Bigfoot

Här har vi Bigfoot som släpptes 1990 i USA och 1991 i Europa. Spelet släpptes aldrig i Japan. Det är utvecklat av Beam Software Company och släpptes av Acclaim. Beam Software har inte allt för mycket att stoltsera med. Det finns dock ett spel som de bör hyllas för och det är Shadowrun till SNES, grymt spel! Beam blev uppköpta av Krome Studios 2006 och bytte namn till Krome Studios Melbourne. Men skitsamma, nu ska vi prata om spelet jag lirat. Det är ett racing spel med monster trucks. Jag har testat det 2-3 gånger hos en kompis när jag var liten men kan inte minnas för 5 öre om det var kul eller inte.



Jag startar igång 1-player och ser att man ska resa runt till olika ställen i Nordamerika och tävla ihop poäng och pengar.







Tydligen så spelar man alltid mot en annan motståndare som styrs av datorn. Blir lite 2-player känsla av det hela, men man har ingen att skrika könsord åt när det går dåligt. Det börjar med att man ser 2st monster truckar uppifrån, och efter några sekunder är racet igång. Jag vet ärligt inte vilken av bilarna är? Känns som det spelar ingen vad jag tycker på, allt är som ett rörigt kaos.





Efter en stund märker jag att jag är den blåa trucken. Jag tror man gasar när man trycker uppåt på korset. Men egentligen kan du släppa kontrollen helt och hållet eftersom du får en automatisk boost när du hamnar längst ner på bilden, trucken lever verkligen sitt eget liv. Men det går att svänga höger och vänster åtminstone. Det finns föremål som man kan plocka upp efter banan, allt från pengar till sågklingor. Tills slut tar banan slut och jag hamnar på andra plats.

Nu kommer det upp hur mycket pengar och poäng du tjänat in under första banan. Vad spelet går ut är att tävla i alla städer på kartan utan att bli bankrutt och samtidigt tjäna in så mycket poäng som möjligt. Pengar bränner man när man kraschar trucken eller köper nya delar åt bilen.





Efter jag har handlat slut på mina pengar är det dags för nästa bana. Nu är det splitscreen och du får se bigfooten från sidan istället. Här tar det totalt stopp för mig, jag förstår inte hur man styr truckjäveln!? Trycker på alla knappar men allt den bjuder på är små juck framåt då och då. Har jag tankat fordonet med kokosmjölk eller? Självkart förlorar jag eftersom skiten inte går att köra framåt.




Konstigt nog blir det inte game over och jag får fortsätta på nästa bana. Den här ser likadan ut som första. Jag kör på en stund och kraschar in i ett träd, där blir det game over. Tydligen så kostar det $500 när man kör sönder bilen och eftersom jag sitter på 0 dollar så tar spelet slut.

Jag börjar om från början och den här gången lär jag mig att man kan använda nitros på banorna där man ser bilen ovanifrån. Du kan egentligen låta kontrollen vila på backen och ta en nitro när banan börjar ta slut, då vinner man. Men det kan vara bra att plocka upp pengar och skit under banans gång, så lite ansträngning krävs visst ändå.

Det blir likadant för mig den här gången, jag har slut på pengar när jag ska spela tredje banan och sen dör jag. Efter jag fått game over igen går jag ut på nätet och försöker få någon klarhet i hur kontrollerna fungerar. Tydligen så ska man trycka fram och tillbaka på styrkorset för att accelerera i banorna man ser bilen från sidan. När man fått upp tillräckligt med fart ska man växla med A-knappen. B-knappen kan du använda turbo som går att inhandla innan banan startar. Jag får det inte att fungera nå vidare utan matar som en mongoloid på styrkorset istället. Den här gången lyckas jag vinna och jag slipper spela tredje banan med tom börs.



Nu vet ni egentligen hur resten av spelet set ut. Varannan bana ser ut som första banan och resterande banor är splitscreen- banor som jag inte får kontrollen att fungera på. Vissa gånger ska man klättra upp för en backe och vissa gånger ska man dra en traktor. Jag vinner alla banor man ser uppifrån men förlorar alla banor man ser från sidan utom första.





Jag tar mig igenom alla städer men när slutpoängen ska räknas in har jag sämre totalpoäng än min motspelare och förlorar.  Här försöker jag motivera mig att spela en gång till för att försöka vinna men det känns inte värt det. Jag har ju sett alla banor och jag tvivlar att jag kommer lära mig kontrollerna på hälften av banorna.





Jag ger inte mycket för det här spelet, det är inte kul att försöka styra omkring dessa fordon. Kanske hade varit kul om man satt och drack gammeldansk och utmanade en kompis, då slipper man köra mot en datorstyrd mupp som inte behöver kämpa för att förstå kontrollerna. Om någon tänkt spela det här så skruva ner volymen, ljudeffekterna framkallar blod ur öronen!


En film på spelet

Speltid: 1 timme
Status: Misslyckat
Spelvärt: 22 %

Kommentarer
Postat av: Nesse

Äntligen ett spel man har spelat mer än vid något enstaka tillfälle.



Håller med dig fullo om att det inte är helt lyckat. Banorna sett uppifrån känns väldigt random och vilket blockmongo kom på styrningen i banorna sett från sidan??? Kommer ihåg att jag alltid slutade spela när trucken kokade när man skulle ta sig upp för backen. Blev alltid lika förbenad :(



Kul att du fortsätter med spelandet. Alltid nice att se när du har gjort ett nytt inlägg :D

2012-03-22 @ 22:56:44
Postat av: RetroMask

*Äntligen ett spel man har spelat mer än vid något enstaka tillfälle.

Håller med dig fullo om att det inte är helt lyckat. Banorna sett uppifrån känns väldigt random och vilket blockmongo kom på styrningen i banorna sett från sidan??? Kommer ihåg att jag alltid slutade spela när trucken kokade när man skulle ta sig upp för backen. Blev alltid lika förbenad :(

Kul att du fortsätter med spelandet. Alltid nice att se när du har gjort ett nytt inlägg:D*



Roligt att du får läsa om ett spel du pillat på tidigare. Nu gav jag visserligen inte det här spelet allt för mycket kärlek men jag tyckte kontrollen var allt för bedrövlig för att ens spela vidare. Kan hända att jag var för dum för att förstå hur man styrde maskineriet men det kändes helt lönlöst.



Tack för att du uppskattar det jag lägger ut. Förhoppningsvis kommer nästa spel ut ganska snart!

2012-03-23 @ 00:23:46
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: André

kollade på klippet, vilken jävla musik å ljudeffekter det var i spelet...

2012-03-27 @ 15:03:36
Postat av: RetroMask

kollade på klippet, vilken jävla musik å ljudeffekter det var i spelet.



Jag lyssnar hellre på när min grannes hund skäller än oljudet som kommer från Bigfoot.

2012-03-27 @ 15:29:16
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Daniel

Mongo spel!

Jag minns de där lutande sidoskrollande banorna från när jag var liten. Måste vara ett dåligt minne eftersom de är det enda jag minns från spelet.

Svar: Jag förstod aldrig det här spelet, känns helt och hållet trasigt!
RetroMask

2012-07-25 @ 14:46:59
URL: http://photography.dj

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0