Blaster Master

Här har vi en gammal klassiker från Sunsoft. Spelet släpptes 1988 i Japan och USA. Som vanligt fick vi andra vänta några år, 1991 kom en PAL-version till Europa. Jag minns att jag tyckte det var en konstig framsida på spelets kartong som barn, fattade aldrig vad den hade att göra med själva spelet? Blaster Master fanns aldrig i mina ägor men jag tror någon kompis satt på spelet. I bästa fall så klarade vi kanske första bossen på den tiden. Jag har även spelet det här i vuxen ålder. För 3 år sen fick jag och min polare för oss att klara Blaster Master en gång för alla men vi dog på någon boss sen blev klockan mycket och det hela rann ut i sanden. Äntligen är det dags för ett till försök på detta spel, ska inte misslyckas den här gången!



Storyn i den Japanska versionen handlar om någon snubbe som tagit över större delen av universum. Här man ska försvara sin egen planet ”Sophia the 3rd” när han kommer till attack. Det man ska använda sig av för att försvara planeten är en supertank som styrs av en pojke vid namn Kane Gardner. Men ni kan omedelbart glömma den storyn för jänkarna och Européerna fick ett minst sagt ”omskrivet” manus till vår release.


En pojke som heter Jason har en groda som heter Fred. En dag blir Fred less på att bo i en glasbur och rymmer ut från huset.  Jason springer efter och ser hur grodan Fred lyckas hoppa rakt på en låda fylld med radioaktiva ämnen och växer till en enorm groda. I stundens hetta så ramlar både Fred och den giftiga lådan ner i ett hål i backen. Jason stäcker sig för att rädda sin gigantiska, muterade groda men ramlar själv i hålet. När Jason landar på hålets botten befinner han sig bredvid ett gigantiskt fordon.  Men det är inte vilket fordon som helst, den här tanken är byggd för att utplåna radioaktiva varelser som bor under jorden och styrs av Plutonium Boss. Fordonets namn är ”Sophia the 3rd”.  Wow, jag tar lite LSD till kaffet när jag skriver om storyn till jänkarna!













Du styr alltså specialtanken och ska rensa upp underjorden från diverse muterad skit. Tanken du styr kan hoppa och skjuta rakt fram och uppåt. Du kan även kliva ut ur tanken och enbart styra runt lilla Jason om du trycker på select. Blaster Master kan beskrivas som ett sidoskrollat ”hoppa och skjuta allt som rör sig" i en stor öppen äventyrsvärld, påminner mycket om Metroid. Du har separata energimätare för tanken och för Jason.



Jag har ingen aning vart jag ska gå någonstans? Till slut hittar jag en vattenpöl som ligger så långt åt höger du bara kan gå. På botten av pölen finns en stege som leder upp till en grotta. För att ta sig till grottan måste du kliva ut tanken och spela med Jason. Jag försöker kliva in i grottan men det går inte nå vidare. Efter en stund märker jag att man ska trycka neråt för att kliva in i grottan, varför inte trycka uppåt som känns mer så mycket mer logiskt?



När man styr Jason inne i grottorna ser det ut som ett helt annat spel. Nu får man se spelet uppifrån och Jason ser ut att ha den största vattenskallen som fått delta i ett tv-spel. Här kan man inte hoppa utan det är puffran man får lita på. Skotten man skjuter har inte längre räckvidd än en utlösning! Du måste i princip gå in i fienderna innan du når dem. Du kan även kasta granater men dom har nog ännu sämre räckvidd än de vanliga skotten, men de är starkare. Det går att hitta uppgraderingar till puffran som tur är. Hittar du bara en uppgradering så kan du skjuta över hela bilden. Men sen märker jag något som är riktigt kasst. Direkt du blir av träffad av en fiende så nedgraderas ditt vapen också. Har du inte spelat banorna tidigare är det nästan omöjligt att inte bli träffad lite nu och då.



Grottan är liten och jag befinner mig snart vid första bossen. Jag vet inte riktigt vad det ska likna för nåt, en hjärna eller ett hallon kanske? Man behöver ingen vidare taktik utan se till att vara nära hjärnan och mata iväg granater bara.




När du klarat bossen får du en uppgradering till tanken, nån pryl som kallas hyper. Det finns totalt 7st uppgraderingar till ditt fordon. Du kan även hitta specialskott, i from av målsökande missiler och blixtrar. Det tog flera timmar innan jag ens fattade hur man använde dessa. Man skulle tydligen trycka neråt och skjutknappen.



Med hyper som egenskap kan jag skjuta sönder ett ansikte som sitter fast i en vägg och ta mig vidare till area 2. Spelet är uppdelat i 8st olika banor men det är ändå en öppen värld man spelar i. De har bara numrerat olika delar av världen vilket är en ganska bra idé. Istället för att sitta och beskriva ”andra bubbelvärlden” och liknande som man gör i Metroid är alla ställen uppdelade i nummer.





Nu börjar det bli en massa olika vägar att välja mellan. Finns flera olika grottor att gå in och utforska med Jason men de flesta innehåller inte mycket av värde. Det kan vara lite vapenuppgraderingar som man tappar lika fort som man fått dem. Jag yrar omkring och lyckas dö något liv här och där men efter ett tag hittar jag rätt grotta. Det är en typ av labyrint som man ganska fort förstår. En sak jag lär mig här är att skita i fienderna.  Oftast går det lättaste att inte försöka skjuta ihjäl dem och bara springa förbi. Andra bossen är nå slags sjömonster som jobbar järnet med sina klor och skjuter ut små skott ur sin taggiga vagina mitt på kroppen. Det är en fördel om du har uppgraderat din pistol så du kan skjuta långa skott. Stå längst ner i bilden och skjut mot mitten av kroppen. Av den här bossen får jag en grej som kan skjuta hål i vissa väggar.



Jag letar runt ett tag på andra banan och hittar en lämplig vägg att skjuta sönder för att ta mig vidare till bana 3.

Här är det ännu mer vägar att välja mellan och fler grottor att utforska men inget av värde att hämta i dom.  Är det något spel som behöver en karta så är det fan Blaster Master, allt ser likadant ut och det finns så många vägar att välja mellan. Jag kommer på att bästa melodin är att skita i grottorna och satsa på att välja den vägen som känns svårast att ta med vagnen. Det fungerar bra och jag hamnar i bossgrottan efter ett tag. Här är det inga konstigheter, bara att vandra på och ta så många vapenuppgraderingar du kan. Tredje bossen är olika lådor som åker omkring över bilden och skjuter skott mot dig. Skjuter du sönder en låda ökar de andra boxarna farten. Här dör jag och måste ta en continue och får börja om från början på tredje banan. Nästa gång jag stöter på bossen har jag lyckas uppgradera mitt vapen rätt bra och jag kan skjuta lådorna på ett bra avstånd. Bossen bjuder på en Hover som ny egenskap till kärran.



Här kommer jag ihåg vad jag ska göra sen sist jag lirade det här spelet. Med hovern kan du flyga en stund med bilen. Det finns en mätare som visar hur mycket hoverkraft du har. Tar den slut måste du döda en viss typ av fiende som släpper ett "H" som fyller upp din flygtank. De flesta fienderna släpper ett "P" som fyller på din power (energi). Hittills i spelet har man tagit sig vidare i banorna i ordning men den här gången ska man backtracka till där spelet startar. Hade jag inte kommit ihåg det här sen sist jag spelade, hade det säkert tagit flera timmar innan jag hittat fjärde banan. Du ska i alla fall flyga upp för en vägg som har en ingång vid toppen.





Det här är som en kloakaktig bana. Som vanligt är det en satans röra att försöka hitta den rätta vägen men att alltid gå mot den svåraste vägen är ett vinnande koncept i det här spelet. Jag hittar den bossgrottan rätt snabbt tack vare att jag söker den svåraste vägen hela tiden. Här får du vandra omkring på smala gångar med kloakvatten runtom. Går du ner i vattnet så dör du ett liv på en gång. Kolla på bilden nedan och förklara för mig hur de tänkte att man skulle komma åt det där P:et? Sunsoft, ni är fan helt utvecklingsstörda på ett bra sätt!



Nästa boss är en stor groda….vänta nu, hoppade jag inte ner i hålet för att rädda min muterade groda? Det verkar som jag ska slåss mot grodan Fred nu. Fredde är en dryg fan! Han hoppar 3 gånger sen öppnar han munnen gör lite olika attacker. Enda gången du kan ta skada på han, är när han har munnen öppen. Mitt kära husdjur ger igen för gamla tider när jag höll han fången i en glasbur. Fred har lekstuga med mig och det blir dags att ta en continue igen. Jag får ta 2 continues innan jag inser att man kan skjuta grodkuken från sidan när han öppnar munnen. Nu har han ingenting att säga till om när jag matar han full med granater. Fred ger mig en nyckel som leder till nästa bana.



Direkt jag hör musiken tycker jag att jag känner igen den. Jag kommer fram till att den påminner en del om Gradius. Håller någon med eller är jag ute och cyklar?

Blaster Master

Gradius

Nu är det dags för en vattenvärld. Fordonet går otroligt segt i vattnet och det går knappt att hoppa. Efter ha sjunkigt till botten är det läge att lämna vagnen och spela solo med Jason ett tag.




Jason är en jävel på simma så det går betydligt fortare att spela i vattnet nu. Än en gång siktar jag på att dra mig dit det är mest fiender och jag hittar bossgrottan efter en stund. Ingen märkvärdig bana alls men sen kommer bossen. Det är ilsken krabba som skjuter ut bubblor. Till en början känns han ganska enkel, speciellt om du har skott som går över hela bilden. Men efter du fått in ett gäng träffar så börjar han spotta bubblor som ett dräggelmongo. Tog han diskmedel istället för tonic till gindrinken eller? Här har jag inte en chans och dör alla mina liv igen. Jag tar en continue och spelar fram till bossen igen för att blir totalt förnedrad och dö mina 3 liv åter igen. Nu var tanken att jag skulle ta en continue igen men eftersom utvecklarna av det här spelet hatar alla som köpte deras spel så har man bara 4st continues per omgång. Vad i helvete! Är det inte nog jävligt att de inte skapade ett lösenordssystem så man blir tvungen att köra igenom spelet på en sittning? Nädu, du får 4 continues och 3 liv på varje continue utan att ha möjlighet att hitta extraliv under spelets gång. Det är i detta skede jag inser varför jag aldrig klarade det här spelet sist jag försökte, det blev helt oväntat Game Over!



Lite smått chockad häller jag upp en kopp kaffe och inser hur viktigt varje litet liv är i Blaster Master, finns inget tomrum att klanta sig. Med smak av avföring och slidsekret i munnen börjar jag bittert om hela äventyret. Någon timme senare är jag hos bossen igen med 3 liv och 3 continues kvar. Jag lyckas inte spela felfritt fram så en continue gick till spillo. Man kan skjuta sönder bubblorna men när han lägger in sin extraväxel så spottar han ut så många bubblar att inget skott jag skjuter når fram till krabban. Jag matar på så mycket på B-knappen att jag blir helt svettig och det känns som armen håller på gå ur led. Jag klarar fan inte av den här vidriga, äckliga skitbossen. Jag dör alla mina continues och kastar kontrollen i backen så hårt att den får en fin liten spricka på sidan. Här stänger jag ilsket av för dagen.

Ny dag, nya tag! Jag spelar åter igen fram till krabbhelvetet och kämpar som en tjur mot en matador. På något magiskt sätt lyckas jag till slut få död på bossen. Jag vet egentligen inte hur jag lyckas, känns som jag fick in en massa lyckträffar och till slut gav han upp. Krabban ger mig egenskapen dive. Nu fungerar min vagn som ubåt också.



Jag hittar ganska fort vart nästa bana ligger. Nu när vattenbanan är bortgjord är det dags att spela en isbana.



Det är ganska svårt att styra tanken med is som underlag. Om ni tycker man glider omkring mycket på isbanorna i Mariospelen så har inte testat Blaster Master’s isvärld. Efter ha glidit runt ett bra tag hittar jag bossgrottan. Här skiter jag som vanligt i alla fiender och traskar på så fort jag kan djupare in i grottan. Efter en stund är det dags för sjätte bossen. Det är ett återbesök av andra bossen. Den gången är han argare och skjuter även spottloskor med sina klor. Jag får inget grepp alls om bossens mönster och spelet tar slut.



Jag gjorde ju åtminstone framsteg den här rundan så jag börjar om illa kvickt. Men den här rundan så klarar jag ju förstås inte ens bubbelkrabban och får Game Over igen. Limma igen mitt urinrör och låt mig dö i blodförgiftning!! Eftersom jag är en tjurig jävla idiot så börjar jag om igen. Ni kan antagligen gissa vad som händer, krabban våldtar mig igen! Nu kastar jag kontrollen så hårt i backen att det blir ett märke i golvet men kontrollen fungerar mirakulöst fortfarande. Jag kastade min xbox-dosa vid ett tillfälle och den blev glapp direkt. Det var bättre förr! Här ger jag upp och går och lägger mig.

Sådär, då var det lördag! Jag hade eventuellt tänkt gå ut och roa mig denna afton. Ni vet, ragga upp en fet tjej och dricka lite gammeldansk men Blaster Master sätter stopp för sånt. Äntligen börjar jag få lite bukt på hur man klarar krabban och jag kan ta mig till nästa bekymmer. Sjätte bossen i Blaster Master är min NES-nemesis genom tiderna. Jag kan inte minnas att jag känt mig så chanslös mot en boss!? Hur fan gör man? Jag klarar bara inte av det. Det är inga problem att klara alla 6 banor utan att dö ett liv men när jag kommer fram till bossen tar det bara stopp. Jag måste vara utvecklingsstörd som inte kan hitta ett mönster på en 25år gammal boss! Det finns något som kallas ”grenade glitch” i Blaster Master. Det går ut på att du kastar en granat på en boss och pausar samtidigt som han tar skada, då fortsätter han ta skada så länge du har pausat spelet. Jag övervägde sjukt många gånger att använda mig av det här fusket med det känns bara så fel.

Till slut upptäcker jag att man kan sträjfa, ni vet som de moderna kidsen gör i spel som Doom och liknande. Om man håller in A-knappen medan man styr gubben så ändrar han aldrig riktning vilket gör att det underlättar kopiöst mycket! Nu kan jag hålla mig i bakgrunden och dra iväg nåt skott då och då samtidigt som jag alltid är vänd åt rätt håll.  Halleluja! Efter ha dött 30-40 liv på det här helvetet kan jag äntligen gå vidare. Jag får förmågan att klättra på väggar.

Jag minns att suspekt område på bana 2 som jag gissar att väggklättringen kommer till nytta. Mycket riktigt är det här man går vidare till nästa bana.



Jag tar en liten ölpaus och börjar gluttra i instruktionsboken och lägger märke till det här:









Först och främst står det att man ska läsa manualen INNAN man börjar spela. Sen är det kartor och förklaringar hur man tar sig till de olika banorna. Det måste vara flera 1000-tals människor som kört fast i Blaster Master utan att veta om att manualen är nyckeln att ta sig vidare. Det fanns även bilder på alla bossar utom första och sista. Det står också vad man får för förmågor av dem. Hela manualen är som en stor spoiler. Men kartan är faktiskt ingen dum idé.

Sjunde banan måste ha den stressigaste musiken ett spel kan. Den här banan var rätt tråkig, mycket roligare bandesign på de tidigare banorna. Den vanliga rutinen tar mig relativt fort till bossen och där får jag ett kärt återseende av Fred.



Den här gången är han betydligt snabbare och det är svårare att läsa hans mönster . Jag dör 2 liv men klarar han på tredje försöket. Enligt ”internet” skulle den här bossen vara mycket svårare än bossarna jag hade så sjukt mycket problem med tidigare.  Det kan jag inte hålla med om, internet kan dra åt helvete.

Nu är Sofia The 3rd fulländad och sista förmågan var att klättra i taket.



Jag tittar i manualen och ser att ingången till åttonde banan ligger i bana tre. Vagnen är sjukt jobbig att styra nu. Det går inte längre att rulla av en plattform, du måste använda dig av ett hopp för att släppa taget. Man glömmer bort det hela tiden och gör ständiga misstag. Det märks att man är på sista banan nu. Musik låter som moderhjärnans bana i Metroid. Den ser ut som en sista bana också.



Banan är rätt svår, många dryga hopp mellan avgrunder fylld med taggar samtidigt som fiender attacker dig. Efter att ha gått vilse några gånger tar jag mig till den rätta grottan. Skönt nog så är grottan liten och det är dags för bossen. Äntligen förstår jag vad som är på framsidan av kartongen till det här spelet.



Oturligt nog kommer jag hit på mitt sista liv på min sista continue. Bossen känns ganska lätt men jag klantar mig och dör. Gråtande börjar jag om på det här spelet IGEN! 90 minuter senare är jag vid bossen igen och fixar han på direkten. Självklart så ploppar det upp en ny boss illa kvickt.



Han dödar mig och jag får ta en continue och börja om på sista banan. När jag kommer fram igen ser jag att man slipper döda första bossen och får möta riddaren direkt. Nu märker jag att man kan stå helt still och bara skjuta rakt fram, riddaren står bara och tar emot. Så den lättaste bossen är alltså sista bossen i Blaster Master.









Lite märkligt är ju att jag sitter tillsammans med grodan i slutscenen? Har jag inte dödat grodan två gånger under spelets gång?

Det här spelet är riktigt bra men det finns saker förstör det. Först och främst så har jag aldrig sett ett spel som lider av så mycket ”slowdowns”. Ni vet när det blir för mycket på bilden och allt går sakta som fan. Är det mer än 2 fiender på bilder så går spelet segt, och 2st fiender på bilden är mest hela tiden. När man spelar vissa bossar tror man nästan att bilden ska frysa helt och hållet.

Det här spelet tog så mycket längre tid än vad jag hade väntat mig! Bara en sån sak som att det inte finns lösenord eller evigt med continues är helt ofattbart!

Att man tappar Jasons vapenuppgraderingar när man tappar skada. Helt hjärndött! Man borde ständigt ha skott som räcker hela vägen till skärmen tar slut.

Alla onödiga grottor! I Metroid blir man belönad med energitankar och missiler om man utforskar lite här och där. I Blaster Master är det bara slöseri med tid. Det finns aldrig någonting som är värt att ha i alla grottor förutom själva bossgrottorna.

Bortsett från ovanstående punkter så är det här ett kul spel med grym musik och bra kontroll. Det ska finnas ett Blaster Master till Mega Drive och Gameboy också. Det gjordes även en remake på originalet  till Wiiware men det är inget jag har spelat.



Random film på spelet.


Speltid: 15 timmar
Status: Varat
Spelvärt: 74 %

Jag har hört rykten om att Samson och Anders från Retroresan, tagit upp min blogg i senaste avsnittet. De har t.o.m. lagt upp en länk hit och det får jag tacka hjärtligt för! Jag ser att de också spelat Blaster Master för några månader sen, ska blir intressant att höra om vi delar samma mening om spelet. Sen är jag sjukt intresserad av vad de har att säga om Alex Kidd som är de senaste spelet de lirade. Speciellt partiet mot slutet av spelet när man ska hoppa på rätt rutor för att ta sig vidare i spelet. Hur som helst, alla som hittat hit via Retroresan, välkommen till min blogg!

Kommentarer
Postat av: Nesse

Imponerande som vanligt. Mäster Bläster var ju ett av de där spelen "som inte gick att klara" när man var grabb (Rygar var ett annat). Så var det iaf i min krets. Har själv blivit så sugen att lira efter att ha läst din blogg så idag ska nes:et fram och Punch Out ska liras :)



Keep up the good work :)

2012-04-05 @ 11:19:27
Postat av: RetroMask

*Imponerande som vanligt. Mäster Bläster var ju ett av de där spelen "som inte gick att klara" när man var grabb (Rygar var ett annat). Så var det iaf i min krets. Har själv blivit så sugen att lira efter att ha läst din blogg så idag ska nes:et fram och Punch Out ska liras :) Keep up the good work.



Tackar! Men bossarna i det här spelet höll verkligen på suga slut på min must. Blaster Baster ett större och betydligt svårare spel än vad jag hade väntat mig.



Ohh, Rygar haha! Sista bossen i det spelet är inte en lek. Kan aldrig minnas att jag har klarat den faktiskt...



Att bloggen har kåtat upp ditt NES-sug känns väldigt lyckat :) Lycka till och hoppas du sänker Tyson!

2012-04-06 @ 07:03:49
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Lethe

Påminner mig om Rygar i det att de inte har något sparsystem. Menar seriöst? Rygar var ju eller mindre som om du skulle spela Zelda 2 utan att kunna spara, spelet var ju aplångt. Hade igång min NES i en hel helg för att kunna ta mig igenom det...sen stötte vår hund till NES:n och spelet låste sig..:(

2012-04-06 @ 09:35:30
Postat av: RetroMask

Påminner mig om Rygar i det att de inte har något sparsystem. Menar seriöst? Rygar var ju eller mindre som om du skulle spela Zelda 2 utan att kunna spara, spelet var ju aplångt. Hade igång min NES i en hel helg för att kunna ta mig igenom det...sen stötte vår hund till NES:n och spelet låste sig



Det är sant, Rygar var man tvungen att spela i en sittning. Men Tecmo var åtminstone generösa nog att bjuda på oändligt med continues i alla fall :) Att Blaster Master inte har en spar/lösenordsfunktion, är nog värre än att Rygar är utan. Men både de spelen borde man inte behöva köra i en sittning. Det som tog mest tid i Rygar var att hitta vilken väg man skulle gå. När du lärt dig den rätta rutten kan du nog komma till slutet på någon timme tror jag.



Blev hunden utan mat några dagar efter den olyckan?

2012-04-06 @ 15:01:40
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Lethe

Jo sant, fast var man inte tvungen att uppgradera gubben igen om man dog? Har för mig det, men du kommer väl till det spelet förr eller senare antar jag?



Hunden..ja, vi fick en fin hallmatta :P

2012-04-09 @ 00:27:50
Postat av: RetroMask

Jo sant, fast var man inte tvungen att uppgradera gubben igen om man dog? Har för mig det, men du kommer väl till det spelet förr eller senare antar jag? Hunden..ja, vi fick en fin hallmatta.



Jag tror man fick behålla allt när man dog så länge inte hunden nosade för hårt på resetknappen :)Nåt jag minns var i alla fall att musiken i Rygar var grym!

2012-04-10 @ 01:26:36
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: André

du tog det här spelet till slut oxå =) vilket spel blev du mer förbannad på då? battletoads lr blaster master?

2012-04-10 @ 17:04:02
Postat av: Nesse

Blev så sugen på att lira nu när jag läst om dina åstadkommanden. Nu har man lyckats klara Power Blade och Dream Master samt spöa Sovjet i Ice Hockey. Känns som man har blivit bättre spelare på äldre dar. Har för mig att jag aldrig klarade något av ovanstående när det begav sig.



Tack för inspirationen :)

2012-04-10 @ 23:31:37
Postat av: RetroMask

*du tog det här spelet till slut oxå =) vilket spel blev du mer förbannad på då? battletoads lr blaster master?*



Till slut klarade jag av det men fan vilka problem jag hade! Innan jag lärde mig vissa bossar höll jag fan på bli knäpp. Det här spelet gjorde mig mer ilsken än Battletoads. Tror jag var mer inställd på att Battletoads skulle vara ett sjukt svårt spel, Blaster Master blev som en oväntad knogsmörgås rakt på pungen.

2012-04-11 @ 13:45:25
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Blev så sugen på att lira nu när jag läst om dina åstadkommanden. Nu har man lyckats klara Power Blade och Dream Master samt spöa Sovjet i Ice Hockey. Känns som man har blivit bättre spelare på äldre dar. Har för mig att jag aldrig klarade något av ovanstående när det begav sig. Tack för inspirationen.



Fan vad roligt att höra! Att någon människa dammar av sitt gamla NES pga den här bloggen känns väldigt lyckat :)



Power Blade har jag faktiskt aldrig spelat men jag har hört en del goda ord om de spelet? Är det bra eller? Little Nemo har jag däremot lite erfarenhet av, rätt kul spel.



Jag håller med dig helt och hållet! Personligen tror jag även mitt tålamod har blivit bättre sen man fick skitskägg.



Än en gång, superkul att du börjat spela NES igen för att jag skriver en massa skit i en blogg :)



Nu ska jag sätta mig med nästa spel i samlingen!



2012-04-11 @ 13:54:20
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Nesse

Jag hade aldrig gjort det utan att ha läst här :)



Jag tror heller aldrig jag hade lirat Power Blade innan. Vet fanken inte var jag har fått det ifrån. Men det var helt ok. Lite enformigt kanske. Påminner en del om Mega Man med valbara banor och någon pryl som har samma effekt som E:na i Mega Man. Det var dock ytterst lätt. Jag använde aldrig några "E:n" och heller aldrig några granater som man tydligen kunde. Och bossarna var enklast av allt. Men ett trevligt spel.



Kör hårt med nästa. Ser fram emot att läsa :)

2012-04-11 @ 21:46:22
Postat av: André

lånade en bok på biblioteket igår, kanske kan vara något för dig Retromask, du hade ju en ganska seriös samling:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9789163372094

det är dels lite bakgrundsfakta om nes och snes, sen är det värdering på vad spel är värda etc.

2012-04-12 @ 09:01:29
Postat av: RetroMask

*Jag hade aldrig gjort det utan att ha läst här :)



Jag tror heller aldrig jag hade lirat Power Blade innan. Vet fanken inte var jag har fått det ifrån. Men det var helt ok. Lite enformigt kanske. Påminner en del om Mega Man med valbara banor och någon pryl som har samma effekt som E:na i Mega Man. Det var dock ytterst lätt. Jag använde aldrig några "E:n" och heller aldrig några granater som man tydligen kunde. Och bossarna var enklast av allt. Men ett trevligt spel.



Kör hårt med nästa. Ser fram emot att läsa :)*



Underbart! Vet inte ens om jag äger Power Blade, om inte annat så kanske jag äger det innan jag tagit mig till bokstaven p :)Låter som ett ganska kul spel, synd bara att det var så lätt.



Ska strax lägga ut nästa spel.

2012-04-16 @ 16:28:19
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

*lånade en bok på biblioteket igår, kanske kan vara något för dig Retromask, du hade ju en ganska seriös samling:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9789163372094

det är dels lite bakgrundsfakta om nes och snes, sen är det värdering på vad spel är värda etc.*



Ja,kanske de kanske. Men jag gissar att den där boken inriktar sig mest på spel som släppts i Sverige? Själv så bryr jag mig inte så mycket vilket version på spelet det är. Som sagt,jag är mer en spelare än en samlare.

2012-04-16 @ 16:31:57
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Daniel

Det här var tamejfan de perfekta dassläsningen! Gud vad jag njöt av detta inlägg nyss när jag satt och klämde.

Verkar för övrigt vara en riktigt Metroid kopia som sagt. Hyfsat kul. Men ja varför inte ha ett lösenordssystem i ett spel som detta.

Måste också spana in musiken i detta spel... var den bra? Sunsoft hade ju bra tryck i deras soundtracks speciellt till Batman och Journey To Silius... varav det sistnämna fan har det fetaste NES soundtracket någonsing om jag får säga så!

Svar: Det gläder mig att du spritsar det vita porslinet brunt samtidigt som min blogg blir läst! Det känns som den ultimata komplimangen.
Ja, det är ett jävligt kul spel men begränsat med continues och inget lösenord gör att man lätt ger upp. En karta hade inte heller varit fel, vilket är den största bristen i Metroid.

Det är grym musik! Sunsoft levererar som vanligt underbara NES-truddilutter som sätter sig i skallen. Håller med, Batman och Journey to Silius ligger högt uppe på listan.
RetroMask

2012-07-27 @ 18:10:23
URL: http://photography.dj

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0