Blades of Steel

Här har vi ett spel som jag tror många känner till. Tyckte varenda liten snorunge satt på detta hockeyspel i sin ägo i början på 90-talet. Konami släppte det här som ett arkadspel 1987. Året efter fick Japan och USA uppleva NES-versionen. Vi Européer fick vänta till november 1990 innan spelet släpptes. Helt sjukt hur vi kunde ligga efter flera år innan en PAL-version blev utvecklad på så många spel.



Det här spelet är jag inte obekant med. Eftersom varenda kusätande kompis från barndomen hade ett exemplar av Blades of Steel så blev det en del matcher mot varandra. Men jag kan inte komma ihåg om jag spelat det mot datorn någon gång?







Jag startar igång en turnering på svåraste svårighetsgraden. Är det helt omöjligt får jag väl stoppa in svansen i rövhålet igen och spela om på en lättare svårighetsgrad.

Jag väljer Vancover och får möta Los Angeles i första matchen. Jag greppar fort hur knapparna fungerar, B-knappen passar man på och A-knappen drar man iväg ett skott med. När du inte har pucken väljer du vilken spelare du vill kontrollera med B-knappen. För att tacklas skejtar du bara in i motståndaren, praktiskt! Du kan inte sikta vart du vill skjuta utan det är en pil som går upp och ner framför motståndarlagets målbur, där pilen befinner sig hamnar pucken.  När det gäller att försvara sig i egen zon blir det ganska intressant eftersom du styr målvakten och de vanliga spelarna på samma gång. Känns som det vettigaste man kan göra är att lägga prion på målvaken och hoppas att det inte blir någon retur när man räddar.








Det första jag märker är hur satans ofta det blir slagsmål! Bara du petar i en annan gubbe på isen ska de göra upp som några slags grottmänniskor. I själva fightingsekvensen tål man 5 smällar och kan veva mot både kagge och tryne. Du kan t.o.m. blocka slag uppe och nere. Bra de lagt upp lite energi på fightingen när det sker så ofta i alla fall. Det bästa av allt är att den som blir nerslagen får utvisningen, fantastiskt!



Jag våldtar Los Angeles och vinner med 9-2. Det kändes väldigt lätt, varje skott jag gjorde blev nästan mål.



Nästa match är jag upp mot Montreal. Här börjar det hända grejer! Det är äckligt jämt och jag kvitterar när det är några få sekunder kvar. Tydligen så existerar inte övertid utan det blir straffar på en gång.










Jag lyckas vinna med en ynka liten straff och går vidare.




I tredje matchen möter jag New York som ser ut att vara finalmatch. Två matcher sen final? Jaja, jag lyckas hamna i ett litet underläge men reder ganska snart ut det hela och vinner matchen.











Sjukt kort turnering i det här spelet, tre matcher sen var det över.  Men Blades of Steel är gjort för 2 spelare så det kvittar väl egentligen kanske. Borde ha spelat det här mot någon annan, fick aldrig fram hur kul det här spelet är egentligen. Men om jag drar en jämförelse med Ice Hockey till NES så tycker jag nog sämre om det här. Bara en sån grej som studspuck i Ice Hockey kan ju göra en hel förfest!

Tänkte ta upp några detaljer om spelet innan dödsdomen kommer. Blades of Steel bjuder på en vacker NES-röst vid flera tillfällen. Ett tillfälle är när man passar pucken (vilket man gör hela tiden), då säger spelet något åt mig? Det är nåt som har med pass att göra ”take the pass” eventuellt? Det är jävligt störande att lyssna på efter ett tag och man blir inte klokare när man inte kan förstå vad fan spelet säger hela tiden. Någon som vet vad mumlandet ska likna?

En mer charmig detalj är att du bjuds på underhållning i from av Gradius när det är periodvila! Gradius är en storsäljare ur Konamis bibliotek. Du får under några sekunder möta spelets första boss. Efteråt kommer en ganska underhållande text fram.







Jag har svårt att ge det här spelet ett rättvist betyg eftersom jag spelade solo. Jag tror det kan framkalla en del garv och frustration om man möter varandra. Men jag betygsätter spelet från 1-player mode och det är inte hållbart då.


En film på spelet.



Speltid: 1 timme
Status: Varat
Spelvärt: 39 %

Kommentarer
Postat av: Nesse

Ännu ett spel. Riktigt bra tempo nu. Uppskattas mycket :)



Måhända att Blades är ett "bättre" spel (grafiken och mer realistiskt) men jag anser att Ice Hockey har mycker mer charm :D

2012-03-29 @ 10:28:18
Postat av: RetroMask

*Ännu ett spel. Riktigt bra tempo nu. Uppskattas mycket :)



Måhända att Blades är ett "bättre" spel (grafiken och mer realistiskt) men jag anser att Ice Hockey har mycker mer charm :D.*



Det här var snabbt bortgjort men nästa spel kan nog ta lite längre tid. Men om jag får lite tid över nu till helgen så blir det garanterat lite NES.



Jag är väldigt obrydd på såna detaljer, det viktigaste är ju att det ska vara kul att spela och där tror jag vanliga Ice Hockey vinner.

2012-03-29 @ 12:08:44
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: André

ja, ice hockey är ju klassiskt, Blades var det ingen kompis som hade så har bara testat det med emulator på senare år och inte riktigt sett charmen med det.



Kul att bloggen lever igen!



Jag saknar dock battle of olympus, det kanske kommer, du är ju fortfarande på B, men det spelet köpte jag oxå för många år sen, spelade och misslyckades. Sen på senare tid har jag försökt fuska mig igenom med emu å save state, men gav upp eftersom jag tyckte att spelet till slut var drygt. Men det vore ju skoj om du gav dig ann det någon gång. =)

2012-03-29 @ 13:35:44
Postat av: RetroMask

*ja, ice hockey är ju klassiskt, Blades var det ingen kompis som hade så har bara testat det med emulator på senare år och inte riktigt sett charmen med det.Kul att bloggen lever igen!

Jag saknar dock battle of olympus, det kanske kommer, du är ju fortfarande på B, men det spelet köpte jag oxå för många år sen, spelade och misslyckades. Sen på senare tid har jag försökt fuska mig igenom med emu å save state, men gav upp eftersom jag tyckte att spelet till slut var drygt. Men det vore ju skoj om du gav dig ann det någon gång.*



Jag tyckte alla hade ett Blades of Steel som ung men ännu fler satt antagligen med ett Ice Hockey iofs.



Bloggen är piggare än någonsin! :)



Innan uppehållet på 3 år så körde jag faktiskt Battle of Olympus. Jag hade tagit mig mot slutet sen krashade min kamera och dator så lösenordet försvann. Jag blev less och gick vidare... Men jag spelade det tillsammans med min gode vän stolpiller för någon månad sen faktiskt. Tyvärr så blev det aldrig dokumenterat något till bloggen när vi lirade.



Men jag kan säga att det är riktigt drygt spel mot slutet. Vi försökte verkligen att inte tjuvkika på nätet hur vi skulle ta oss vidare men till slut gav vi upp. Det var en del helt osannolika dörrar som inte ett brunöga kan se på långa vägar i sluttampen på spelet. Sen är det riktigt svåra fienden, man känner sig helt chanslös många gånger. Det är också ett evigt samlande av oliver (spelets valuta)för att köpa vissa grejer. Vi klarade det till slut men vi fick ta hjälp av internet mot slutet. Spelet känns som en rätt vansinnig klon av Zelda 2.

2012-03-29 @ 14:30:15
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Lethe

Kul att Masken är tillbaka! På tal om Battle of Olympus, minns att jag spelade Faxandu när jag var mindre och det var riktigt drygt. Sen ska väl Blaster Master vara överdjävligt?

2012-03-29 @ 16:04:43
Postat av: RetroMask

Kul att Masken är tillbaka! På tal om Battle of Olympus, minns att jag spelade Faxandu när jag var mindre och det var riktigt drygt. Sen ska väl Blaster Master vara överdjävligt?



Tackar tackar! Det känns härligt att vara igång igen. Faxanadu kan säkert vara drygt men jag vill minnas det som ett bra spel. Förhoppningsvis så blir det ett blogginlägg om de i framtiden.



Finns många sadistiska spel på bokstaven B har jag märkt. Får väl se om Blaster Master är med i min samling snart :)

2012-03-29 @ 16:34:48
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Lethe

Jo Faxanadu var rätt bra vill jag också minnas. Men Bionic Commando är väl också bra? Så du kör ju inte bara hemska spel :)

2012-03-29 @ 17:08:03
Postat av: RetroMask

*Jo Faxanadu var rätt bra vill jag också minnas. Men Bionic Commando är väl också bra? Så du kör ju inte bara hemska spel :)*



Bionic Commando är ett trevligt spel! Jag spelar det som dyker upp i min samling och emellanåt blir det riktigt lyckat :)

2012-03-29 @ 17:20:28
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: André

ang battle of olympus jag förstår att det är drygt i slutet, jag har själv upplevt det och kände att det var för drygt å inte värt det.



ang kommande spel så är det roligt att se vad som dyker upp i "maskens" skattkammare. jag gillade oxå den bakgrundsfakta du skrivit om lite i bionic commando, alltid kul att läsa lite fakta eller minnen från förr om de olika spelen =)

2012-03-29 @ 20:08:57
Postat av: RetroMask

*ang battle of olympus jag förstår att det är drygt i slutet, jag har själv upplevt det och kände att det var för drygt å inte värt det.



ang kommande spel så är det roligt att se vad som dyker upp i "maskens" skattkammare. jag gillade oxå den bakgrundsfakta du skrivit om lite i bionic commando, alltid kul att läsa lite fakta eller minnen från förr om de olika spelen =)*



Battle of Olympus hade en del potential men de känns som de slarvade med fienderna och lite annat.



Lite onödig fakta är alltid kul :) Jag berättar gärna om det finns någon flummig historia bakom spelet. Får väl se om nästa spel har något som är värt att nämna.

2012-03-30 @ 10:51:14
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Lethe

Om du inte visste det så blev pluggad i senaste podcast-avsnittet av Retroresan. De länkade till och med till din blogg på deras websida. Förväntar mig att du får en hel rad nya läsare, så keep it up :)



2012-03-31 @ 10:48:35
Postat av: RetroMask

Om du inte visste det så blev pluggad i senaste podcast-avsnittet av Retroresan. De länkade till och med till din blogg på deras websida. Förväntar mig att du får en hel rad nya läsare, så keep it up



Nämen vad trevligt! Jag ska plugga in mina ådiosnäckor och lyssna på det avsnittet nån mörk afton.



Jag får varmt välkomna Samson och Anders + annat folk som hittat hit via svampriket. Det finns ju trots allt vissa likheter i det vi pysslar med. Sen är det ganska pinsamt att jag började före dom och har spelat mindre spel, men jag ska komma ikapp och springa förbi :)

2012-03-31 @ 16:49:43
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0