Super Hydlide

Sådär då var det dags att spänna tv-spelsmusklerna framför ett Sega Mega Drive. Super Hydlide är en upphottat version av Hydlide 3 som släpptes till MSX 1987. Första delen av Hydlide kom redan 1984 till en maskin som kallas NEC PC -6001 och NEC PC-8801. Några år senare, 1986 kom det även till NES. T&E Soft heter företaget som släppt Hydlide-spelen. På senare år bytte de namn till D Wonderland. Det är för första gången på den här bloggen som jag ska lira ett rollspel. Jag har alltid trivts bra med rollspel så länge de inte blir för invecklade och komplicerade. Får se hur fast jag kommer bli i detta äfventyr.

 

När du startar ett nytt äventyr får du möjligheten att välja mellan 4 olika typer: Warrior, Theif, Priest eller Monk.

 

Warrior: Duktig på fightas men dålig på magier.

 

Theif: Tjuven kan bära mycket prylar och en har bra livsmätare men är en helt värdelös magiker.

 

Priest: Mästermagiker men dålig på slåss med vapen.

 

Monk: Bra på det mesta men han har en liten livsmätare.

 

 

Självklart blir mitt val Warrior som det alltid brukar bli när man får chansen. Munk eller prälle känns inte rätt när man kan välja en stridskåt Fabio istället.

 

 

Det första jag noterar när äventyret kommer igång är hur satans fult spelet är. Jag är inte typen som brukar bitcha om grafiken men det här tar nästan priset. Ser verkligen inte ut som ett spel från en 16-bits konsol, ser snarare ut som ett fult rollspel till NES.

 

 

Man börjar äventyret i något som ska likna en by antar jag. Nästa chock kommer när jag ska styra fram min krigare. Den jäveln hackar sig fram som en idiot på kryckor. Är det ett mongolid som skapat det här spelet på en Commandore 64 eller?  Styrningen är verkligen helt jävla bedrövlig! Den påminner en del om en dålig version av Boulder Dash, gubben hackar sig verkligen fram.  

 

Efter en stund hittar jag en affär som säljer vapen och skyddsutrustning. Jag inhandlar ett billigt startkit som jag har råd med. Sådär, då var det dags att testa utrustningen i den vida världen. När jag lämnar vapenaffären märker jag att gubben inte går att röra längre? Jag funderar ett tag om det blivit ”error” i spelet . Jag kan bara vända mig åt alla väderstreck men Fabio vill verkligen inte ta ett steg framåt. Jag trycker upp statusmenyn och hittar något som kallas handle. Vart jag för fet för ett fuck när jag köpte min fjuttiga kniv och läderbrynja?  Här inser jag att det är läge att läsa manualen.

 

Jag är glad jag ägde en manual till det här spelet, står en del grejer som inte var så dum att känna till.

 

*Gubben pallar inte att bära hur mycket prylar som helst. Allt man äger väger visst mycket, även mediciner, helande prylar och till och med pengarna man använder sig av. Du har två stycken olika viktklasser du måste hålla dig efter. Den första handlar om den totala vikten på alla prylar som Fabio kan bära. Den andra handlar om hur mycket vikt gubben kan bära på själva kroppen, dvs. vapen och skydd. Överskrider du maxvikten som står i status menyn blir gubben seg eller helt stillastående, som det vart i mitt fall.

 

*Det tickar alltid en klocka nere i högra hörnet medans man spelar. Klockan visar helt enkelt vilken tid det är på dygnet. Vad man måste tänka på i samband med tiden är att äta och sova vid rätt tillfällen. Det är helt enkelt som skalmans sov och matklocka från Bamseserien. När klockan visar 13:00 och 19:00 är det dags att fylla upp buken. Man kan köpa mat i olika affärer i byarna. Maten förbrukas av sig själv vid klockslagen jag nämnde så länge du har ”rations of food” på din itemlist. Klockan 23:00 bör man leta upp ett hotell för att knoppa fram till 07:00. Följer du inte dessa klockslag kommer din livsmätare krympa neråt tills man dör. Du kan välja mellan 5 olika lägen hur fort tiden ska gå. Väljer du t ex ”fast” kommer hela spelet att gå fortare vilket kommer försvåra dina dueller mot fienderna.

 

*Det finns goda och onda monster. Om man slaktar dom goda fienderna står det att man inte har möjligheten att bli en ”true hero”? För varje snällt monster du dödar sjunker din MF som står för Morality. Jag har absolut ingen aning vad det innebär egentligen?

 

Jag fick en del kluvna meningar efter jag läst om allt det där. Jag kände att det kanske blir för invecklat att tänka på vikt, tid och vilka monster jag får döda och inte döda. Jag brukar föredra rollspel där man dödar allt för att ”levla” upp gubben till en vansinnig slaktarmaskin utan att behöva tänka på så mycket. Men jag måste ju göra ett försök i alla fall!

 

Jag köper mig en kniv och ger mig ut från byn för att testa jaktlyckan. Det jag förväntade mig var att ”fighterna” skulle vara textbaserade kommandon precis som i Final Fantasy och Phantasy Star men det var mer likt första Zeldaspelet faktiskt. Du måste helt enkelt stå i närheten av ett monster och slå med ditt vapen.

 

Du utforskar även världen precis som i Zelda, når du kanten av en bildsida rullar en ny ruta fram.

För att göra Fabio starkare så måste man döda monster och samla på sig EXP (Experience Points) och levla upp som i princip alla andra rollspel. En lustig sak med att levla upp i Super Hydlide är att du inte går upp en level av dig själv när du når en viss summa EXP utan du måste besöka ett hus och köpa dig en ny level för dina EXP. Det gäller även för magier, vill du lära dig en ny magi måste du besöka en gubbe som lär dig en i utbyte mot visst många EXP. Jag kan inte minnas att jag spelat något spel där man får välja om man vill bränna sina EXP på en magi eller en ny level.

 

 

Det första jag vill göra är att samla upp gubben lite för den känns väldigt vek. Det finns en massa monster direkt utanför byn som jag använder min kniv på. Allt jag dödar får jag pengar och EXP av. Vissa fiender skulle ju vara goda men jag bryr mig inte så noga om jag blir en ”true hero” enligt manualen. Sen ser man ingen skillnad på om ett monster är en good eller bad guy eftersom båda sorterna attackerar mig och ger mig guld och EXP när jag dödar dom. Enda sättet att se någon skillnad är att gå in i statusmenyn och se om dina MF-poäng har sjunkit efter du dödat ett monster. Allt det där kändes fånigt och helt jävla onödigt så jag beslöt mig direkt för att skita i vad jag dräper.     

 

Efter jag fått upp Fabio några levlar är det dags att utforska världen. Eftersom byborna inte varit så hjälpsamma med vart jag ska bege mig driver jag omkring som en hemlös luffare. Jag blir så satans less på att det inte finns någon karta så det hade varit lite lättare att lokalisera sig. Det mesta ser likadant ut och jag virrar bort mig totalt. Efter ett tag blir klockan 23:00 och jag har ingen aning om vart jag hittar närmaste hotell? Nån minut senare är jag död för böget inte fått sin skönhetssömn….

Bittert får jag börja om där jag senaste sparade spelet vilket sker automatiskt när man tar en tupplur på hotellet.  Jag ger byborna en ny chans på ge mig ett tips vilken håll jag ska vandra åt. Till slut hittar jag en idiot som snackar om ett torn norrut. Varför jag missade den här infon första gången jag minglade runt i byn är för att 9 av 10 gånger man snackar med någon så saknas det text i rutan som dyker upp. Här kommer ett exempel:

 

Så för att få fram all text måste man prata med samma person upp till 20 gånger ibland! Verkligen bra jobbat, hur lyckas man släppa ett spel med en sådan bugg? Men 80 % av alla man snackar med säger så här:

 

Jag gissar på att den som översatte spelet från Japanska vart lat och sket helt enkelt i att översätta den mesta texten. Måste säga att den snubben är värd en eloge som verkligen gjort ett sånt fruktansvärt dåligt jobb. Antagligen var han nog full väldigt ofta när han gjorde översättningarna som ser ut så här ibland:

 

Jag tar mig till tornet norröver och får möta lite andra monster. Det blir ganska svårt motstånd och jag dör några gånger. Till slut får jag igång en hiss som erbjuder mig en skjuts till de här våningarna:

 

  Jag åker till 199:an och tar en trappa upp till första bossen:

10 sekunder in i bossfighten råkar jag gå ut på kanten av bilden (det ljusblåa utan mönster) och dör på direkten. Jag vet inte om jag borde ha listat ut det eller om jag ska skylla på spelet, ni får helt enkelt avgöra själva om jag är hjärndöd eller inte. 25 minuter senare är jag tillbaks hos åskbollen. Han har ett väldigt lätt attackmönster så det blir inga svårigheter att dräpa han. Efter jag besegrat han dyker en kista upp som innehåller något som kallas ” Cloud Stone”. Den stenen gör mig verkligen inte klokare och jag har ingen som helst aning vad jag ska göra?

 


 
 

Jag utforskar den vida världen överallt så gott jag kan, pratar med alla idioter till bybor som bara gör mig mer ilsken och går igenom hela tornet igen utan lycka. I 2 timmar springer jag runt helt utan aning vad som ska hända. Till slut ger jag upp och kollar på nätet vad som gäller. Det första jag ser är att jag skulle pilla på en gravsten innan jag gick till tornet, mer än så läser jag inte. Jag letar upp gravstenen och hamnar i en gömd stad under jorden.

 

Här finns nya vapen och utrustningar att inhandla men det mesta väger eller kostar för mycket. Jag snackar med alla bybor med det leder mest till personlig damp och vredesutbrott. En snubbe säger att det bor en drake under stadens ”warehouse”. Ingången till byns lagerlokal vaktas av en riddare som inte vill släppa in mig. Efter en stund hittar jag en hemlig gång som ta mig in till lagerlokalen:

 

Där inne hittar jag 5 kistor som inte innehåller något av nytta. Tillbaks till ruta ett står jag där med molnstenen i ena handen och kuken i andra. Jag går igenom byn igen och försöker lista ut vad fan jag ska göra. Ingenting ger mig någon nyttig info och jag börjar bli riktigt less. Jag återvänder till warehouse och kollar efter hemliga gånger i väggarna men ingenting händer. Till slut går jag igenom kistorna som jag redan öppnat och självklart så är det en hemlig gång i en av dom. Tricket var alltså att kolla i kistan två gånger! Vad är det för dåligt skämt!? Varför enda in i glödheta helvetet måste jag undersöka kistan två gånger för att det ska dyka upp en hemlig gång? Räcker det inte med att det var en hyfsat gömd gång in till lagerlokalen? Sånt här kan få mig att koka över totalt.

 

Hur som helst så är det helt kolsvart där nere och det är helt omöjligt att se vart man vandrar. Jag går upp igen för att se om affären i byn sålde någon slags lampa eller liknande. Självklart finns inget som duger till att lysa med. Less och frustrerad går jag ut på nätet igen för att hitta en lösning.

 

Tydligen så skulle man inte till warehouse riktigt än. Man skulle tydligen till våning 198 i tornet och vandra ut genom ett fönster där det fanns ett moln. Jag känner mig kass att jag missade det här, jag hittade ju ”Cloud Stone” och kollade runt i det rummet. Jag vandrar tillbaks till tornet med svansen mellan benen.

 

Ute bland molnen fanns en hel stad. Jag hittar en shop och lyckas köpa mig en lampa som man gissningsvis kommer använda sig av i den mörka grottan. Efter jag vandrat runt ett tag på molnen hittar jag ett hål som jag trillar ner i. När jag väl landar på marker igen står jag utanför ett ställe som kallas Water Palace. Jag går och pratar med kungen där som är ute efter något som kallas ”Dragon Fang”. Nu känns det äntligen som jag vet vart jag ska gå, jag fick ju ett tips om att det bodde en drake i grottan under lagerlokalen.

 

Lampan jag köpte fungerar tydligen inte utan olja men som tur är har närmaste shopen lampolja till salu. Jag köper flera flaskor olja och ger mig ut i mörkret. Jag hade hoppats på att hela bilden skulle lysas upp men det vart såhär:

 

Oljan tar slut efter nån minut ungefär så man måste ständigt fylla på för att det inte ska bli ett totalt mörker. Fienderna i grottan är rätt svåra men bjuder på mycket EXP och guld. Jag samlar upp mig en del innan jag bestämmer mig för att utforska grottan ordentligt. Jag stryker omkring i mörkret och får ingen större uppfattning hur jag ska hitta något, känns nästan som en labyrint. Som tur är har jag skaffat mig en magi som tar mig tillbaks till valfri by. Så när jag får slut på lampolja eller dåligt med livskraft använder jag bara magin. Efter en timmes sökande i grottan har jag hittat några kistor med rustningar som är alldeles för tung för att bära och en vägg som säger såhär:

 

Grottan är inte så stor och jag känner att jag sökt igenom allt utan någon drake i sikte. Än en gång besöker jag internet för att hitta en lösning. Till min förvåning står det att ingången till draken är där Fabio är för okunnig för att tyda texten. Det står inget om problemet jag har men det står att om du har för låg level när du ska öppna gravstenen kan samma text dyka upp, man måste ha visst mycket i intelligence. Visst tänker jag och börjar döda monster för att levla upp min gubbe. Jag samlar och testar att stiga in till draken för varje level jag gått upp men det står samma sak varje gång. Det verkar inte spela någon roll hur mycket jag bygger upp gubben, samma visa varenda jävla gång!! Ibland bli jag chockad över mitt tålamod eftersom jag fortsätter att springa runt i den mörka grottan och slakta monster i 5 timmar till, jag ska bara vidare i det här förbannade spelet!

 

Och nu till det absolut roligaste… Nu när jag sitter och skriver det här hittar jag en ny walkthrough som förklarar en annan väg i grottan som ska leda till draken. Jag känner mig tvungen att testa ifall det verkligen kan stämma? Givetvis så är det den rätta vägen. Det stod alltså fel i den tidigare lösningen jag använde mig av. Så med andra ord så jag sprungit och samlat upp gubben i 5 timmar helt i onödan!! Stoppa snus innanför min förhud och tänd eld på min baconros!

 

 

Jag hade verkligen gett upp nu i skrivande stund men nu när jag vet hur jag går vidare måste jag ju fortsätta. Det här får bli ett till blogginlägg om detta spel helt enkelt. Jag är just nu i en chock över hur satans värdelös jag lyckas vara ibland. Nu ska jag sätta mig och lira vidare. Ska slutföra det här satansbesatta spelet så fort det bara går.

 

To be kontinjo som jag sa när jag var liten.

 

Adios så länge!   


Kommentarer
Postat av: arvid

Nån minut senare är jag död för böget inte fått sin skönhetssömn….



haha, vilken cliffhanger

2009-02-13 @ 16:17:08
Postat av: Danger

Hahaha, har spelat några riktigt usla 8-bitars rpgs men det här spelet knäcker nog alla andra med hästlängder.

2009-02-13 @ 20:18:14
Postat av: Vel

Tack för att du spelar igenom kassa spel så vi slipper :)

Väntar med spänning på fortsättningen...

2009-02-15 @ 11:35:10
Postat av: Gurka

Hahaha, trots negativiteten så tycker jag att det här låter som ett riktigt roligt spel, och jag blir faktiskt väldigt sugen på att testa. Jag har hört att Mega Drive-versionen av Hydlide 3 ska vara den absolut sämsta, och jag tror att jag börjar förstå varför, med alla buggar som jag antar inte finns i datorversionerna.



Jag blir alltid så förvånad av ditt till synes näst intill oändliga tålamod. Jag önskar att jag också hade ett sådant. Den senaste veckan har jag börjat på att spela typ sju olika spel. Ett nytt om dagen - en timme om dagen. Så ser mitt tålamod ut, ungefär.

2009-02-15 @ 21:55:18
Postat av: burkskurkturk

:O Vaaa! Nu har du spårat ur fullständigt med dessa 16-bitare. Fortsätt på NES listan annars hinner vi avlida allihop innan du är klar.

2009-02-21 @ 15:26:08
Postat av: Tawny

haha ja det verkar ju som ett kul spel ;)

spela breath of fire istället :) eller breath of fire 2

2009-02-22 @ 11:33:06
URL: http://nesdb.se
Postat av: RetroMask

Postat av: arvid



Nån minut senare är jag död för böget inte fått sin skönhetssömn….



haha, vilken cliffhanger






Det var inte mening att det skulle bli en cliffhanger men jag blev ju tvungen att fortsätta ;)

2009-02-22 @ 18:53:42
URL: http://retromask.blogg.s
Postat av: RetroMask

Postat av: Danger



Hahaha, har spelat några riktigt usla 8-bitars rpgs men det här spelet knäcker nog alla andra med hästlängder.




Det som är så tragiskt är att det finns fan betydligt värre RPGs än det här.

2009-02-22 @ 18:56:32
URL: http://retromask.blogg.s
Postat av: RetroMask

Postat av: Vel



Tack för att du spelar igenom kassa spel så vi slipper :)

Väntar med spänning på fortsättningen...




Nån måste ju göra skitgörat också :)

2009-02-22 @ 19:00:17
URL: http://retromask.blogg.s
Postat av: RetroMask

Postat av: Gurka



Hahaha, trots negativiteten så tycker jag att det här låter som ett riktigt roligt spel, och jag blir faktiskt väldigt sugen på att testa. Jag har hört att Mega Drive-versionen av Hydlide 3 ska vara den absolut sämsta, och jag tror att jag börjar förstå varför, med alla buggar som jag antar inte finns i datorversionerna.




Kör hårt! Jag tycker verkligen du ska testa det om du har för mycket dötid att slå sönder :)



Jag blir alltid så förvånad av ditt till synes näst intill oändliga tålamod. Jag önskar att jag också hade ett sådant. Den senaste veckan har jag börjat på att spela typ sju olika spel. Ett nytt om dagen - en timme om dagen. Så ser mitt tålamod ut, ungefär.



Jag är rätt chockad själv över mitt tålamod. Jag är väl en tjurig jävel helt enkelt. Jag har gjort precis som du säger förut men nu har jag som gett fan på att jag ska spela.



Du vann ju tävlingen så maila över en adress du vill jag ska skicka priset till.

2009-02-22 @ 19:06:57
URL: http://retromask.blogg.s
Postat av: RetroMask

Postat av: burkskurkturk



:O Vaaa! Nu har du spårat ur fullständigt med dessa 16-bitare. Fortsätt på NES listan annars hinner vi avlida allihop innan du är klar.




Kommer ni avlida? Vad tror du jag kommer göra då ;)

2009-02-22 @ 19:08:33
URL: http://retromask.blogg.s
Postat av: RetroMask

Postat av: Tawny



haha ja det verkar ju som ett kul spel ;)

spela breath of fire istället :) eller breath of fire 2




Kan bli så i framtiden. BoF-spelen gillar jag!

2009-02-22 @ 19:09:50
URL: http://retromask.blogg.s

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0