Balloon Fight

Första spelet på en ny och fräsch bokstav i samlingen! I början av året 1985 släpptes det här till NES i Japan, 2 år senare kom det till Sverige. Balloon Fight är utvecklat av Nintendo och tillhör den så kallade ”svarta serien”.  Varför det kallas ”svarta serien” är för att kartongerna alltid var svarta på dom första spelen Nintendo tillverkade som släpptes i Sverige.  Idag har ”svarta serien” ofta ett högt samlarvärde hos samlare (http://www.stefan-larsson.se/Images/jpeg/Bilder/komplett-nes-svartaserien-samling.JPG). Balloon Fight har jag spelat många timmar när jag var liten. Tror det här var mitt tredje eller fjärde spel så jag har en del gamla minnen när det gäller det här spelet. När jag tänker efter kan det tom vara samma exakt samma kassett som jag ska använda mig av nu som gjorde att jag inte kunde sitta still i soffan för 20 år sen!? 

 

 

 

Det finns ingen vidare story i det här spelet, inte vad lyckats hitta i alla fall. Man kan välja mellan att spela 1 eller 2 spelare. Väljer du 2-player spelar man samtidigt och får hjälpas åt att klara banorna. Man kan även döda varandra om man spelar mot en (o)vän vilket är roligare än att samarbeta oftast. Det finns också något som kallas för Balloon Trip som bara gäller för 1 spelare.

 

 

 

Man är en snubbe med 2 ballonger fastknutna på ryggen. Med A och B-knapparna flaxar gubben med armarna så man flyger, fråga mig inte vad ballongerna innehåller? Annars styr man hjälten med ”korset” som vanligt.  När man spelar är det ganska svårt att se vad som händer eftersom grafiken inte är allt för detaljerad, men man får dra vissa slutsatser från bilden på framsidan av spelet.  Varje bana består utav en ruta. Det tar aldrig stopp om du flaxar åt höger eller vänster eftersom du kan ”loopa” bilden. Så styr du herr ballongfarbror längst åt höger hamnar du på vänster sida. För att klara en bana, eller ”phase” som dom kallar det i det här spelet, måste döda alla fiender. Jag vet inte riktigt vad det är för något man ska ta kol på för att komma till en ny nivå men på framsidan ser det ut som en pajas med en näbbmask eller nåt? Hur som helst gäller det att förstöra deras ballong. Man smäller ballongerna genom att landa ovanpå dem, likadant gäller när fienderna ska förstöra dina ballonger. Men eftersom du har två ballonger tål du två träffar innan du dör. Tydligen ska det vara svårare att styra gubben när man bara har en ballong men det har jag aldrig märkt av? När man sprängt näbbmaskens ballong svävar han sakta ner med sin fallskärm utfälld. Landar han på marken blåser, pumpar eller fiser han upp en ny ballong ganska fort igen. För att få slut på deras liv gäller det att man går till attack medans fallskärmen är utfälld eller när dom jobbar på att blåsa upp en ny ballong. Det finns även en vattenpöl på varje bana som man bör akta sig för. Flaxar du omkring för nära vattenytan finns det en stor chans att en surgädda hoppar upp och slukar dig som Heather Brooke slukar en penis! Det spelar ingen roll om du har en eller två ballonger, fisken är glupsk! Om fienderna hamnar i vattnet när dom glider ner med sin fallskärm blir det också fiskmat av det hela. På alla banor finns det moln som skickar ut stjärnor som studsar omkring på banan tills den hamnar i vattnet eller på gubben om du håller på för länge. Ju längre fram i spelet du kommer ju fortare kommer det bli oväder. Likadant här om du får en träff av en stjärna så förlorar du ett liv även om du har 2 ballonger att leka med.

 

 

 

Efter du klarat 3 banor i rad kommer det alltid en bonusbana och så är det hela spelet igenom. Bonusbanorna består utav 4st rör som slumpmässigt skickar ut ballonger. Tar du alla 20 ballonger får du extra mycket poäng i bonus. Om du tar dig till en bonusbana med bara en ballong kommer du automatiskt få börja bonusen med 2st.

 

 

 

 

 

Man har 3st liv och kan aldrig få ett extraliv. Jag ville minnas att jag tyckte det här var ett ganska svårt spel när jag var liten men jag kan inte riktigt hålla med om det idag. När man klarat 15-20 banor sådär kommer man tillbaks till banor man redan spelat fast med snabbare fiender och aggressivare åskmoln. Taktiken är ganska simpel. Håll dig högt uppe på bilden och gör en attack på fienden när dom flyger strax under dig.  Jag vet inte riktigt hur långt jag kom på första försöket men jag fick runt 600 000 poäng och det kändes som ett personligt rekord. Det var verkligen betydligt lättare att köra Balloon Fight 20 år senare. Antingen är jag bara allmänt bättre eller så var jag en idiot som barn! Nästa försök jag gör varvar jag poängmätaren (999900 var tydligen max) och tar mig till phase 70. Jag funderade på om jag skulle köra en till gång för att komma till phase 99 och antagligen varva den mätare också men jag orkade inte. Känns som 1,5 miljoner poäng och 70 banor får räcka, jag anser att spelet är avklarat.

 

 

 

 

Men det är inte riktigt slut än… Som jag nämnde i början av texten finns det ett till litet spel kallat Balloon Trip. Här gäller det att akta sig för stjärnor som är utspridda överallt. Bilden rör sig sakta åt höger och det gäller att flaxa omkring med precision för att undvika stjärnorna. Det här är helt klart svårare än det ”vanliga” spelet. Du tål en träff sen är du körd! Det finns ingen möjlighet att stå still på marken för det hela utspelar sig över vatten med en hungrig firre. Poängen ökar hela tiden av sig själv när bilden rör sig. Det finns också ballonger du kan plocka för att öka dina poäng. När man börjar ser man längst upp till höger att man är rankad 50 och desto mer poäng du får ju lägre ner på rankingen hamnar du. När jag var liten fantiserade jag alltid om vad som skulle hända när man vart rankad nummer 1? Nu, 20 år senare kan jag avslöja för er alla där hemma det magiska som inträffade när jag ÄNTLIGEN lyckades hamna på första plats i rankingen på Balloon Trip efter 2 försök i vuxen ålder! Stäng av radion, kasta ut flickvännen och fäst fast era läsglasögon framför plytet för jag kräver er fulla koncentration just nu! Det jag fick skåda på bilden på min relativt nyköpta tv när jag för första gången i mitt lyckats bli rankad numero ett i ett spel jag spelade första gången för 20 år sen var självklart inte ett skit. Vad trodde jag som barn egentligen? Jag trodde kanske att en pixelanimerad bild på Charles Bronson skulle dyka upp och säga att jag var den bästa människan på jorden eller nåt? Nu har jag i alla fall lyckas med det så jag får väl vara nöjd.

 

 

 

 

Allt som allt är Balloon Fight ett trevligt litet spel. Visst att det kanske är ett enformigt spel men jag finner ändå det hela som ett charmigt spel. Man kan inte vänta sig allt för stor varians på dom tidiga titlarna till NES. Om ni tänkt lira det här så uppmuntrar jag starkt till att spela 2-player och ge er på varandras ballonger, betydligt roligare än att vara ett team. Det kom även en uppföljare till Game Boy som heter Balloon Kid. Jag har aldrig testat det men jag är sugen på se vad det är för något.

 

Här kommer 2 filmer om Balloon Fight:

 

1-Player Game:

http://www.youtube.com/watch?v=IbmnqyGnJRc

 

Balloon Trip (dansa gärna till musiken):

http://www.youtube.com/watch?v=FKP0R6vGc0Y&feature=related

 

 Speltid: 1 timme och 30 min

Status: Varvat

Spelvärt: 79%

 

/RetroMask

 


Kommentarer
Postat av: Daniel

Det där spelet har jag också lirat en massa som barn, och även till NES hyfsat nyligen. Som sagt det är kul när man lirar 2 stycken och kör mot varandra det är ett bra upplägg för lite skratt och bråk i soffan =)

2008-12-05 @ 18:12:05
URL: http://danieljansson.se
Postat av: Anonym

Haha, grym referens till Heather Brooks :P



Ballon Kid var förövrigt rätt bra det med minns jag, underhållande i allafall.



2008-12-05 @ 18:41:34
Postat av: Gurka

Tveklöst ett av de roligaste spelen till NES, eller någonsin faktiskt. Enligt mig i alla fall. Jag tröttnar aldrig på Balloon Fight.



Jag har inte heller testat GB-spelet, men jag har testat Tingle's Balloon Fight till Nintendo DS. Det är samma, fast med Tingle från Zelda-spelen i huvudrollen. Dock så är svårighetsgraden ordentligt mycket lägre. Spelet saknar totalt utmaning. JAG tycker att NES-spelet är svårt, fast det verkar inte du göra, haha.

2008-12-05 @ 23:16:47
Postat av: Anonym

Helt sjukt hur sugen man blir på att damma av sitt gamla NES som ligger i någon garderob. Dock så har styrkorset blivit glapp eller så har jag bara blivit svagare sen jag barn. + att jag måste tejpa klossen till kontakten för den glappar också. :(



I vilket fall, jag läste detta inlägg och ur minnet från ingenstans hoppade ett spel fram som jag lånade av en kompis att par gånger som liten. Spy vs Spy hette det och jag minns hur otroligt underhållande jag tyckte det var så jag hoppas innerligt att en recension av det spelet kommer!

2008-12-06 @ 02:06:56
Postat av: RetroMask

Postat av: Daniel



Det där spelet har jag också lirat en massa som barn, och även till NES hyfsat nyligen. Som sagt det är kul när man lirar 2 stycken och kör mot varandra det är ett bra upplägg för lite skratt och bråk i soffan =)






Ja det är ett utmärkt spel att jävlas med varandra :)

2008-12-09 @ 18:45:41
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Haha, grym referens till Heather Brooks :P



Ballon Kid var förövrigt rätt bra det med minns jag, underhållande i allafall.






Hon vet vad hon gör.



Jag får kolla upp det nångång

2008-12-09 @ 18:47:39
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: Gurka



Tveklöst ett av de roligaste spelen till NES, eller någonsin faktiskt. Enligt mig i alla fall. Jag tröttnar aldrig på Balloon Fight.




Ja det har verkligen sin charm!





Jag har inte heller testat GB-spelet, men jag har testat Tingle's Balloon Fight till Nintendo DS. Det är samma, fast med Tingle från Zelda-spelen i huvudrollen. Dock så är svårighetsgraden ordentligt mycket lägre. Spelet saknar totalt utmaning. JAG tycker att NES-spelet är svårt, fast det verkar inte du göra, haha.





Jag tror jag omedvetet har tränat mentalt på Balloon Fight under dom senaste 20 åren när jag inte spelat det haha. Undrar om fler spel blir från uppväxten kommer bli lättare när jag spelar dom i nutid?

2008-12-09 @ 18:55:42
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Helt sjukt hur sugen man blir på att damma av sitt gamla NES som ligger i någon garderob. Dock så har styrkorset blivit glapp eller så har jag bara blivit svagare sen jag barn. + att jag måste tejpa klossen till kontakten för den glappar också. :(



Tror du behöver göra ett besök till tradera och inhandla lite prylar :)





I vilket fall, jag läste detta inlägg och ur minnet från ingenstans hoppade ett spel fram som jag lånade av en kompis att par gånger som liten. Spy vs Spy hette det och jag minns hur otroligt underhållande jag tyckte det var så jag hoppas innerligt att en recension av det spelet kommer!



Spy vs Spy är trevligt 2-player spel. Har inte spelat det så överdrivet mycket men förhoppningsvis kanske jag hittar ett i samling när jag kommer till bokstaven S :)

2008-12-09 @ 19:02:18
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Gurka

Castlevania (ettan) är avsevärt mycket lättare nu, än vad det var när man var liten. ;) Dock så är det fortfarande rejält svårt på sina ställen. Jag förmodar att vi kommer att få läsa om det på den här bloggen inom kort.

2008-12-09 @ 23:12:11
Postat av: P

Balloon Kid till Game Boy är ett trevligt litet spel. Där är man en tjej som ska rädda sin bror/kille(?) som flyger iväg med ballonger. Där flyger man genom en bana. Blir lite mer som ett plattformsspel då man även kan hoppa av sina ballonger för att springa och hoppa till lite svårare ställen att flyga in till.



ps. tycker även att du att du, om en extra feature på bloggen, kanske kan skriva ett litet mini-inlägg om spelet som du håller på att spela just nu. På så sätt kanske man kan bygga upp en liten spänning om/hur du klarar det spelet och kanske komma med tips och så om det.

2008-12-10 @ 03:54:26
Postat av: RetroMask

Postat av: Gurka



Castlevania (ettan) är avsevärt mycket lättare nu, än vad det var när man var liten. ;) Dock så är det fortfarande rejält svårt på sina ställen. Jag förmodar att vi kommer att få läsa om det på den här bloggen inom kort.




Nja det är en bit kvar, jag har nämligen 60 spel som börjar på B haha Närå det kommer nog eventuellt snart

2008-12-10 @ 19:54:24
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: P



ps. tycker även att du att du, om en extra feature på bloggen, kanske kan skriva ett litet mini-inlägg om spelet som du håller på att spela just nu. På så sätt kanske man kan bygga upp en liten spänning om/hur du klarar det spelet och kanske komma med tips och så om det.




Du menar att jag skriver vilket mitt nästa spel kommer bli efter lagt ut ett spel? Sen gör jag små inlägg hur det går medans jag lirar det?



2008-12-10 @ 19:59:52
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: spakmeister

Det här spelet framkallar minnen... Speciellt temalåten som gått varm i mobilen ett tag nu :)

2009-05-29 @ 02:51:32
URL: http://spakmeister.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0