Ömma tummar och fyrkantiga ögon

Gütentag kära läsare!

Sen jag släppte förra inlägget om Batman Forever har varit en väldigt aktiv onanist. Jag har legat i min brunfläckade säng och rullat skinn till följande låtar:

Putting on the fritz

Mongolid

TV Party



Nämen allvarligt talat så har jag varit väldigt aktiv i olika spel senaste tiden. Det började med att jag satt hos en polare som äger en kryssbox 360. Vi började lira ett spel som heter Saint´s Row 2. Det är en total kopia utav GTA men det var riktigt underhållande än fast det är en lite väl många knappar att hålla reda på för en Retrogamer som mig. Varför jag fastade för spelet kan bero på friheten man fick när man gjorde en ny karaktär. Det slutade med att vi var en smällfet gubbe med överkamsfrisyren som sprang runt i mammatrosor och skjöt ihjäl poliser, en lustig syn minst sagt!


Några dagar senare var jag hos en annan polare som också äger en xbox 360. Vi laddade hem Bionic Commando Rearmed som är ett spel som har sin rötter från NES. Spelet är precis som till NES fast snyggare,nya banor och möjlighet att spela 2 spelare samtidigt. Det här var riktigt jävla skoj, påminner en del om när man lirade Contra (Probotector) med en kompis när man var liten. Så sitter ni på en xbox 360 och har en hundraläpp över bör ni köpa detta svensktillverkade spel!


Sen var det min tur att ladda hem ett spel på min Wii. Det blev dock inget nyskapat spel utan ett Zeldaliknande äventyr vid namn Neutopia som släpptes till TurboGrafx-16 1990. Spelet är en riktig ripoff på Zelda 1 eller 3. Jag har inte kört igenom hela spelet än men de timmar jag lagt ut än så länge har varit roande.


Jag laddade också hem ett annat spel från TurboGrafx-16 som heter Legend of Hero Tomna. Det var inte lika tidskrävande som de jag andra spelen jag nämt. En timmes speltid räckte innan slutsekvenskerna rullade ner på tvn.


Tydligen så var mitt spelberoende ändå inte riktigt mättat. Jag kom ihåg att jag faktiskt äger ett Nintendo DS som legat och gjort lite nytta senaste månaderna. Jag har ett kort i mitt DS så jag kan ladda hem spel och lira, det är billigt och olagligt precis som ludrerna i Amsterdam...hmm nja de kanske inte är olagligt men de är väl billiga i alla fall? Tillbaka till ämnet så började jag spela Castlevania - Portrait of Ruin till min DS. Det är väldigt likt det första och älskade Castlevaniaspelet som släpptes till Playstation 1, Castlevania: Symphony of the Night. Jag älskar dessa spel,finns inget roligare än att utforska varenda liten vrå på alla kartor som spelen erbjuder. Tror jag lirade 12 timmar under 2 dagar innan jag var klar med det.


Jag fick inte riktigt nog av Castlevania så jag började spela ett annat till DS: Castlevania Dawn of Sorrow. Det är samma stuk på det men jag har bara lirat i en timme eller två än så länge.


Det har blivit väldigt många spel av den senare generationen i slutet som ni ser. Det är ganska ovanligt för mig men ibland får man ett ryck. Men jag har självklart även börjat spela mitt nästa NES-spel också. Jag ska inte avslöja vad det heter men det finns en del Grekiska Gudar inbandat i spelet. Jag har kommit hyfsat långt (tror jag?) så förhoppningsvis är jag snart klar med det.

Tack för mig och hoppas ni inte ledsnat helt på mig eftersom bloggen inte blir uppdaterad allt för ofta.

/RetroMask

Kommentarer
Postat av: Gurka

Nu blir jag avundsjuk. Battle of Olympus är ett helt fantastiskt spel. Jag älskar det verkligen. Det ska bli roligt att läsa ett blogginlägg om det... om jag vågar. Jag har faktiskt aldrig klarat det (bara nästan), och skulle inte gärna läsa några spoilers om det.



Neutopia är även det kul. Mer kommentarer gällande det spelet i fall det kommer ett blogginlägg om det.

2009-03-11 @ 17:10:30
Postat av: RetroMask

Postat av: Gurka



Nu blir jag avundsjuk. Battle of Olympus är ett helt fantastiskt spel. Jag älskar det verkligen. Det ska bli roligt att läsa ett blogginlägg om det... om jag vågar. Jag har faktiskt aldrig klarat det (bara nästan), och skulle inte gärna läsa några spoilers om det.




Du behöver inte vara orolig! Jag hade faktiskt inte tänkt lämna ut någon "spoiler" om Battle of olympus utan det kommer mer bli rak fakta vad jag tycker om spelet helt enkelt. Känns som det kan vara vissa som är sugen på spela Battle of Olympus så jag vill inte förstöra den upplevelsen.





Neutopia är även det kul. Mer kommentarer gällande det spelet i fall det kommer ett blogginlägg om det.



Kan bli nåt mindre inlägg om det i framtiden,vi får se. :)

2009-03-11 @ 17:36:30
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra att du inte ska berätta allt för mkt om BOL. jag ska börja spela det oxå till NES, har ju det som sagt liggandes hemma, det bara väntar på blåsas så NESet tar emot kassetten.

2009-03-12 @ 13:02:23
Postat av: Tawny

vi tröttnar aldrig :)



anonym: blås inte i spelen

2009-03-13 @ 10:56:18
URL: http://nesdb.se
Postat av: Heffa

Legend of Hero Tonma hade jag på PCB för några år sedan :-)

Alltså originalversionen för arkadspelskabinett.

Ångrar lite att jag sålde det nu, det var ju ganska tufft faktiskt...

2009-03-17 @ 20:18:56
URL: http://heffa.net
Postat av: Gurka

Du borde förresten säga åt någon av dina 360-kompisar att skaffa Braid (även det från Live Arcade). Det är ett pusselspel inte alltför olikt t ex Lolo-spelen som du verkade gilla. Testa att tanka hem demot åtminstone, det gjorde jag, och fastnade direkt. Dock ångrar jag lite att jag köpte hela spelet, för jag är alldeles för dum i huvudet eller har för dåligt tålamod för att spela såna spel, blir bara förbannad efter en stunds spelande. Haha. Det kommer till pc också snart (31 mars), i fall du vill spela hemma i stället (vilket i och för sig kanske är ett krav, eftersom man inte kan sitta och lira hos en kompis då det är förbannat trist att titta på när någon annan spelar det).



Jag blev glad av att läsa att du hade en flash-kassett till DS förresten. Av någon anledning så hade jag fått för mig att du var en sån där militant anti-pirat, hehe.

2009-03-18 @ 14:06:50
Postat av: Danger

Laddade direkt ner 800 castlevania-spel till mitt DS när jag läste detta och började naturligtvis med portrait of ruin, redan hooked då jag också gillade SOTN som fan.

2009-03-20 @ 23:56:55
Postat av: Daniel

Fan vad grymt Bionic Commando verkar vara. Det är ett spel som jag har lirat som fan till NES back in the good old days. Har för mig att det var hyfsat svårt dock! Men kul som fan.



SOTN verkar också vara en höjdare, har aldrig lirat det förut men jag har laddat hem en PSX emulator och en massa spel och tänkte lira en massa framöver. SOTN verkar vara nästan liknande Metroid i gameplay med kartan och allt. Grymt! Sen ska jag plöja igenom en massa RPG's också. Jag ska nämligen bli särbo igen så nu kommer jag ha ännu mera tid att ägna åt alla dessa underbara spel ;)

2009-03-29 @ 11:48:27
URL: http://danieljansson.com
Postat av: Gurka

Jag tror att masken har gått och dött från oss. Hoppas att jag har fel.

2009-03-29 @ 19:30:49
Postat av: Anonym

Här händer ju tamigfan ingenting.

2009-04-02 @ 22:10:13
Postat av: g00fie

skön blogg du har! fortsätt med det du gör, underhållande :)

2009-04-03 @ 12:59:17
URL: http://controlaltelite.wordpress.com/
Postat av: arvid

ja sätt fart nu igen! annars skickar jag mr onkel kånkel på dig!

2009-04-05 @ 23:36:59
Postat av: Daniel

Han kanske har skaffat flickvän ;)

2009-04-06 @ 16:48:28
URL: http://danieljansson.com
Postat av: Anonym

Är som då och då och kollar om det händer något.. Men inte gör det då det. livet suger!

2009-04-19 @ 22:33:30
Postat av: Anonym

41 dagar sen ett inlägg så jag säger härmed hejdå till bokmärket för den här bloggen då du verkar ha gett upp.

2009-04-21 @ 11:10:53
Postat av: Anonym

runk upp en liten balle

2009-04-21 @ 22:57:43
Postat av: Anonym

Kom igen nu förfan, uppdatera iaf sidan och bekräfta att du lagt din plan åt sidan.

2009-05-12 @ 21:23:54
Postat av: RetroMask

Postat av:



bra att du inte ska berätta allt för mkt om BOL. jag ska börja spela det oxå till NES, har ju det som sagt liggandes hemma, det bara väntar på blåsas så NESet tar emot kassetten.




Jag kommer inte säga nånting om det just nu men antagligen blir det nåt om de i framtiden

2009-05-19 @ 14:52:41
Postat av: RetroMask

Postat av: Heffa



Legend of Hero Tonma hade jag på PCB för några år sedan :-)

Alltså originalversionen för arkadspelskabinett.

Ångrar lite att jag sålde det nu, det var ju ganska tufft faktiskt...




Ett rätt mysigt spel helt klart. Hade gärna testat det på arkad för en mer "äkta" upplevelse.

2009-05-19 @ 14:55:35
Postat av: RetroMask

Postat av: Gurka



Du borde förresten säga åt någon av dina 360-kompisar att skaffa Braid (även det från Live Arcade). Det är ett pusselspel inte alltför olikt t ex Lolo-spelen som du verkade gilla. Testa att tanka hem demot åtminstone, det gjorde jag, och fastnade direkt. Dock ångrar jag lite att jag köpte hela spelet, för jag är alldeles för dum i huvudet eller har för dåligt tålamod för att spela såna spel, blir bara förbannad efter en stunds spelande. Haha. Det kommer till pc också snart (31 mars), i fall du vill spela hemma i stället (vilket i och för sig kanske är ett krav, eftersom man inte kan sitta och lira hos en kompis då det är förbannat trist att titta på när någon annan spelar det).



Jag blev glad av att läsa att du hade en flash-kassett till DS förresten. Av någon anledning så hade jag fått för mig att du var en sån där militant anti-pirat, hehe.




Det ska jag absolut kolla upp! Pusselspel kan roa mig i timtal men kan även blir vansinnigt frustrerande när man fastnar en längre tid.



Militant anti-pirat haha Nä jag har försökt komma billigt undan med spel till många konsoler. Nu är min ekonomi dock bättre och det känns gött att lira gamla klassiker orginale helt enkelt.

2009-05-19 @ 14:59:57
Postat av: RetroMask

Postat av: Danger



Laddade direkt ner 800 castlevania-spel till mitt DS när jag läste detta och började naturligtvis med portrait of ruin, redan hooked då jag också gillade SOTN som fan.




Man fastnar direkt i de där spelen. Och det bästa av allt är att du kan spela samtidigt som du skiter ;)

2009-05-19 @ 15:01:29
Postat av: RetroMask

Postat av: Daniel



Fan vad grymt Bionic Commando verkar vara. Det är ett spel som jag har lirat som fan till NES back in the good old days. Har för mig att det var hyfsat svårt dock! Men kul som fan.



SOTN verkar också vara en höjdare, har aldrig lirat det förut men jag har laddat hem en PSX emulator och en massa spel och tänkte lira en massa framöver. SOTN verkar vara nästan liknande Metroid i gameplay med kartan och allt. Grymt! Sen ska jag plöja igenom en massa RPG's också. Jag ska nämligen bli särbo igen så nu kommer jag ha ännu mera tid att ägna åt alla dessa underbara spel ;)




Jag tipsar alla att ladda hem bionic commando. Det är minst lika bra som det första till NES.



Ja, det är många likheter mellan Super Metroid och SOTN och det kan ju inte bli fel då. Om du inte får igång PSX-emun så köp ett chippat Playstation för en billig peng och bränn ut SOTN,sååå bra spel!

2009-05-19 @ 15:05:48
Postat av: RetroMask

Postat av: Gurka



Jag tror att masken har gått och dött från oss. Hoppas att jag har fel.




Im alive!

2009-05-19 @ 15:07:19
Postat av: RetroMask

Postat av: g00fie



skön blogg du har! fortsätt med det du gör, underhållande :)




Tack! Jag kommer fortsätta så länge jag äger ett NES.

2009-05-19 @ 15:08:19
Postat av: RetroMask

Är som då och då och kollar om det händer något.. Men inte gör det då det. livet suger!

2009-04-19 @ 22:33:30





41 dagar sen ett inlägg så jag säger härmed hejdå till bokmärket för den här bloggen då du verkar ha gett upp.

2009-04-21 @ 11:10:53



runk upp en liten balle

2009-04-21 @ 22:57:43





Kom igen nu förfan, uppdatera iaf sidan och bekräfta att du lagt din plan åt sidan.








Jag ber om ursäkt att jag varit borta med vinden men jag har inte gett upp och det kommer hända saker framöver.

2009-05-19 @ 15:10:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0