonusbana. Du kör en båt och ska samla så mycket mynt och hjärtan du kan.

 

 

6-2 är en isbana som gör det drygt att kontrollera Batman. Tydligen har han inga dubbar under sina stövlar.

 

 

Det är en lång bana med mycket fiender. Ofta är det 3st samtidigt som attackerar dig. Tricket för att överleva är att hålla sig längst ner och köra glidtacklingar på de flesta av alla cirkusmongon.

 

Jag når bossen och det är pingvinen som vill hämnas för det senaste mötet vi hade. Den här gången springer han omkring med ett paraply och en kulspruta. Kommer du nära han använder han sitt paraply som ett skydd mot dina slag. Står du en bit ifrån han skjuter han för fullt med sitt vapen. Han kan även flyga omkring och släppa bomber mot dig.

 

 

Han tål vansinnigt mycket och det är inte så ofta man får in en smäll på honom. Jag dör åtskilliga gånger men han känns ändå lättare än gubben med speldosan på kaggen. Taktiken är att ge han en glidtackling när han landar efter sin raketfärd. Det tar ganska lång tid men efter en utdragen duell viker han sig till slut.

 

 

 

 

 

Man kan tydligen få ett bättre slut om man inte tar continue en enda gång men det låter jag någon annan göra.

 

Batman Returns är inget märkvärdigt spel, ett ganska trist Beat ém up egentligen. En sak jag saknar är 2-player mode, det borde vara obligatoriskt i såna här spel.

 

Styrningen är stel och gubben vill inte hoppa ibland när man så snällt ber han via ett knapptryck. Sen tycker jag Batmans attacker är ganska trista. Man borde t.ex kunna greppa fienderna och göra en nacksving eller en ryggknäckare i alla fall.

 

Konami har gjort ett simpelt Beat ém up som inte ens kommer i närheten av Sunsofts Batman om man ska mäta det i spelglädje.

Film på spelet:

http://www.youtube.com/watch?v=seQGoF4jqDU

 

Speltid: 5 timmar

Status: Varvat

Spelvärt: 66 %        

 

*OFFTOPIC* Jag känner mig bara tvungen att rekommendera 2st dokumentärfilmer om ett gäng speciella människor som ägnat stora delar av sina liv åt att sätta världsrekord på arkadspel från sent 70 och tidigt 80-tal.

Chasing Ghosts Beyond The Arcade

King Of Kong

 

Om ni känner till hur man laddar hem via torrenter kan slita hem filmerna här och här.

 

/RetroMask

 

 

 


Super Hydlide igen…

Nu kommer fortsättningen på ett spel jag lagt ut många timmar på senaste tiden.

 

Jag insåg efter jag la ut första delen av Super Hydlide att jag missade helt att berätta vad spelet egentligen går ut på. Det är antagligen helt ointressant men jag ska berätta lite kortfattat vad storyn går ut på i alla fall.

 

Jag har själv lite dålig koll vad storyn gäller i detta spel än fast jag spelet det en massa timmar nu. I instruktionsboken står det att en ondska har spridit sig över Fairyland. Ditt mål som hjälte är att hitta källan som sprider ondska och förgöra den. Fan, inte ens en storbystad dam att rädda? Det står inte så mycket mer än så i manualen, kort och simpelt helt enkelt.

 

Sen står det även vad som krävs för att man ska lyckas rädda Fairyland: ”He must gather valuable information from the townspeople”. Jag kan inte låta bli att garva högt för mig själv när jag läser det där! Byborna i det här spelet är det mest idiotiska jag varit med om i ett spel. Antingen så säger de ingenting eller så är det något helt ologiskt trams. Möjligen har 2st av 150st gett mig lite användbar info. Jag får ut mer information om det här spelet om jag pratar med min egen kuk när jag sitter och skiter

 

Som jag skrev sist så hittade jag vägen till draken till slut. Det var en hemlig gång rakt igenom väggen precis som det var när man skulle in i lagerlokalen. Grejen är att det blir så drygt att kolla varje vägg när man springer runt i ett mörker hela tiden, man får så dålig koll på vilka väggar man kollat upp redan.

 

Draken var inga större svårigheter, matade järnet på varje skalle sen var det fort över. Visst påminner han en del om första bossen i Zelda?

 

 

Efter jag dödat draken får jag ”Dragon Fang” som kungen i Water Palace ville ha. Jag återvänder till kungen och ger han det han vill ha och får tillgång till hans skattkistor som har i ett rum bredvid. Det är säkert ett 20-tal kistor där som innehåller allt från rustningar till penslar. En del prylar har jag ingen aning om vad det kan vara bra för? Två av kistorna innehåller stenar som väger så mycket att gubben står still på fläcken efter han packat på sig dom. Jag skippar prylarna som verkar vara onödiga och plockar på mig de som inte väger för mycket. Med ryggsäcken full av prylar som ”Scroll of Jeems” och ”Sega Pack” och annat skit som jag inte vet vad det är för något har jag ingen större aning vad jag ska göra för att komma vidare i spelet?

 

Jag traskar omkring och försöker använda mina nya prylar desperat på olika ställen men det händer verkligen ingenting. Som tur är har jag internet och kan kolla upp vad som ska göras. Jag hade nog gett upp för längesen med det här spelet om jag inte haft till gång till en lösning på nätet. Den stora frågan är nog om det kanske hade varit lika bra att jag inte haft internet så jag kunde ge upp med det här jävla spelet nångång…

 

Lösningen berättar att man ska leta upp en vattenpöl som ligger i närheten av första byn och använda Scroll of Jeems. Är jag för osmart för det här spelet eller? Allt man ska göra känns helt ologiskt att lista ut när man inte får en enda ledtråd någonstans. Kunde det inte vara ett litet buskage runt punkten man skulle stå på eller nåt annat som utmärker att det finns nåt hemligt i närheten?

 

 

När man använder Scroll of Jeems framför vattendraget ploppar ett palats fram under vattenytan.

 

 

När jag kliver in i palatset får jag ett möte av framtiden, stället kryllar utav robotar och annat blinkade skit. Fienderna är rätt svåra och jag helar upp gubben efter nästan varje fight. Rymdmonsterna är åtminstone givmilda på EXP och pengar efter jag slagit sönder dom.

 

Efter jag sprungit runt ett tag hittar jag en knapp som stänger av en massa laserstrålar som blockerat en massa områden. Rymdslottet är som en labyrint på flera olika våningar. Jag åker upp och ner i olika hissar jobbar hårt för att inte bli sönderskjuten av alla robotar. Många gånger får jag slut på helande mediciner och magier så jag får använda magin som tar mig tillbaks till valfri by för att fylla upp gubblurken igen. Efter 4-5 försök i framtidsdjungeln hittar jag en dator som säger att det sitter en massa typer i ett rymdskepp som behöver min hjälp. Datorn säger även att jag behöver en kompass och en rymddräkt som finns gömd inne i palatset jag befinner mig i och att rymdskeppet ligger gömt i en spricka i marken. För en gångs skull känns det som jag fick hyfsat vettig information om vad som ska göras.

 

Jag virrar omkring i en timme och hittar kompassen och rymddräkten. Rymddräkten väger bly och jag teleporterar mig till första byn med min magi eftersom gubben inte kan röra sig pga diverse viktproblem. När jag tar på mig rymddräkten kan jag inte använda min rustning eller hjälm + att den totala vikten blir för mycket så jag säljer alla skyddsprylar. Efter jag sålt allt onödigt i ryggsäcken köper jag mat och helande mediciner och ger mig ut på jakt efter rymdskeppet.

 

Datorn sa att skeppet skulle ligga gömt i en spricka? Som tur är vill jag minnas att det var en stor spricka i jorden en bit söderut från första byn. Jag joggar smidigt dit i min fläskiga rymdtrikå. Kul att jag för en gångs skull lyckades komma vidare i spelet utan hjälp från nätet. Duktig RetroMask du förtjänar en Absinthspetsad folköl på studs!

 

 

När jag trillat ner i hålet hamnar jag mitt i rymden. Det spelar ingen roll vilket håll jag går åt, varje ”ruta” ser likadan ut, påminner faktiskt en del om en labyrintsekvens från första Zelda-spelet. Jag förstår ganska fort att det är läge att ta användning av kompassen som jag hittade tidigare som snällt visar åt vilket håll skeppet ligger. Efter jag gått enligt kompassens rikting en längre tid hittar jag till slut skeppet.

 

 

Skeppets insida har liknande utseende till rymdborgen där jag hittade min ”Space Suit” fast andra fiender. Jag hittar en dator som säger att det är för sent att rädda typerna som satt fast i skeppet för ondskan redan tagit över deras kroppar eller nåt sånt. Datorn säger även att jag ska gå tillbaks till den mörka grottan under lagerlokalen, ni minns där jag samlade i 5 timmar för att komma vidare i spelet som jag skrev i första delen av Super Hydlide. Kul att jag äntligen ska få se vad som gömmer sig där efter all satans dötid jag slog sönder på det stället! Det blir ett besök dit direkt efter jag utforskat klart rymdskeppet.

 

Jag hittar ett horn gömt på sidan av en vägg, den här gången plingade det faktiskt till när jag gick där så man fick en uppfattning om att något var gömt där, BRAVO! Annars hittar 2st kistor, en pilbåge och en skyddshjälm. Pilbågen verkar vara helt värdelös så den kastar jag bort direkt men hjälmen sparar jag för att se om den duger efter jag tagit av mig rymddräkten. Vikten på den totala utrustningen är väldigt maxad vid det här tillfället. Då har jag ändå gjort slut på alla matlådor och mediciner som även tar upp en del vikt. Det sista jag hittar är en teleport till rymdslottet som låg gömd under vattenytan. Jag ser ingen mening med att gå tillbaka dit så jag använder min magi och trollar bort mig till första byn POFF!

 

Eftersom vikten är ett jätteproblem så vill jag veta om man har någon användning av rymddräkten eller kompassen nå mer, annars vill jag kasta skiten och köpa vanlig utrustning istället. Jag tjyvkollar på nätet så jag inte gör bort mig totalt och måste börja om från början i spelet för att jag hivar iväg mina rymdprylar. Lyckligt nog är rymdtjafset ett passerat kapitel och jag kan kasta prylarna åt helvete.

 

Det har kommit en del nya prylar i vapenshoppen men ska jag använda de bästa grejerna går det inte jämt med vikten. Jag får skippa skölden och köra med en halvtaskig rustning om jag vill ha ett bra svärd, får helt enkelt prioritera. Senaste levlarna jag gått upp har inte utökat vikten jag kan bära särskilt nämnvärt konstigt nog.

 

Tillbaka till grottan där min livslust försvann i några timmar hittar jag en pryl som kallas ”Time Door Talisman”. Jahaja, då var vi där igen då? Vad händer nu då? Jag prövar ”use” på talismanen och det står att han sätter fast den på kroppen sen händer det inget mer. Nu är jag ganska less på det här spelet så det går inte många minuter innan jag tar en titt på lösningen på nätet. Om jag hade funderat ett tag hade jag nog listat ut det utan hjälp den här gången. Det finns en teleport norr om första byn som jag har trixat med tidigare i spelet men den gav inte så mycket, trollade mig 3-4 ”rutor österut så jag sket i den då. Har man en tidstalisman fast på bringan blir det såklart en annan femma när man kliver in i den.

 

 

Den här gången hamnar jag i någon slags fantasivärld som innehåller en teleport tillbaks till verkliga världen och ett trasigt hus(?) som påpekar att det fattas en sten när jag ställer vid ingången. Jag prövar att använda alla skumma prylar jag äger men ingenting händer. De enda viktiga prylarna verkar dock bara vara Time Door Talisman, Cloud Stone och Horn eftersom jag inte kan sälja dessa saker (självklart testar jag ju att sälja allt jag kommer över). Talismanen och molnstenen har jag redan använt så jag vill tro att hornet ska göra susen men det händer ingenting. Det här spelet ger mig verkligen analklåda!

 

 

Tydligen skulle man gå ut på den här lilla ön i fantasilanden och blåsa i hornet.

 

 

Jag var och vandrade på ön men fattade förstås aldrig att man skulle använda hornet där. Varför kan det inte plinga till eller nåt när man är i närheten av något hemligt som gömmer sig? Känns helt utvecklingsstört om man ska behöva använda varje pryl på varenda ny ruta man går omkring på.

 

När jag blåste i hornet hamnade jag i en gömd by. Zelda II har en väl gömd by i en skog men jag är rätt säker på att du får en del tips av folk i byarna om den staden i alla fall.

 

Som vanligt är byborna väldigt hjälpsamma och alla jag pratar med säger ”!?.......”, tack för hjälpen gubbkuk! Jag hittar en affär som har några nya prylar, t.ex Holy Water och Cats Eye. Jag köper dom än fast jag inte vet vad det är för något men de väger lite. En del vapen och rustingar finns även att inhandla men jag har fortfarande ett viktproblem så det är bara att glömma. Jag går igenom byn och hittar inget som säger mig vad jag ska göra härnäst? 

 

Jag besöker sidan som har fått lika många träffar som aftonbladet senaste tiden och läser att jag ska tillbaka till första byn och använda Holy Water vid en vägg. Häpnadsväckande logik i detta spel vill jag lova! Det ser visserligen lite suspekt ut där och jag har varit och pillat vid den där väggen tidigare men inget har ju hänt.

 

 

När jag använder fostervattnet vid väggen öppnas den och jag kliver in i en mörkbelagd grotta. Utan lampolja i bagaget har inte mycket att göra där. Jag återvänder till fantasivärldens shop för dom sålde något som kallades Super Oil. Superoljan tar aldrig slut förrän jag går och lägger mig så jag slipper fylla upp lampan varje minut. Grottan innehåller smala gångar som leder överallt och det nästan helt omöjligt att lokalisera sig när man lyser upp en liten fisring av bilden. Monstrerna i grottan är ingen lek och man får snabbt slut på livskraften av lite stryk. Jag försöker utforska så gott jag kan och teleporterar mig tillbaks till byn när jag börjar närma mig döden. I 2 timmar håller jag på så och jag hittar är 2st kistor, en ligger det en sten i och den andra ligger Flaming Sword. Jag behåller svärdet för det var en lättviktare+ att det gick att skjuta skott med det, dock är ”originalsvärdet” starkare men det kan vara bra att döda monster på avstånd ibland. Vid 3 tillfällen har bilden blinkat till när jag nått en återvändsgränd sen har det inte hänt något mer!? Så vad gjorde den här grottan för nytta då? Jag står fortfarande och stampar tomluft.

 

Min nya startsida på internet bjuder mig på en klockren pungspark med stålhetta på toppen. Som jag förklarade i första delen av det här spelet så finns det onda och goda fiender. Dödar du goda monster så kommer din Morality (MF) att sjunka. Eftersom jag fullständigt skitit i vilka typer jag slaktat så har jag så klart 0 i MF. Nu till det roliga! För att klara grottjäveln så krävs det att man sitter på 100MF annars kan man inte komma vidare i spelet. Halleluja och prisa satan! Jag har aldrig varit eggad i tunga droger men nu funderar jag på att lägga mig naken på balkongen och spä ut mitt blod med litervis av lyxheroin! Så less på bli ständigt rövknullad av det där spelet.

 

Så vad gör man för att ordna upp din MF? Han som skrivit lösningen säger såhär:

”So if you ignored my repeated advice and let your MF drop, you're going to have to kill a LOT of bad guys to improve it.”

 

Jaha, då var det dags att samla upp Fabio igen då. Det har kommit nya monster utanför byn sen jag steg in i teleporten med min talisman så det blir där jag testar jaktlyckan. Jag ändrar hastigheten på spelet till Fast och börjar döda monster för fulla muggar. Ungefär vart sjunde monster jag slår ihjäl får jag 1 MF. Så mellan 600-800st monster senare har jag äntligen lyckas få 100MF. Chockade nog tog det hela inte mer än 2 timmar så jag får väl vara nöjd ändå.

 

När jag läste i lösningen om att man behövde 100MF såg jag även att det man ska hitta var 5st ” Sacred Lights” vilket var de där som blinkade till på bilden vid vissa återvändsgränder i grottan. Jag går tillbaks in i grottan för att hitta de 2 återstående ”blinken”.  Jag vandrar på och söker överallt jag kan tänka mig utan att det blinkar till nå mer. I frustration kollar jag igen på nätet men nu får jag inget svar mer än att jag ska plocka 5st ”Sacred Lights” på olika ställen i grottan. Vad fan är det frågan om nu då? Jag nöter vidare och kollar samma ställen jag redan varit på i brist på att jag inte hittar nåt nytt.

 

Sen av en slump råkar jag trycka på use på ”Cats Eye” när jag egentligen skulle tycka på en helande medicin och hela grottan lyser upp! Tyvärr lyser bara kattögat upp i 10-15sek och man hinner inte utforska allt under den tiden. Jag går till affären och köper på mig en massa kattögon för att se vad jag egentligen har missat. Till slut ser jag en massa rum jag inte varit på men jag hittar inte ingången till dom. Hur mycket jag än försöker hittar jag inte gången som leder upp till de nya rummen.  Cp-skadad som jag är börjar jag knäppa kort på varje ruta jag lyser upp i grottan med min kamera och bygger en karta med de bilderna. Jag studerar kartan så gott det går men det finns verkligen ingen ingång till de nya rummen så det måste ju finnas en hemlig gång helt enkelt. Efter jag pillat på varenda vägg hittar jag till slut en hemlig gång.

 

 

De två sista ”blinken” hittar jag på en gång efter lönngången. Efter jag kollat runt lite mer hittar jag även den här bossen:

 

 

Fladdermusen är otroligt lätt! Det tog inte mer än 5 sekunder så var han ett minne blått. Efter du dödat han får du ”Statue of Varalys”. Nu finns det bara ett tänkbart ställe där den kan tänkas användas. Jag åker till fantasivärlden och stiger in i det halvtrasiga huset som saknade en sten och försöker använda statyn. Som vanligt när det gäller det här spelet händer det ingenting, absolut ingenting! Problemet den här gången handlade om att klockan skulle vara över 20:00 för att det skulle fungera….vafan! Kunde det inte ploppat upp en ruta som sa ”try later” när man försökte innan klockan 20:00!?

 

 Efter du lyckas använda statyn vid rätt tidpunkt hamnar du på ett ställe som ser ut såhär:

 

 

Det är ett stort fort på flera våningar och många dryga fiender. Oftast försökte jag skita i monstrerna och bara gå vidare i själva spelet, var ganska less just då kan man säga. Efter jag vandrat ett tag hittar jag en fe som vill ha hjälp ut därifrån. Jag försöker använda min magi för att teleportera sig ut till en by men det fungerar inte på det här stället tydligen. Jag dör till slut och tar en titt på nätet igen. Man är tvungen att ha en ” Exit Talisman” för att kunna lämna fortet. Den talismanen får man när man pratar med en bybo i fantasibyn som jag fick fram via hornet. Så vissa typer är till din hjälp då, wow! Jag missade så klart den eftersom jag gav upp att prata med folk när ingen sa något vettigt.

 

Jag återvänder till fortet, räddar fen och åker tillbaks till byn och köper mig ett ”Camping Gear” (lösningen nämnde man skulle ha en sån) som gör att du kan sova vart du vill, dvs spara spelet. Jag åker tillbaks till fortet och yrar till jag hittar en ful jävla boss.

 

 

 

Jag dör på en gång eftersom hans skott inte går att undvika och mitt svärd verkar inte ta så mycket skada. Innan nästa försök använder jag mitt kampingkit utanför så spelet blir sparat 5 sekunder från bossen. En skum detalj när man möter en boss är att du inte kan använda magi eller items just då. Vill du byta vapen i fighten är det alltså omöjligt. Den här bossen måste man använda sig utav ett skjutvapen annars är det kört. Det är hans 4 äggliknade kroppsdelar du ska attackera och med ett vanligt svärd kommer du inte i närheten av dom. Som tur var hade jag kvar mitt Flaming Sword så efter 6-7 försök fick jag kål på den jäveln.

 

Äntligen tar spelet slut och jag kan börja leva som en vanlig människa igen!

Efter slutsekvenserna får du chansen att fortsätta med din gubbe men alla fiender är borta och alla människor i byarna säger bara Congratulations! Jag ser det som ett framsteg i talförmågan.

 

 

 

 

 

Jag trodde aldrig jag skulle spela igenom det här spelet, vet inte hur många gånger jag bara satt och skakade på huvudet och funderade på vad jag sysslade med egentligen. Än en gång var det min envishet som gjorde att jag lyckades bita igenom det här trots alla, ja vad ska man säga, motgångar och käftsparkar kanske. Men vi ska inte glömma att jag har fuskat och tjyvtittat på lösningen väldigt många gånger, annars hade jag aldrig fixat det här spelet.

 

Super Hydlide har många brister enligt mig. Här är de punkter jag störde mig mest på.

 

*Styrningen: Gubben ”hackar” sig fram genom hela spelet. Varför kunde inte styrningen vara likadan som i Legend of Zelda när de kör ungefär samma ”stil” på spelet.

 

*Byborna: Vet inte hur många gånger jag har blivit instängd mellan sega bybor och buskar, husväggar eller annat skit som står i vägen. De kan blockera in dig totalt och du står där helt chanslös och kan inte göra ett smack förrän de flyttat sig, vilket kan dra ut på tiden många gånger. Ofta vandar de även in i öppningen på olika hus man ska besöka vilket leder till en dryg väntetid innan de tagit sig ut igen, såååå satans störande!

 

*Goda fiender: Varför ska det finnas monster som gör att du inte kan klara av spelet om du dödat dessa? Dom attackerar ju dig än fast de ska vara så ”goda”. Helt onödig grej att ha med i ett spel enligt mig. 

 

*Engelska översättningen: Översättningen förstör otroligt mycket av Super Hydlide. Hade det varit en nykter människa som skött översättningen kanske jag inte hade behövt fuska mig fram varje gång jag fastnat. Jag är helt säker på att människorna i byarna hade gett mig givande tips som gjort att man kunnat lista ut ett och annat. Bedrövligt att det nästan blir omöjligt att klara spelet för att en idiot har misskött sitt jobb.

 

*Vikten: Skulle ha varit en helt okej grej men i slutet av spelet vill man få chansen att bära de bästa prylarna men det var en omöjlighet eftersom gubben inte kunde bära nå mer sista 6-7 levlarna jag gick upp. Jag fick köra med halvtaskig utrustning för min gubbe aldrig ökade sin viktklass. Sista timmen i spelet fick jag till och med kasta bort alla pengar jag ägde för att gubben skulle kunna röra sig.

 

Trots dessa brister fick jag hela tiden känslan att jag ville gå vidare i spelet. Blev hela tiden sugen på vad som skulle hända efter man tog sig längre fram i spelet, kanske beror på nyfikenhet, vad vet jag?  

 

 Super Hydlide är inte ett bra spel. Det hade varit spelbart om man slapp bristerna jag nämnt men som spelet ser ut idag kan jag inte ge tummen upp. Enligt lösningen så bör man lira som Präst, inte Warrior som jag valde. Mer magier och bättre viktklass (tror jag) gör kanske att det blir lite trevligare att spela men det får någon annan stackare testa, känns som jag gjort mitt nu!

 

Här är en kass film på spelet:

http://www.youtube.com/watch?v=1NoiU4HdmvI

 

 

Speltid: 20-25 timmar (Kan vara upp till 30 tim också, tappade räkningen till slut)

Status: Varvat

Spelvärt: 63 %

 

 

 

Det här blev verkligen ett äckligt långt inlägg om det här spelet. Jag förstår om många inte orkar läsa hela skiten, knappt så jag orkar läsa vad jag skrivit. Nästa spel kommer bli fortsättning på min NES-samling och det verkar vara ett ganska simpelt spel så förhoppningsvis kommer jag lägga ut det rätt snart. Så håll ut alla som spyr åt att jag svek mitt NES för en stund!

 

/RetroMask

 

 

 


Super Hydlide

Sådär då var det dags att spänna tv-spelsmusklerna framför ett Sega Mega Drive. Super Hydlide är en upphottat version av Hydlide 3 som släpptes till MSX 1987. Första delen av Hydlide kom redan 1984 till en maskin som kallas NEC PC -6001 och NEC PC-8801. Några år senare, 1986 kom det även till NES. T&E Soft heter företaget som släppt Hydlide-spelen. På senare år bytte de namn till D Wonderland. Det är för första gången på den här bloggen som jag ska lira ett rollspel. Jag har alltid trivts bra med rollspel så länge de inte blir för invecklade och komplicerade. Får se hur fast jag kommer bli i detta äfventyr.

 

När du startar ett nytt äventyr får du möjligheten att välja mellan 4 olika typer: Warrior, Theif, Priest eller Monk.

 

Warrior: Duktig på fightas men dålig på magier.

 

Theif: Tjuven kan bära mycket prylar och en har bra livsmätare men är en helt värdelös magiker.

 

Priest: Mästermagiker men dålig på slåss med vapen.

 

Monk: Bra på det mesta men han har en liten livsmätare.

 

 

Självklart blir mitt val Warrior som det alltid brukar bli när man får chansen. Munk eller prälle känns inte rätt när man kan välja en stridskåt Fabio istället.

 

 

Det första jag noterar när äventyret kommer igång är hur satans fult spelet är. Jag är inte typen som brukar bitcha om grafiken men det här tar nästan priset. Ser verkligen inte ut som ett spel från en 16-bits konsol, ser snarare ut som ett fult rollspel till NES.

 

 

Man börjar äventyret i något som ska likna en by antar jag. Nästa chock kommer när jag ska styra fram min krigare. Den jäveln hackar sig fram som en idiot på kryckor. Är det ett mongolid som skapat det här spelet på en Commandore 64 eller?  Styrningen är verkligen helt jävla bedrövlig! Den påminner en del om en dålig version av Boulder Dash, gubben hackar sig verkligen fram.  

 

Efter en stund hittar jag en affär som säljer vapen och skyddsutrustning. Jag inhandlar ett billigt startkit som jag har råd med. Sådär, då var det dags att testa utrustningen i den vida världen. När jag lämnar vapenaffären märker jag att gubben inte går att röra längre? Jag funderar ett tag om det blivit ”error” i spelet . Jag kan bara vända mig åt alla väderstreck men Fabio vill verkligen inte ta ett steg framåt. Jag trycker upp statusmenyn och hittar något som kallas handle. Vart jag för fet för ett fuck när jag köpte min fjuttiga kniv och läderbrynja?  Här inser jag att det är läge att läsa manualen.

 

Jag är glad jag ägde en manual till det här spelet, står en del grejer som inte var så dum att känna till.

 

*Gubben pallar inte att bära hur mycket prylar som helst. Allt man äger väger visst mycket, även mediciner, helande prylar och till och med pengarna man använder sig av. Du har två stycken olika viktklasser du måste hålla dig efter. Den första handlar om den totala vikten på alla prylar som Fabio kan bära. Den andra handlar om hur mycket vikt gubben kan bära på själva kroppen, dvs. vapen och skydd. Överskrider du maxvikten som står i status menyn blir gubben seg eller helt stillastående, som det vart i mitt fall.

 

*Det tickar alltid en klocka nere i högra hörnet medans man spelar. Klockan visar helt enkelt vilken tid det är på dygnet. Vad man måste tänka på i samband med tiden är att äta och sova vid rätt tillfällen. Det är helt enkelt som skalmans sov och matklocka från Bamseserien. När klockan visar 13:00 och 19:00 är det dags att fylla upp buken. Man kan köpa mat i olika affärer i byarna. Maten förbrukas av sig själv vid klockslagen jag nämnde så länge du har ”rations of food” på din itemlist. Klockan 23:00 bör man leta upp ett hotell för att knoppa fram till 07:00. Följer du inte dessa klockslag kommer din livsmätare krympa neråt tills man dör. Du kan välja mellan 5 olika lägen hur fort tiden ska gå. Väljer du t ex ”fast” kommer hela spelet att gå fortare vilket kommer försvåra dina dueller mot fienderna.

 

*Det finns goda och onda monster. Om man slaktar dom goda fienderna står det att man inte har möjligheten att bli en ”true hero”? För varje snällt monster du dödar sjunker din MF som står för Morality. Jag har absolut ingen aning vad det innebär egentligen?

 

Jag fick en del kluvna meningar efter jag läst om allt det där. Jag kände att det kanske blir för invecklat att tänka på vikt, tid och vilka monster jag får döda och inte döda. Jag brukar föredra rollspel där man dödar allt för att ”levla” upp gubben till en vansinnig slaktarmaskin utan att behöva tänka på så mycket. Men jag måste ju göra ett försök i alla fall!

 

Jag köper mig en kniv och ger mig ut från byn för att testa jaktlyckan. Det jag förväntade mig var att ”fighterna” skulle vara textbaserade kommandon precis som i Final Fantasy och Phantasy Star men det var mer likt första Zeldaspelet faktiskt. Du måste helt enkelt stå i närheten av ett monster och slå med ditt vapen.

 

Du utforskar även världen precis som i Zelda, når du kanten av en bildsida rullar en ny ruta fram.

För att göra Fabio starkare så måste man döda monster och samla på sig EXP (Experience Points) och levla upp som i princip alla andra rollspel. En lustig sak med att levla upp i Super Hydlide är att du inte går upp en level av dig själv när du når en viss summa EXP utan du måste besöka ett hus och köpa dig en ny level för dina EXP. Det gäller även för magier, vill du lära dig en ny magi måste du besöka en gubbe som lär dig en i utbyte mot visst många EXP. Jag kan inte minnas att jag spelat något spel där man får välja om man vill bränna sina EXP på en magi eller en ny level.

 

 

Det första jag vill göra är att samla upp gubben lite för den känns väldigt vek. Det finns en massa monster direkt utanför byn som jag använder min kniv på. Allt jag dödar får jag pengar och EXP av. Vissa fiender skulle ju vara goda men jag bryr mig inte så noga om jag blir en ”true hero” enligt manualen. Sen ser man ingen skillnad på om ett monster är en good eller bad guy eftersom båda sorterna attackerar mig och ger mig guld och EXP när jag dödar dom. Enda sättet att se någon skillnad är att gå in i statusmenyn och se om dina MF-poäng har sjunkit efter du dödat ett monster. Allt det där kändes fånigt och helt jävla onödigt så jag beslöt mig direkt för att skita i vad jag dräper.     

 

Efter jag fått upp Fabio några levlar är det dags att utforska världen. Eftersom byborna inte varit så hjälpsamma med vart jag ska bege mig driver jag omkring som en hemlös luffare. Jag blir så satans less på att det inte finns någon karta så det hade varit lite lättare att lokalisera sig. Det mesta ser likadant ut och jag virrar bort mig totalt. Efter ett tag blir klockan 23:00 och jag har ingen aning om vart jag hittar närmaste hotell? Nån minut senare är jag död för böget inte fått sin skönhetssömn….

Bittert får jag börja om där jag senaste sparade spelet vilket sker automatiskt när man tar en tupplur på hotellet.  Jag ger byborna en ny chans på ge mig ett tips vilken håll jag ska vandra åt. Till slut hittar jag en idiot som snackar om ett torn norrut. Varför jag missade den här infon första gången jag minglade runt i byn är för att 9 av 10 gånger man snackar med någon så saknas det text i rutan som dyker upp. Här kommer ett exempel:

 

Så för att få fram all text måste man prata med samma person upp till 20 gånger ibland! Verkligen bra jobbat, hur lyckas man släppa ett spel med en sådan bugg? Men 80 % av alla man snackar med säger så här:

 

Jag gissar på att den som översatte spelet från Japanska vart lat och sket helt enkelt i att översätta den mesta texten. Måste säga att den snubben är värd en eloge som verkligen gjort ett sånt fruktansvärt dåligt jobb. Antagligen var han nog full väldigt ofta när han gjorde översättningarna som ser ut så här ibland:

 

Jag tar mig till tornet norröver och får möta lite andra monster. Det blir ganska svårt motstånd och jag dör några gånger. Till slut får jag igång en hiss som erbjuder mig en skjuts till de här våningarna:

 

  Jag åker till 199:an och tar en trappa upp till första bossen:

10 sekunder in i bossfighten råkar jag gå ut på kanten av bilden (det ljusblåa utan mönster) och dör på direkten. Jag vet inte om jag borde ha listat ut det eller om jag ska skylla på spelet, ni får helt enkelt avgöra själva om jag är hjärndöd eller inte. 25 minuter senare är jag tillbaks hos åskbollen. Han har ett väldigt lätt attackmönster så det blir inga svårigheter att dräpa han. Efter jag besegrat han dyker en kista upp som innehåller något som kallas ” Cloud Stone”. Den stenen gör mig verkligen inte klokare och jag har ingen som helst aning vad jag ska göra?

 


 
 

Jag utforskar den vida världen överallt så gott jag kan, pratar med alla idioter till bybor som bara gör mig mer ilsken och går igenom hela tornet igen utan lycka. I 2 timmar springer jag runt helt utan aning vad som ska hända. Till slut ger jag upp och kollar på nätet vad som gäller. Det första jag ser är att jag skulle pilla på en gravsten innan jag gick till tornet, mer än så läser jag inte. Jag letar upp gravstenen och hamnar i en gömd stad under jorden.

 

Här finns nya vapen och utrustningar att inhandla men det mesta väger eller kostar för mycket. Jag snackar med alla bybor med det leder mest till personlig damp och vredesutbrott. En snubbe säger att det bor en drake under stadens ”warehouse”. Ingången till byns lagerlokal vaktas av en riddare som inte vill släppa in mig. Efter en stund hittar jag en hemlig gång som ta mig in till lagerlokalen:

 

Där inne hittar jag 5 kistor som inte innehåller något av nytta. Tillbaks till ruta ett står jag där med molnstenen i ena handen och kuken i andra. Jag går igenom byn igen och försöker lista ut vad fan jag ska göra. Ingenting ger mig någon nyttig info och jag börjar bli riktigt less. Jag återvänder till warehouse och kollar efter hemliga gånger i väggarna men ingenting händer. Till slut går jag igenom kistorna som jag redan öppnat och självklart så är det en hemlig gång i en av dom. Tricket var alltså att kolla i kistan två gånger! Vad är det för dåligt skämt!? Varför enda in i glödheta helvetet måste jag undersöka kistan två gånger för att det ska dyka upp en hemlig gång? Räcker det inte med att det var en hyfsat gömd gång in till lagerlokalen? Sånt här kan få mig att koka över totalt.

 

Hur som helst så är det helt kolsvart där nere och det är helt omöjligt att se vart man vandrar. Jag går upp igen för att se om affären i byn sålde någon slags lampa eller liknande. Självklart finns inget som duger till att lysa med. Less och frustrerad går jag ut på nätet igen för att hitta en lösning.

 

Tydligen så skulle man inte till warehouse riktigt än. Man skulle tydligen till våning 198 i tornet och vandra ut genom ett fönster där det fanns ett moln. Jag känner mig kass att jag missade det här, jag hittade ju ”Cloud Stone” och kollade runt i det rummet. Jag vandrar tillbaks till tornet med svansen mellan benen.

 

Ute bland molnen fanns en hel stad. Jag hittar en shop och lyckas köpa mig en lampa som man gissningsvis kommer använda sig av i den mörka grottan. Efter jag vandrat runt ett tag på molnen hittar jag ett hål som jag trillar ner i. När jag väl landar på marker igen står jag utanför ett ställe som kallas Water Palace. Jag går och pratar med kungen där som är ute efter något som kallas ”Dragon Fang”. Nu känns det äntligen som jag vet vart jag ska gå, jag fick ju ett tips om att det bodde en drake i grottan under lagerlokalen.