Bases Loaded

Nu är jag äntligen tillbaka från en helg fylld med fylla, mat och stress! Julen ger jag inte 5 öre för. Alla blir så uppjagade och springer runt som kokainsniffande zombies på jakt efter vettiga saker att ge till varandra! Men nu ska vi inte snacka nå mer om julen utan det är tid att komma igång med ett betydligt viktigare ämne, nämligen NES.

 

Första spelet efter min ledighet blir alltså Bases Loaded. Det är ett Baseballspel utvecklat av ett företag vid namn, Jaleco. 1987 släpptes Bases Loaded i Japan och ett år senare i USA. Spelet kom aldrig till Sverige, troligen lika bra eftersom svenskar oftast inte är så bekant med sporten.

 

Brännboll är den svenska versionen av baseball kan man säga. Vill ni veta dem exakta reglerna till sporten kan ni ta en titt här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Baseboll

 

 Jag kan inte hitta några särskilda ”guldklimpar” som Jaleco har släppt. Verkar nästan som Bases Loaded är deras triumfkort eftersom dom släppt 4 delar av detta spel.

 

Hittills i mitt liv har jag aldrig hittat något baseballspel som jag uppskattat så ni kan nog räkna ut vad jag kommer tycka om detta spel.

 

 

Du kan välja om du ska spela mot datorn eller mot någon som håller i den andra kontrollen. 9 av 10 gånger är sportspel roligare att spela mot varandra men ingen jag känner är lika utvecklingsstörd som jag och vill spela bortglömda skitspel.

 

Det första du får göra är att välja vilken lag du ska spela med. Alla lagen består enbart av en bokstav, vilket inte säger mig allt för mycket?

 

 

När jag valt bokstaven B ser jag att den stod för Boston, hade det inte varit lättare om det stod hela namnet på en gång?

 

Sen får du välja vem som ska gå ut först och vara slagman eller pitcher för ditt lag. Varje gubbe en slags siffra som visar hur bra dom är (tror jag?), typ 2.66 som bilden nedan visar att spelaren Bopper (hyggliga föräldrar) har.

 

 

Sen är det precis som alla andra baseballspel. Om du ska kasta en snabb boll tycker du framåt på styrkorset, ska du kasta åt höger trycker du åt höger osv.

 

När du ska slå handlar det mest om en bra timing. Det svåraste är att se om det är en hög eller låg boll, är det en låg boll måste du hålla neråt samtidigt som du trycker på slagknappen och vice versa.

 

 

När du ska fånga bollen på ute planen styr du gubben som när närmast bollen. Lättast är att sikta in sig efter skuggan på bollen, vilket oftast är standard i dessa spel. När du fått tag i bollen gäller det att kasta den till en av dom 4 baserna för att försöka bränna någon av motståndarna.

 

 

Om du får iväg ett slag så springer gubbarna mellan baserna av sig själva och du verkar inte ha så mycket att säga till om. När en gubbe lyckats ta sig förbi fjärde basen får laget ett poäng.

 

 Jag orkade faktiskt bara spela en match och den förlorade jag. Oftast brukar jag inte ge upp så här lätt men sportspel är inte min starka sida. 

 

När det gäller sportspel så är bara det Track & Field (av alla former) och NHL-spelen till Mega Drive som jag hittat stor glädje i att spela.

 

Det kan hända att det här är det bästa baseballspelet i världen för dom flesta men eftersom allt som har med baseball att göra känns helt värdelöst i min värld så hamnar det här spelet i toalettstolen direkt. Eventuellt skulle jag hitta mer nöje om jag spelat det i 2-player mode.

Här kommer en film:

http://www.youtube.com/watch?v=ygofWR2A3ZA

 

PS. Jag ber om ursäkt för ett tråkigt blogginlägg men håll pungen i vädret för nästa spel är en riktig favorit som jag vet att många där ute uppskattar. DS

 

Speltid: 45min

Status: Misslyckat

Spelvärt: 16%

 

/RetroMask


Kommentarer
Postat av: Podde

Förstår att du inte orkade spela skiten :D Väntar på nästa spel ;)

2009-01-06 @ 23:29:06
Postat av: Danger

Tror aldrig jag har spelat ett basebollspel som har varit nåt annat än en enorm hög skit.

2009-01-07 @ 00:32:43
Postat av: Heffa

Gött att du är tillbaka, jag ser också fram emot nästa spel :-)

2009-01-08 @ 10:01:15
URL: http://heffa.net
Postat av: Gurka

Är det här spelet där de har riktig talad dialog? T ex de säger STRIKE när det händer, o s v. Hur som helst så finns det ett sånt spel till NES, och mellan matcherna så ska det verka som att de pratar med varandra, eller hur det var, och då säger de bara alla de där olika orden i rad. Det låter helt pantat. Out strike winner repulsive idiots, o s v. Ja, något sådant. Jag kan inga baseboll-termer sådär i huvudet. Enda anledningen till att jag ens sett det spelet (vad det nu hette) är att jag har en kompis som älskar sporten, och fick för sig att testa alla baseboll-spel till NES...



Jaleco står för övrigt bakom två av mina favoritspel till NES... endast ett av dem släpptes utanför Japan (dock ej i Europa). Det heter Whomp 'Em. Vad är det för sorts spel då? Tja, jag skulle vilja säga att det är som en blandning av Mega Man (du får välja bana på samma vis, och banorna är uppbyggda på liknande vis) och ... hmm, tja, kanske Wonder Boy-spelen (de senare, inte det första).



Spelet heter för övrigt Saiyuuki World II i Japan. Och är del två i en serie, vilket namnet antyder. Ettan, Saiyuuki World, är den andra av de favoriter jag talade om. Det är en total kopia på spelet Wonder Boy in Monster Land... eller kopia är det kanske inte, jag vill minnas att jag läst någonstans att det var licensierat av Westone, utvecklarna av originalspelet... men det vet jag inte om det är sant. Hur som helst så är även det ett riktigt roligt spel. Har du spelat Wonder Boy in Monster World så vet du hur det är.



Bla bla, nu ska jag vara tyst. En liten stund.

2009-01-08 @ 22:05:31
Postat av: RetroMask

Postat av: Podde



Förstår att du inte orkade spela skiten :D Väntar på nästa spel ;)




Nästa spel blir bättre det lovar jag :)

2009-01-11 @ 08:39:26
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: Danger



Tror aldrig jag har spelat ett basebollspel som har varit nåt annat än en enorm hög skit.




Nä,inte jag heller. Kanske hade varit annorlunda om man var amerikan eller japan där baseball är en stor sport.

2009-01-11 @ 08:44:09
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: Heffa



Gött att du är tillbaka, jag ser också fram emot nästa spel :-)






Tack tack!!



Jag klickade in på din hemsida och ser att du äger ett flertal flipperspel!! Flipper har varit ett intresse för mig sen jag var 12 år ungefär. Tyvärr bor jag i en stad där flipperkulturen är lika het som en VHS-spelare är på el-giganten. Många drömmar och framtida planer snurrar i min skalle mest varje dag. Jag skulle vilja hyra en bra lokal och smälla upp alla mina favoritflipper. Kul att jag har en flippernörd som läser bloggen också ;)

2009-01-11 @ 08:54:13
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: Gurka



Är det här spelet där de har riktig talad dialog? T ex de säger STRIKE när det händer, o s v. Hur som helst så finns det ett sånt spel till NES, och mellan matcherna så ska det verka som att de pratar med varandra, eller hur det var, och då säger de bara alla de där olika orden i rad. Det låter helt pantat. Out strike winner repulsive idiots, o s v. Ja, något sådant. Jag kan inga baseboll-termer sådär i huvudet. Enda anledningen till att jag ens sett det spelet (vad det nu hette) är att jag har en kompis som älskar sporten, och fick för sig att testa alla baseboll-spel till NES...




Japp,det är mycket sexig 8-bits röst som skriker till nåt vid olika tillfällen. Eftersom jag förlorade den enda matchen jag spelade så kan jag inte säga om det var "skitsnack" mellan matcherna. Men det låter riktigt sjukt så jag funderar på att kolla upp det haha



Jaleco står för övrigt bakom två av mina favoritspel till NES... endast ett av dem släpptes utanför Japan (dock ej i Europa). Det heter Whomp 'Em. Vad är det för sorts spel då? Tja, jag skulle vilja säga att det är som en blandning av Mega Man (du får välja bana på samma vis, och banorna är uppbyggda på liknande vis) och ... hmm, tja, kanske Wonder Boy-spelen (de senare, inte det första).



Att jag missade att Jaleco stod för utvecklingen av Whomp em! Jag har spelat det och håller fullständigt med om likheterna med Mega Man spelen,det var det första jag tänkte på när jag testade det faktiskt. Om du fortfarande läser min blogg när jag kommer till bokstaven W kanske du kommer få en recension av det spelet ;)



Spelet heter för övrigt Saiyuuki World II i Japan. Och är del två i en serie, vilket namnet antyder. Ettan, Saiyuuki World, är den andra av de favoriter jag talade om. Det är en total kopia på spelet Wonder Boy in Monster Land... eller kopia är det kanske inte, jag vill minnas att jag läst någonstans att det var licensierat av Westone, utvecklarna av originalspelet... men det vet jag inte om det är sant. Hur som helst så är även det ett riktigt roligt spel. Har du spelat Wonder Boy in Monster World så vet du hur det är.



Jag gillar WonderBoy in Moster World skarpt! Tror det är läge för RetroMask att kolla runt lite på Ebay efter det spelet. Haru någon aning om det är svårt att få tag i? Tack som fan för tipset iaf!



Bla bla, nu ska jag vara tyst. En liten stund.



Du är välkommen att skriva hur mycket du vill!





2009-01-11 @ 09:10:43
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Gurka

Aj aj, jag skrev lite fel där. Saiyuuki World är alltså en kopia på Wonder Boy in Monster Land (d v s Wonder Boy 2, till Master System). Inte Wonder Boy in Monster World (femman, som finns på både Master System och Mega Drive).



Tyvärr verkar det som att spelet är väldigt ovanligt. Men på Yahoo Japan så ska det nog inte vara några större problem att hitta ett exemplar.

2009-01-11 @ 18:47:33
Postat av: RetroMask

Aj aj, jag skrev lite fel där. Saiyuuki World är alltså en kopia på Wonder Boy in Monster Land (d v s Wonder Boy 2, till Master System). Inte Wonder Boy in Monster World (femman, som finns på både Master System och Mega Drive).



Tyvärr verkar det som att spelet är väldigt ovanligt. Men på Yahoo Japan så ska det nog inte vara några större problem att hitta ett exemplar.




På så vis. Jag gillar även det spelet förutom sista slottet som är så förbannat drygt vill jag minnas haha

2009-01-13 @ 16:40:19
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: lordbrunskog

Tja! Nice blogg! Kolla in min om du vill ha ännu mer SNES i blodet!

2009-05-09 @ 12:23:49
URL: http://snesgameplay.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: lordbrunskog



Tja! Nice blogg! Kolla in min om du vill ha ännu mer SNES i blodet!




Nice! Snes är aldrig fel

2009-05-19 @ 15:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0