Boulder Dash

Här har vi en klassiker som finns portad till de flesta konsoler du kan tänka dig. Det började redan 1984 på olika Atari konsoler och har sedan fortsatt fram till nutidens maskiner. Senaste tillskottet av Boulder Dash tittade fram var på Nintendos 3DS i år (2012). First Star Software heter företaget som står för utvecklingen av detta spel. Det här spelföretaget verkar bara ha 2 spel i ryggsäcken, Boulder Dash och Spy vs Spy. Rätt imponerande att kunna leva på att bomba ut nya versioner av samma spel i 30 år. 1990 släpptes en version till NES världen över, dock aldrig i Sverige, varför vet jag inte?. Min erfarenhet av Boulder Dash är föga. Jag har spelat det på C64 för vansinnigt många år sen och vill minnas det som svårt.



Det finns inte allt för mycket story men jag lyckades gräva fram litegrann. Det handlar om den unga gruvarbetaren Rockford. En dag när Rockford sitter hemma och tar hand om sin sjuka far, Stoneford… STOPP! Rockford och Stoneford, kan inte bli mycket fyndigare än såhär? Önskar det fanns spinoff spel i beat ém up genre med Rockford och Stoneford. I alla fall så får Rockford en karta av sin sjuka far som han hittade på sitt senaste äventyr. Så istället för att fortsätta ta hand om sin sjuka far så piper huvudpersonen i spelet iväg på en jakt efter diamanter. Son of the year!




När jag startar spelet blir jag positivt överraskad av ”kartbilden” där man kan välja bana. Det är lite som SMB3 fast betydligt simplare. Jag har alltid gillat när man får välja var man ska gå över en kartbild. Spelet består av 6 ”världar” med 4 banor på varje värld. Du får alltså valmöjligheten att välja vilken delbana du vill spela på varje värld du befinner dig på. Sen får du välja viken färg du vill ha på gubben också.





Det finns egentligen inte så mycket att säga om spelet eftersom det är så pass simpelt. När du startar en bana får du en siffra uppe i vänstra hörnet som visar hur många diamanter du ska hitta innan du klarar banan. Du får också veta hur många sekunder du har på dig innan du kvävs i gruvan. Varje bana är som ett större eller mindre rutmönster fylld med sand, stenar och diamanter. Duttar du på någon av de fyra riktningarna på styrkorset så rör sig Rockford en ruta åt det hållet. Det gäller alltså att plocka åt sig diamanterna utan att bli klämd eller instängd av olika stenar.




Det här är lika satans svårt som för 25 år sen när jag spelade det senast. Man gräver sig fram bland all sand utan att se hur stenbumlingarna trillar rakt på ens skalle. Du har 3 eller 4 liv (minns inte) på dig att klara varje värld innan du får börja om. Dör du alla liv finns både continue och password, men det är alltid omstart på världarna som gäller så det gäller att klara alla delbanor under dina begränsade liv.



Jag vill tro att det ska vara lätt att lista ut hur stenarna kommer trilla men jag dör och åter dör. Efter jag spelat nån halvtimme börjar jag få lite mera koll på hur det fungerar. Jag klarar de 3 första delbanorna rätt lätt men 1-4 bjuder på nya överraskningar. Här kommer fiender in i bilden också. Du ska gräva fram monstrerna så att de jagar dig och försöka få en sten att krossa dom. Här blir det stressmoment inblandat tillsammans med pusseltänk.




Jag tar mig till slut vidare till nästa värld som är en isvärld. Här är det mer fiender inblandade på varje bana och jag känner mig helt förlorad i dessa gruvor. Jag måste erkänna att jag suger fruktansvärt mycket på det här spelet! Önskar jag kunde skylla på att jag var för nyvaken eller att jag hade druckit för lite kaffe när jag spelade, men om sanning ska fram så är jag bara en riktig sopa på Boulder Dash. Visst blir man bättre ju mer man lirar men jag orkar inte lägga 50 timmar på det här just nu så jag ger upp redan på andra världen.  En sak som får mig att ledsna är att jag fastnar mellan en massa stenar och sitter där jag sitter till tiden går ut flera gånger om. Ingen vidare hit att sitta och vänta i 4 minuter på att tiden ska gå ut. I de flesta pusselspel brukar man få valet till självmord om man trycker på någon knapp men jag testar allt utan att det händer något.







Med lite efterforskningar läser jag att du kan hålla in A och B-knappen en stund för att få Rockford att avliva sig själv. Önskar jag hade läst sånt här innan jag började spela. Känns som jag gör det här misstaget hela tiden. Jag tror att alla NES-spel ska vara så simpla så jag kan räkna ut allt men oftast fastnar jag till slut med hängpungen i taggtråden för att jag inte läste instruktionsboken innan jag började spela.


Boulder Dash är nog ett kul spel men jag känner att jag inte har den tiden att ge spelet just nu. Det känns som det perfekta spelet att lira med en polare, köra vannan continue och ett 6-pack nödraketer skulle nog bli en riktigt mysig afton. Jag hoppas jag tar upp det här spelet igen en vacker dag för jag känner hur beroendeframkallande det kan bli. Tyvärr kände jag mig helt enkelt för kass för det här idag. Med facit i hand ser jag att man ska spela igenom alla världar 4 gånger för att klara spelet på riktigt!!  6*4=24  4*24=96 Det är alltså 96 banor som ska spelas igenom innan man är klar med spelet. Ni som följer den här bloggen ska vara glad att jag inte var tjurig idag, hade tagit år innan det här inlägget hade kommit ut. Än fast jag bara nosade på här spelet så rekommenderar jag att ni testar det. Spelet har ju sålts i olika former i nästan 30 så någon form av dragningskraft måste det ju ha.


Speltid: 2 timmar
Status: Misslyckat
Spelvärt: 83 %



Kommentarer
Postat av: André

känns ju skönt att även du kan ge upp ibland, efter att läst när du spelat igenom barbie så undrade jag om du hade förmågan att kasta in handduken =) visst du har givit upp förut också, men det här spelet har jag själv aldrig testat så för mig gjorde det inte så mkt att du inte fortsatte nöta. Ser istället fram emot nästa spel i din samling =)

2012-05-09 @ 13:16:09
Postat av: Lethe

Hade ingen aning om att detta spel ens fanns på NES? Har dock spelat det på C64, var en jäkla massa banor minns jag. Fast då var man en svartmyra och fienderna var röda pissmyror? (Såg i alla fall ut som det). Spelet var rätt kul, skulle nog passa bra som mobilspel tror jag?

2012-05-10 @ 22:46:58
Postat av: arvid

hehe, ser fram emot du kommer ge dig på lolo-spelen (runt 2019 kanske?), då lär du få sitta å dra dig i pungen ett tag innan du varvar

2012-05-11 @ 14:55:14
Postat av: RetroMask

*känns ju skönt att även du kan ge upp ibland, efter att läst när du spelat igenom barbie så undrade jag om du hade förmågan att kasta in handduken =) visst du har givit upp förut också, men det här spelet har jag själv aldrig testat så för mig gjorde det inte så mkt att du inte fortsatte nöta. Ser istället fram emot nästa spel i din samling*



Jag hatar att ge upp men den här gången kändes det faktiskt helt okej. Jag var inte riktigt i form för ett spel som boulder dash men en vacker dag kanske jag gör ett försök till.

2012-05-11 @ 20:11:00
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

*Hade ingen aning om att detta spel ens fanns på NES? Har dock spelat det på C64, var en jäkla massa banor minns jag. Fast då var man en svartmyra och fienderna var röda pissmyror? (Såg i alla fall ut som det). Spelet var rätt kul, skulle nog passa bra som mobilspel tror jag?*



Det hade inte jag heller,blev snopen när jag såg vad som dammade i samlingen. Haha, jag minns det också som att man var en myra. Det kan ju iofs berott på c64s begränsade grafik som gjorde att gubben blev mer lik en myra än en människa? :) Jag tror det finns som mobilspel faktiskt.

2012-05-11 @ 20:14:56
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

*hehe, ser fram emot du kommer ge dig på lolo-spelen (runt 2019 kanske?), då lär du få sitta å dra dig i pungen ett tag innan du varvar*



Men vad kul att se dig igen Arvid! Om det nu är samma Arvid som lämnade kommentarer innan jag gick i ide? Jag har ju faktiskt ett inlägg här i bloggen om lolo 2. Spelet heter ju Adventures of Lolo så det var en av de första spelen jag lirade. Om du klickar på November 2008 (det var fan ett tag sen) under arkivspalten uppe i vänstra hörnet så borde du hitta ett inlägg om den blåa pungkulan.

2012-05-11 @ 20:20:39
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: arvid

yo, jo det är samma sneknullade arvid här. ah ja jag såg lolo nu, men du klarade det, ditt totala svin... strongt! jag kör fast efter fem banor typ. dags för nästa lir nu!

2012-06-07 @ 23:10:37
Postat av: Nesse

Är det slut på spelandet eller är det bara paus? Eller är det kanske rentav så att du håller på med ett så förbenat svårt spel så det tar svinigt lång tid? :)

2012-06-21 @ 11:10:50
Postat av: RetroMask

yo, jo det är samma sneknullade arvid här. ah ja jag såg lolo nu, men du klarade det, ditt totala svin... strongt! jag kör fast efter fem banor typ. dags för nästa lir nu!



Kul att du är tillbaka old dirty Arvid! Jag diggar lolospelen trots att de kan leda till vansinne och massjälvmord. Ja, nu var det ett tag sen jag lirade. Nästa spel tror jag kommer bli rätt kul också.

2012-06-21 @ 13:36:19
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

*Är det slut på spelandet eller är det bara paus? Eller är det kanske rentav så att du håller på med ett så förbenat svårt spel så det tar svinigt lång tid? :)*



Det är inte slut på spelandet, det blir det aldrig även fast det kan gå långt mellan gångerna ibland. Jag har lite andra projekt som tagit upp ganska mycket av min tid. En grej jag pysslat med är faktiskt också spelrelaterat men jag väljer att inte avslöja vad det handlar om förrän alla pusselbitar är på plats. Sen blir det generellt mindre spelande när det är sommar. Men håll ut, jag ska sätta mig och brottas med nästa spel nån regnig dag.

2012-06-21 @ 13:49:57
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: André

Det låter bra retromask, har varit in på bloggen och kollat nån gång, men du ska jag återvända senare och se om du varit i farten.

2012-09-01 @ 00:23:36
Postat av: Erik

"Men håll ut, jag ska sätta mig och brottas med nästa spel nån regnig dag."

Det har varit många regniga dagar den här sommaren..

Väntar med spänning på nästa recension :)

2012-09-04 @ 19:48:41
Postat av: Nesse

Det var längesen nu :(

2012-12-11 @ 12:36:37
Postat av: arvid

hej retro-mäsk, nu har jag å min kompis grovlastarn startat upp ett liknande projekt. vi ska varva mina typ 150 lir. tyvärr fick jag arbete så nu går det på sparlåga, men hitills har vi knäckt dessa lir iaf:

goonies 2
solomons key
kid icarus
BATMAN
duck tales

inte så mycket att skryta med än menmen. hoppas du sätter igång blåggn igen snart!

2013-04-28 @ 22:07:09
Postat av: skäggbiff

Gillar verkligen inte tempot i den här bloggen!

2013-08-22 @ 01:11:18
Postat av: Daniel

Nu börjar det bli dags att krypa in i höstmörkret och börja lira igen!

2013-10-06 @ 17:30:26
URL: http://photography.dj
Postat av: Dvar

Dags o börja blogga igen? =)

2014-11-02 @ 15:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0