Al Unser Jr. Turbo Racing

Mitt nästa spel som dyker upp i samlingen är Al Unser Jr. Turbo Racing. Al Unser är tydligen någon snubbe från USA som är väldigt duktigt på att köra forta bilar. Han är en hejjare på att köra Indy 500 och har vunnit en massa titlar inom det området. Jag är helt totalt ointresserad bilsport och har ingen aning vad skillnaden mellan Formula 1 och Indy 500 är? Jag vet att det är snabba fordon och det får räcka. Det är Data East som står för utvecklingen av Al Unser Jr. Turbo Racing. Det släpptes i Japan 1989,1990 i USA och 1991 i vissa delar av Europa, dock inte Sverige. När det kom till Europa kortade dem ner titeln till enbart Turbo Racing. Käre Al Unser (numera alkis) var antagligen inte lika känd här som i övriga världen.  När jag tänker på Data East känns det som dom släppt hur många spel som helst men jag kan ändå inte komma på någon riktig klassiker? Jag vet dom gjort Joe & Mac men det är inte så jävla märkvärdigt. Får väl se om det här kan bli en spelvärd klassiker!

 

Som dem flesta antagligen redan förstått handlar det om att köra en snabb bil. Det första man får välja när man starta spelet är ifall man vill köra time trial eller Championship. Självklart blir det Championship ifall jag ska få någon chans att klara det här.  När du valt det får du möjligheten att registrera en ny spelare . Man kan registrera 3st olika namn, precis som i zelda-spelen. Redan här vart jag positivt överraskad att man kunde spara en egen fil så man inte behöver starta om varje gång strömmen bröts. Inte så vanligt på dem äldre bilspelen.

 

 

När man gjort en ”gubbe” får man placera ut vart man vill ha sin statuspoäng.  Man börjar 20st poäng och tjänar in mer poäng ju bättre man placerar sig i loppen. Dom här egenskaperna kan man uppgradera sin bil med:

 

Speed

Acceleration

Durability

Suspension

Pit Stop

Turbo

 

(TAB= Turbo huh?)

 

Det här gillar jag också! Är alltid kul att man får uppgradera sin bil när man kör bra i ett lopp. Man kunde även välja självaste smygsuparen Al Unser från start och få maxpoäng i allt men det känns som fusk.  

 

Självklart la jag nästan alla mina statuspoäng på speed. Likadant om jag lirar något RPG så hamnar allt på attackstyrkan. Störst, bäst, snabbast, starkast, vackrast och längst pung! Man vill ju trots allt spegla sin egen verklighet med spelet man lirar…eller inte.

 

Hur dom delar ut statuspoängen när man placerar sig i ett lopp har jag inte riktigt förstått. Vissa gånger fick jag 7 poäng när jag vann och andra gånger bara 3?

 

 

Innan man börjar ett race måste man köra ett varv på den banan för att kvalificera vilken startposition man ska ha. Man slåss om förstaplasten på varje bana mot 25st andra typer.

 

 

Kontrollen är simpel. Du gasar på A och bromsar på B. Det finns 3st växlar som du reglerar upp och ner på ”krysset”.  När du har tredje växeln inne kan du dra igång din turbo när du håller uppåt på styplattan.  Hur mycket turbo man har beror ju förstås på hur många statuspoäng du slösat på just den egenskapen. Den kan även tankas upp till max om man gör ett besök till en Pit Stop.

 

Jag körde fort igenom 12 länder utan att få någon vidare bra placering. Man får alltid fortsätta hur dåligt man än spelar, det viktiga är hur du ligger till på rankingen när alla banor är avklarade. Det var riktigt svårt när man aldrig fick några poäng att uppgradera kärran med. Jag insåg att jag var tvungen att lyckas lite bättre på dom tidigare banorna så jag började om.  Efter jag fått nöta om första länderna några gånger fick jag ett par hyggliga placeringar (top 4 ger statuspoäng tror jag) och fick chans att göra min bil mer duglig. Efter bilen blivit bättre vart det ganska lätt att hamna top 3.

 

Det svåraste är om du fått en dålig startplacering och måste köra ett slags slalomlopp förbi 25 bilar. En störande detalj är att det piper varje gång du är nära en annan bil, det är mer störande än hjälpsamt. Känns som man har en brandvarnare intryckt i röven.  Petar du i en annan bil åker du oftast ut i periferin och liknar mest en sommarjobbare på gräsklipparen. Det är inte heller ovanligt att du åker in i en skylt om du hamnat på vägkanten, adjöss med 8 placeringar! Det sura är att vissa bilar framför dig gör allt att för att du inte ska få köra om dem, dom beter sig som nå satans magneter!

 

 

 

Sen har Data East visat sin smarta sida genom att lägga in själmordsknapp på kontrollen. Trycker du på select är racet över utan pardon. Jag vet att jag minst kommit åt den där jävla knappen 5 gånger! Om jag vill ge upp trycker jag ju för helvete på resetknappen. Kör jag dåligt ett race och ligger på sista plats på sista varvet trycker jag hellre på reset och kör om banan än att trycka på select och ge upp banan med sista placering för att fortsätta på nästa, förbannade idioter.

 

Du måste göra ett besök till pitten ganska ofta. Dels tar turbon slut rätt fort, men motorn börjar även koka om du spelar för länge på en bana utan att köra in dit. Det hände flera gånger att jag var några fåtal meter från mållinjen när bilen börjar ryka och jag hamnar på sista plats.  För att göra det extra jobbigt finns det ingen mätare (ingen som jag fattar i alla fall) som talar om hur mycket mer du kan gasa innan bilen blir ett rökmoln och det är kört. Jag vart så less på det där så jag körde in till pitten vartannat varv oftast. Bilen tål dock mer stryk ju mer man fått upp Durability-statsen. Något som ofta vart en sylvass armbåge i rektum var när man kört ett bra lopp och man ska lämna pitten för sista gången.  Man kan välja tanka bilen, laga bilen, kolla vilken placering man har. Men det finns även ett alternativ som är Quit och det är lätt man tar det när man vill ut ur pittjävlen men då ger man upp racet! Data East, varför måste ni ha ett sådant alternativ där när man ni redan förstört selectknappen? Sjukt onödigt!

 

 

 

Jag tycker det här spelet är helt dugligt. Jag brukar hata Formula 1 spel men det är så pass simpelt så det passar mig rätt bra. Det är ett stort + att man kan uppgradera bilen. Kämpartarmen jobbar hårdare när man vet man blir belönad med något ifall man vinner ett race. Tråkigt att det är svårast dom första banorna eftersom bilen är lika vass som punkterad trampcykel. Ju längre in i spelet man kommer desto lättare blir det.  Förutom några störande alternativ att ge upp racet med ett enkelt knapptryck och att vissa motståndarbilar är helt utvecklingsstörda så är det ett okej spel. En simpel sak som att man får välja mellan 4 olika låtar innan varje bana är en bonus. Det kunde lika gärna ha varit samma låt hela spelet rakt igenom och då hade man fan blivit knäpp.

 

Jag körde igenom alla 16 banor och slutade upp på första plats. Här är en länk på hur spelet ser ut: (Dom spelar med maxad bil så det ser ganska lätt ut)

 

http://www.youtube.com/watch?v=RDzpkGFm7-Y

 


 

 

Total Speltid: 5-6 timmar

Status: Varvat

Spelvärt: 67 %

/RetroMask

 


Kommentarer
Postat av: Megalomania

Forta bilar? Är det ett Onkelfan bakom tangentbordet?



Vad gäller Data Easts klassiker så måste jag nämna Bad Dudes. Kan det bli mycket mer klassiskt?

2008-11-25 @ 04:58:51
Postat av: Nordell

Bra kört Rally Kalle!

2008-11-25 @ 11:08:36
URL: http://www.gejmer.se
Postat av: André

När ska du komma till något kvalitetsspel...du verkar ju ha sjukt mkt spel i lager alltså

2008-11-25 @ 13:14:51
Postat av: Joghourth

"Det är inte heller ovanligt att du åker in i en skylt om du hamnat på vägkanten,"



Låter som Rad racer, grattis om du har det spelet för du kommer aldrig att klara det :D



Och grattis till att du klarade ännu ett spel! :o)

2008-11-25 @ 18:08:32
Postat av: Daniel

Får mig att tänka på "pit stop" till c64 fast lite mer avancerat. Bilspel är alltid kul tycker jag!



Grattis till första positionen!

2008-11-25 @ 20:11:50
URL: http://danieljansson.se
Postat av: arvi

FORTA BIIIILAR

2008-11-26 @ 13:41:15
Postat av: RetroMask

"

Postat av: Megalomania



Forta bilar? Är det ett Onkelfan bakom tangentbordet?



Vad gäller Data Easts klassiker så måste jag nämna Bad Dudes. Kan det bli mycket mer klassiskt?"





Självklart gillar jag onkel!



Fan,jag har knappt spelat Bad Dudes. Det är väl ett beat ém up,typ double dragon va? Det är värt en oskar för bästa namnet på ett spel iaf.



/RetroMask

2008-11-26 @ 15:38:46
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

"Postat av: André



När ska du komma till något kvalitetsspel...du verkar ju ha sjukt mkt spel i lager alltså"





Det kommer snart ett som jag verkligen ser fram emot.



Nån som har nån aning om hur man citerar en kommentar så det ser tydligare ut när jag svarar?

2008-11-26 @ 15:42:07
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

"Postat av: Joghourth



"Det är inte heller ovanligt att du åker in i en skylt om du hamnat på vägkanten,"



Låter som Rad racer, grattis om du har det spelet för du kommer aldrig att klara det :D



Och grattis till att du klarade ännu ett spel! :o)"





Jo jag såg att vissa på nätet tyckte att Rad Racer och det här hade en del likheter. Själv har jag spelat Rad Racer alldeles för lite för att kunna göra en rimlig jämförelse. Jepp,jag äger det :)



/RetroMask



2008-11-26 @ 15:47:30
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

"Postat av: Daniel



Får mig att tänka på "pit stop" till c64 fast lite mer avancerat. Bilspel är alltid kul tycker jag!



Grattis till första positionen!"



Aldrig kört,spelade bara Sex Games till c64 hehe. Tack för gratulationen

2008-11-26 @ 15:50:08
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Daniel

"<i><b>Nån som har nån aning om hur man citerar en kommentar så det ser tydligare ut när jag svarar?</i></b>"



Vet inte om din blogg tillåter html kod i inläggen, eller om du kan ställa in så att det går att använda det. Gjorde ett försök med denna post i alla fall.

2008-11-26 @ 20:00:32
URL: http://danieljansson.se
Postat av: Daniel

Nix det ville inte fungera! Då vet jag inte hur du ska göra för att citera tydligare. Om du kan göra så att folk kan använda html i inläggen så vore det till lite hjälp.

2008-11-26 @ 20:02:00
URL: http://danieljansson.se
Postat av: satan

[b]kuk[/b]



Få se om det funkar.

2008-11-29 @ 15:50:29
Postat av: RetroMask

"Postat av: Daniel



Nix det ville inte fungera! Då vet jag inte hur du ska göra för att citera tydligare. Om du kan göra så att folk kan använda html i inläggen så vore det till lite hjälp."





Jag har ingen aning om hur man gör sånt,jag vet inte ens vad det innebär? Kan erkänna att jag inte är en mästare på dartanjanger direkt haha

2008-12-01 @ 21:25:24
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0