Airwolf

Nästa spel heter Airwolf och är baserat av en tv-serie från 80-talet.  1989 släpptes detta spel utav Acclaim I USA.  Som jag har förstått det släpptes aldrig Airwolf i Japan utan bara i staterna och Europa. Jag minns man såg något avsnitt då och då av den här serien när det begav sig men det absolut starkaste minnet från Airwolf är intomusiken. Själva spelet visste jag inte ens existerade förrän jag gjorde ett impulsköp i bakfyllan en söndag,någon vecka senare var det i min bokhylla.

 

Airwolf är alltså själva namnet på en väldigt avancerad helikopter. Tv-serien handlade om någon borttappad brorsa dom ville hitta igen och på den jakten stötte dom på en massa skurkar som fick smaka missiler och kulspruta från Airwolf. I spelet får du olika uppdrag av den mustaschprydde mannen ”Archangel”. Varje uppdrag verkar handla om samma sak,rädda olika kvinnor som hamnat i någon slags krigszon.

 

 

Airwolf går under kategorin Flygsimulator. Jag kan skrika rakt ut att det är en av mina absolut svagaste sidor. Jag har aldrig lyckats bra när man ska styra runt någon prick på en radar samtidigt hålla kolla så man inte får en fet missil i arslet. Airwolf ser likadant ut som TopGun till NES,vilket dem flesta känner till tror jag.

 

 

 

Du ska rädda alla fångar och dom är utmärkta med nåt X-liknande på din radar. När du fångat upp alla brudarna i din kukförlängare till helikopter gäller det bara att ta dig utanför gränsen på radarn så är uppdraget klarat. Ju längre in i spelet,ju fler fångar blir det att rädda i varje uppdrag. Helikoptern har inte oändligt med bensin så det finns även ”bensintunnor?” ute på radarn i vissa uppdrag. När man landar vid en sån tankar 2st apmänniskor upp helikoptern. Man kan ta stryk 4 gånger sen tappar man ett liv. Man börjar men 3st liv och kan hitta ett extraliv vart 5:e uppdrag tror jag. När du dött alla dina liv är det helt kört och du måste börja om från uppdrag 1 igen. Har du tappat skada och landar vid en bensindunk fixar även apgubbarna dig fri från skada.

 

Med en kulspruta och missiler ska försvara sig mot flygplan och båtar som skjuter hej vilt mot dig. Med kulsprutan har man obegränsat med ammo. Missilerna har du 15st per liv,det låter kanske mycket men det räcker sällan på en lite större bana. Det kryllar verkligen av plan som vill skjuta ner din helikopter. Dom matar missiler oavbrutet och det är förbannat svårt att försvara sig genom att skjuta sönder dom med kulsprutan. Lättast är oftast att bara hålla en hög höj och hoppas på det bästa. Det finns säkert någon bättre strategi i hur man undviker att ta stryk hela tiden men jag hittade ingen vettig i alla fall. Oftast styr man HellCoptern så högt upp det går och våldstrycker på A och B-knappen som om man var en speedad dampunge utan framtid. Så den största fokusen blir att kolla på kartan för att ta sig fram till dom som ska hämtas upp samtidigt som man dampar bort all ammo man äger. 

 

 

 

Redan på första uppdraget längtade jag tills jag var klar med det här spelet.  Det är en dålig kopia på ett dåligt spel. TopGun är inte bra men det är här suger verkligen röv! Jag klarade 5-6 uppdrag rätt fort och hoppades på ett jävligt kort spel. Tyvärr vart det betydligt svårare vid uppdrag 8-9 och jag fick börja om hela tiden. Inte nog med att spelet är satans värdelöst så tar det en sjukt lång tid mellan varje bana. Det kommer upp en massa text hur många plan,torpeder och likande ointressanta saker jag skjutit ner efter varje uppdrag man klarat. Jag vart tvungen att kolla runt på nätet för att se hur många uppdrag jag var tvungen att lida igenom innan skiten är över. Det är tydligen 25st och jag fastnade hårt vid 12-13 så det kändes rätt hopplöst. Efter jag nött i 3 timmar (jag är förmodligen den som spelat detta spel längst av alla,och då menar jag alla!) insåg jag att det inte kändes värt att nöta nå mer. Jag hittade ett fusk där man kunde välja bana så jag tänkte jag kunde fortsätta där jag dog men jag fick aldrig tricket att fungera (tack och lov!).

 

 

Vissa tycker att jag skulle räkna att jag varvade Air Fortress eftersom jag klarade det första varvet. Man får väl se det som man vill men Airwolf har jag definitivt inte klarat. Jag gav det visserligen inte så mycket tid men jag är sjukt dålig på flygsimulatorer så jag gissar att många andra skulle prestera betydligt bättre än mig men håll er borta från detta spel ändå! Det är mer spännande att plocka hundbajs i skogen. Så här ser det ut i början av det här skitspelet:

http://www.youtube.com/watch?v=9UE-YSOmb-8

 

 

Sen tänkte jag lägga in en liten ny pryl i den här bloggen från och med nu. Jag tänkte lägga ut betyg på alla spelen jag kör. Men det kommer inte riktigt bli som betygen är i speltidningar och liknande. Jag kommer enbart bedöma hur värt det är att spela spelet. Jag kommer inte bry mig om grafik,ljud och sånt. Det handlar bara om själva spelglädjen. Jag kommer mäta det hela i procent, 0% sämst och 100% bäst.

 

 

Total Speltid: 3 Timmar

Status: Misslyckat

Spelvärt: 17 %

/RetroMask

 


Kommentarer
Postat av: André

såg youtubeklippet, det är ju top gun!



spelet såg ju riktigt kasst ut, det ända som får godkänt måste ju vara musiken =)

2008-11-17 @ 21:39:47
Postat av: Heffa

Ha ha ha, den här bloggen blir mer och mer intressant :-)

Det är inte så att du har insett att det du har gett dig in på kommer bli skadligt för din mentala hälsa? Med tanke på hur många dåliga spel det faktiskt finns där ute menar jag...



Hur som helt är det kul att läsa, så kämpa på så vi får fler recensioner av skitspel!

2008-11-19 @ 16:03:14
URL: http://heffa.net
Postat av: RetroMask

"

Postat av: André



såg youtubeklippet, det är ju top gun!



spelet såg ju riktigt kasst ut, det ända som får godkänt måste ju vara musiken =)"







Ja det här var ett riktigt skitspel i mina ögon.



Ja musik höll väl kanske måttet :)

2008-11-20 @ 13:38:34
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

"Postat av: Heffa



Ha ha ha, den här bloggen blir mer och mer intressant :-)

Det är inte så att du har insett att det du har gett dig in på kommer bli skadligt för din mentala hälsa? Med tanke på hur många dåliga spel det faktiskt finns där ute menar jag...



Hur som helt är det kul att läsa, så kämpa på så vi får fler recensioner av skitspel!"





Jo jag lär nog sluta upp på en mentalsjukhus när det gått för långt :) Men det är smällar man får ta i denna bransch.

2008-11-20 @ 13:40:37
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Daniel

Ja herregud vilken Top Gun ripoff. Men som liten tyckte jag om att lira Top Gun vilket jag gjorde en hel del men nu när jag har skaffat 8-bit system igen så känner jag faktiskt inget sug alls att skaffa det nu då det känns lite B. Möjligtvis för att höra Top Gun låten i introt då enbart ;)



Jag tror inte att det är någon som klandrar dig för att inte spela klart detta spel! Ett ord... CRAP!

2008-11-20 @ 17:03:48
URL: http://danieljansson.se
Postat av: RetroMask

" Postat av: Daniel



Ja herregud vilken Top Gun ripoff. Men som liten tyckte jag om att lira Top Gun vilket jag gjorde en hel del men nu när jag har skaffat 8-bit system igen så känner jag faktiskt inget sug alls att skaffa det nu då det känns lite B. Möjligtvis för att höra Top Gun låten i introt då enbart ;)



Jag tror inte att det är någon som klandrar dig för att inte spela klart detta spel! Ett ord... CRAP!"





Jo,jag lirade faktiskt Top Gun en hel del själv när jag var liten.



Mitt tips är att hålla sig så långt borta man kan från detta spel!

2008-11-24 @ 20:50:34
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0