Super Hydlide igen…

Nu kommer fortsättningen på ett spel jag lagt ut många timmar på senaste tiden.

 

Jag insåg efter jag la ut första delen av Super Hydlide att jag missade helt att berätta vad spelet egentligen går ut på. Det är antagligen helt ointressant men jag ska berätta lite kortfattat vad storyn går ut på i alla fall.

 

Jag har själv lite dålig koll vad storyn gäller i detta spel än fast jag spelet det en massa timmar nu. I instruktionsboken står det att en ondska har spridit sig över Fairyland. Ditt mål som hjälte är att hitta källan som sprider ondska och förgöra den. Fan, inte ens en storbystad dam att rädda? Det står inte så mycket mer än så i manualen, kort och simpelt helt enkelt.

 

Sen står det även vad som krävs för att man ska lyckas rädda Fairyland: ”He must gather valuable information from the townspeople”. Jag kan inte låta bli att garva högt för mig själv när jag läser det där! Byborna i det här spelet är det mest idiotiska jag varit med om i ett spel. Antingen så säger de ingenting eller så är det något helt ologiskt trams. Möjligen har 2st av 150st gett mig lite användbar info. Jag får ut mer information om det här spelet om jag pratar med min egen kuk när jag sitter och skiter

 

Som jag skrev sist så hittade jag vägen till draken till slut. Det var en hemlig gång rakt igenom väggen precis som det var när man skulle in i lagerlokalen. Grejen är att det blir så drygt att kolla varje vägg när man springer runt i ett mörker hela tiden, man får så dålig koll på vilka väggar man kollat upp redan.

 

Draken var inga större svårigheter, matade järnet på varje skalle sen var det fort över. Visst påminner han en del om första bossen i Zelda?

 

 

Efter jag dödat draken får jag ”Dragon Fang” som kungen i Water Palace ville ha. Jag återvänder till kungen och ger han det han vill ha och får tillgång till hans skattkistor som har i ett rum bredvid. Det är säkert ett 20-tal kistor där som innehåller allt från rustningar till penslar. En del prylar har jag ingen aning om vad det kan vara bra för? Två av kistorna innehåller stenar som väger så mycket att gubben står still på fläcken efter han packat på sig dom. Jag skippar prylarna som verkar vara onödiga och plockar på mig de som inte väger för mycket. Med ryggsäcken full av prylar som ”Scroll of Jeems” och ”Sega Pack” och annat skit som jag inte vet vad det är för något har jag ingen större aning vad jag ska göra för att komma vidare i spelet?

 

Jag traskar omkring och försöker använda mina nya prylar desperat på olika ställen men det händer verkligen ingenting. Som tur är har jag internet och kan kolla upp vad som ska göras. Jag hade nog gett upp för längesen med det här spelet om jag inte haft till gång till en lösning på nätet. Den stora frågan är nog om det kanske hade varit lika bra att jag inte haft internet så jag kunde ge upp med det här jävla spelet nångång…

 

Lösningen berättar att man ska leta upp en vattenpöl som ligger i närheten av första byn och använda Scroll of Jeems. Är jag för osmart för det här spelet eller? Allt man ska göra känns helt ologiskt att lista ut när man inte får en enda ledtråd någonstans. Kunde det inte vara ett litet buskage runt punkten man skulle stå på eller nåt annat som utmärker att det finns nåt hemligt i närheten?

 

 

När man använder Scroll of Jeems framför vattendraget ploppar ett palats fram under vattenytan.

 

 

När jag kliver in i palatset får jag ett möte av framtiden, stället kryllar utav robotar och annat blinkade skit. Fienderna är rätt svåra och jag helar upp gubben efter nästan varje fight. Rymdmonsterna är åtminstone givmilda på EXP och pengar efter jag slagit sönder dom.

 

Efter jag sprungit runt ett tag hittar jag en knapp som stänger av en massa laserstrålar som blockerat en massa områden. Rymdslottet är som en labyrint på flera olika våningar. Jag åker upp och ner i olika hissar jobbar hårt för att inte bli sönderskjuten av alla robotar. Många gånger får jag slut på helande mediciner och magier så jag får använda magin som tar mig tillbaks till valfri by för att fylla upp gubblurken igen. Efter 4-5 försök i framtidsdjungeln hittar jag en dator som säger att det sitter en massa typer i ett rymdskepp som behöver min hjälp. Datorn säger även att jag behöver en kompass och en rymddräkt som finns gömd inne i palatset jag befinner mig i och att rymdskeppet ligger gömt i en spricka i marken. För en gångs skull känns det som jag fick hyfsat vettig information om vad som ska göras.

 

Jag virrar omkring i en timme och hittar kompassen och rymddräkten. Rymddräkten väger bly och jag teleporterar mig till första byn med min magi eftersom gubben inte kan röra sig pga diverse viktproblem. När jag tar på mig rymddräkten kan jag inte använda min rustning eller hjälm + att den totala vikten blir för mycket så jag säljer alla skyddsprylar. Efter jag sålt allt onödigt i ryggsäcken köper jag mat och helande mediciner och ger mig ut på jakt efter rymdskeppet.

 

Datorn sa att skeppet skulle ligga gömt i en spricka? Som tur är vill jag minnas att det var en stor spricka i jorden en bit söderut från första byn. Jag joggar smidigt dit i min fläskiga rymdtrikå. Kul att jag för en gångs skull lyckades komma vidare i spelet utan hjälp från nätet. Duktig RetroMask du förtjänar en Absinthspetsad folköl på studs!

 

 

När jag trillat ner i hålet hamnar jag mitt i rymden. Det spelar ingen roll vilket håll jag går åt, varje ”ruta” ser likadan ut, påminner faktiskt en del om en labyrintsekvens från första Zelda-spelet. Jag förstår ganska fort att det är läge att ta användning av kompassen som jag hittade tidigare som snällt visar åt vilket håll skeppet ligger. Efter jag gått enligt kompassens rikting en längre tid hittar jag till slut skeppet.

 

 

Skeppets insida har liknande utseende till rymdborgen där jag hittade min ”Space Suit” fast andra fiender. Jag hittar en dator som säger att det är för sent att rädda typerna som satt fast i skeppet för ondskan redan tagit över deras kroppar eller nåt sånt. Datorn säger även att jag ska gå tillbaks till den mörka grottan under lagerlokalen, ni minns där jag samlade i 5 timmar för att komma vidare i spelet som jag skrev i första delen av Super Hydlide. Kul att jag äntligen ska få se vad som gömmer sig där efter all satans dötid jag slog sönder på det stället! Det blir ett besök dit direkt efter jag utforskat klart rymdskeppet.

 

Jag hittar ett horn gömt på sidan av en vägg, den här gången plingade det faktiskt till när jag gick där så man fick en uppfattning om att något var gömt där, BRAVO! Annars hittar 2st kistor, en pilbåge och en skyddshjälm. Pilbågen verkar vara helt värdelös så den kastar jag bort direkt men hjälmen sparar jag för att se om den duger efter jag tagit av mig rymddräkten. Vikten på den totala utrustningen är väldigt maxad vid det här tillfället. Då har jag ändå gjort slut på alla matlådor och mediciner som även tar upp en del vikt. Det sista jag hittar är en teleport till rymdslottet som låg gömd under vattenytan. Jag ser ingen mening med att gå tillbaka dit så jag använder min magi och trollar bort mig till första byn POFF!

 

Eftersom vikten är ett jätteproblem så vill jag veta om man har någon användning av rymddräkten eller kompassen nå mer, annars vill jag kasta skiten och köpa vanlig utrustning istället. Jag tjyvkollar på nätet så jag inte gör bort mig totalt och måste börja om från början i spelet för att jag hivar iväg mina rymdprylar. Lyckligt nog är rymdtjafset ett passerat kapitel och jag kan kasta prylarna åt helvete.

 

Det har kommit en del nya prylar i vapenshoppen men ska jag använda de bästa grejerna går det inte jämt med vikten. Jag får skippa skölden och köra med en halvtaskig rustning om jag vill ha ett bra svärd, får helt enkelt prioritera. Senaste levlarna jag gått upp har inte utökat vikten jag kan bära särskilt nämnvärt konstigt nog.

 

Tillbaka till grottan där min livslust försvann i några timmar hittar jag en pryl som kallas ”Time Door Talisman”. Jahaja, då var vi där igen då? Vad händer nu då? Jag prövar ”use” på talismanen och det står att han sätter fast den på kroppen sen händer det inget mer. Nu är jag ganska less på det här spelet så det går inte många minuter innan jag tar en titt på lösningen på nätet. Om jag hade funderat ett tag hade jag nog listat ut det utan hjälp den här gången. Det finns en teleport norr om första byn som jag har trixat med tidigare i spelet men den gav inte så mycket, trollade mig 3-4 ”rutor österut så jag sket i den då. Har man en tidstalisman fast på bringan blir det såklart en annan femma när man kliver in i den.

 

 

Den här gången hamnar jag i någon slags fantasivärld som innehåller en teleport tillbaks till verkliga världen och ett trasigt hus(?) som påpekar att det fattas en sten när jag ställer vid ingången. Jag prövar att använda alla skumma prylar jag äger men ingenting händer. De enda viktiga prylarna verkar dock bara vara Time Door Talisman, Cloud Stone och Horn eftersom jag inte kan sälja dessa saker (självklart testar jag ju att sälja allt jag kommer över). Talismanen och molnstenen har jag redan använt så jag vill tro att hornet ska göra susen men det händer ingenting. Det här spelet ger mig verkligen analklåda!

 

 

Tydligen skulle man gå ut på den här lilla ön i fantasilanden och blåsa i hornet.

 

 

Jag var och vandrade på ön men fattade förstås aldrig att man skulle använda hornet där. Varför kan det inte plinga till eller nåt när man är i närheten av något hemligt som gömmer sig? Känns helt utvecklingsstört om man ska behöva använda varje pryl på varenda ny ruta man går omkring på.

 

När jag blåste i hornet hamnade jag i en gömd by. Zelda II har en väl gömd by i en skog men jag är rätt säker på att du får en del tips av folk i byarna om den staden i alla fall.

 

Som vanligt är byborna väldigt hjälpsamma och alla jag pratar med säger ”!?.......”, tack för hjälpen gubbkuk! Jag hittar en affär som har några nya prylar, t.ex Holy Water och Cats Eye. Jag köper dom än fast jag inte vet vad det är för något men de väger lite. En del vapen och rustingar finns även att inhandla men jag har fortfarande ett viktproblem så det är bara att glömma. Jag går igenom byn och hittar inget som säger mig vad jag ska göra härnäst? 

 

Jag besöker sidan som har fått lika många träffar som aftonbladet senaste tiden och läser att jag ska tillbaka till första byn och använda Holy Water vid en vägg. Häpnadsväckande logik i detta spel vill jag lova! Det ser visserligen lite suspekt ut där och jag har varit och pillat vid den där väggen tidigare men inget har ju hänt.

 

 

När jag använder fostervattnet vid väggen öppnas den och jag kliver in i en mörkbelagd grotta. Utan lampolja i bagaget har inte mycket att göra där. Jag återvänder till fantasivärldens shop för dom sålde något som kallades Super Oil. Superoljan tar aldrig slut förrän jag går och lägger mig så jag slipper fylla upp lampan varje minut. Grottan innehåller smala gångar som leder överallt och det nästan helt omöjligt att lokalisera sig när man lyser upp en liten fisring av bilden. Monstrerna i grottan är ingen lek och man får snabbt slut på livskraften av lite stryk. Jag försöker utforska så gott jag kan och teleporterar mig tillbaks till byn när jag börjar närma mig döden. I 2 timmar håller jag på så och jag hittar är 2st kistor, en ligger det en sten i och den andra ligger Flaming Sword. Jag behåller svärdet för det var en lättviktare+ att det gick att skjuta skott med det, dock är ”originalsvärdet” starkare men det kan vara bra att döda monster på avstånd ibland. Vid 3 tillfällen har bilden blinkat till när jag nått en återvändsgränd sen har det inte hänt något mer!? Så vad gjorde den här grottan för nytta då? Jag står fortfarande och stampar tomluft.

 

Min nya startsida på internet bjuder mig på en klockren pungspark med stålhetta på toppen. Som jag förklarade i första delen av det här spelet så finns det onda och goda fiender. Dödar du goda monster så kommer din Morality (MF) att sjunka. Eftersom jag fullständigt skitit i vilka typer jag slaktat så har jag så klart 0 i MF. Nu till det roliga! För att klara grottjäveln så krävs det att man sitter på 100MF annars kan man inte komma vidare i spelet. Halleluja och prisa satan! Jag har aldrig varit eggad i tunga droger men nu funderar jag på att lägga mig naken på balkongen och spä ut mitt blod med litervis av lyxheroin! Så less på bli ständigt rövknullad av det där spelet.

 

Så vad gör man för att ordna upp din MF? Han som skrivit lösningen säger såhär:

”So if you ignored my repeated advice and let your MF drop, you're going to have to kill a LOT of bad guys to improve it.”

 

Jaha, då var det dags att samla upp Fabio igen då. Det har kommit nya monster utanför byn sen jag steg in i teleporten med min talisman så det blir där jag testar jaktlyckan. Jag ändrar hastigheten på spelet till Fast och börjar döda monster för fulla muggar. Ungefär vart sjunde monster jag slår ihjäl får jag 1 MF. Så mellan 600-800st monster senare har jag äntligen lyckas få 100MF. Chockade nog tog det hela inte mer än 2 timmar så jag får väl vara nöjd ändå.

 

När jag läste i lösningen om att man behövde 100MF såg jag även att det man ska hitta var 5st ” Sacred Lights” vilket var de där som blinkade till på bilden vid vissa återvändsgränder i grottan. Jag går tillbaks in i grottan för att hitta de 2 återstående ”blinken”.  Jag vandrar på och söker överallt jag kan tänka mig utan att det blinkar till nå mer. I frustration kollar jag igen på nätet men nu får jag inget svar mer än att jag ska plocka 5st ”Sacred Lights” på olika ställen i grottan. Vad fan är det frågan om nu då? Jag nöter vidare och kollar samma ställen jag redan varit på i brist på att jag inte hittar nåt nytt.

 

Sen av en slump råkar jag trycka på use på ”Cats Eye” när jag egentligen skulle tycka på en helande medicin och hela grottan lyser upp! Tyvärr lyser bara kattögat upp i 10-15sek och man hinner inte utforska allt under den tiden. Jag går till affären och köper på mig en massa kattögon för att se vad jag egentligen har missat. Till slut ser jag en massa rum jag inte varit på men jag hittar inte ingången till dom. Hur mycket jag än försöker hittar jag inte gången som leder upp till de nya rummen.  Cp-skadad som jag är börjar jag knäppa kort på varje ruta jag lyser upp i grottan med min kamera och bygger en karta med de bilderna. Jag studerar kartan så gott det går men det finns verkligen ingen ingång till de nya rummen så det måste ju finnas en hemlig gång helt enkelt. Efter jag pillat på varenda vägg hittar jag till slut en hemlig gång.

 

 

De två sista ”blinken” hittar jag på en gång efter lönngången. Efter jag kollat runt lite mer hittar jag även den här bossen:

 

 

Fladdermusen är otroligt lätt! Det tog inte mer än 5 sekunder så var han ett minne blått. Efter du dödat han får du ”Statue of Varalys”. Nu finns det bara ett tänkbart ställe där den kan tänkas användas. Jag åker till fantasivärlden och stiger in i det halvtrasiga huset som saknade en sten och försöker använda statyn. Som vanligt när det gäller det här spelet händer det ingenting, absolut ingenting! Problemet den här gången handlade om att klockan skulle vara över 20:00 för att det skulle fungera….vafan! Kunde det inte ploppat upp en ruta som sa ”try later” när man försökte innan klockan 20:00!?

 

 Efter du lyckas använda statyn vid rätt tidpunkt hamnar du på ett ställe som ser ut såhär:

 

 

Det är ett stort fort på flera våningar och många dryga fiender. Oftast försökte jag skita i monstrerna och bara gå vidare i själva spelet, var ganska less just då kan man säga. Efter jag vandrat ett tag hittar jag en fe som vill ha hjälp ut därifrån. Jag försöker använda min magi för att teleportera sig ut till en by men det fungerar inte på det här stället tydligen. Jag dör till slut och tar en titt på nätet igen. Man är tvungen att ha en ” Exit Talisman” för att kunna lämna fortet. Den talismanen får man när man pratar med en bybo i fantasibyn som jag fick fram via hornet. Så vissa typer är till din hjälp då, wow! Jag missade så klart den eftersom jag gav upp att prata med folk när ingen sa något vettigt.

 

Jag återvänder till fortet, räddar fen och åker tillbaks till byn och köper mig ett ”Camping Gear” (lösningen nämnde man skulle ha en sån) som gör att du kan sova vart du vill, dvs spara spelet. Jag åker tillbaks till fortet och yrar till jag hittar en ful jävla boss.

 

 

 

Jag dör på en gång eftersom hans skott inte går att undvika och mitt svärd verkar inte ta så mycket skada. Innan nästa försök använder jag mitt kampingkit utanför så spelet blir sparat 5 sekunder från bossen. En skum detalj när man möter en boss är att du inte kan använda magi eller items just då. Vill du byta vapen i fighten är det alltså omöjligt. Den här bossen måste man använda sig utav ett skjutvapen annars är det kört. Det är hans 4 äggliknade kroppsdelar du ska attackera och med ett vanligt svärd kommer du inte i närheten av dom. Som tur var hade jag kvar mitt Flaming Sword så efter 6-7 försök fick jag kål på den jäveln.

 

Äntligen tar spelet slut och jag kan börja leva som en vanlig människa igen!

Efter slutsekvenserna får du chansen att fortsätta med din gubbe men alla fiender är borta och alla människor i byarna säger bara Congratulations! Jag ser det som ett framsteg i talförmågan.

 

 

 

 

 

Jag trodde aldrig jag skulle spela igenom det här spelet, vet inte hur många gånger jag bara satt och skakade på huvudet och funderade på vad jag sysslade med egentligen. Än en gång var det min envishet som gjorde att jag lyckades bita igenom det här trots alla, ja vad ska man säga, motgångar och käftsparkar kanske. Men vi ska inte glömma att jag har fuskat och tjyvtittat på lösningen väldigt många gånger, annars hade jag aldrig fixat det här spelet.

 

Super Hydlide har många brister enligt mig. Här är de punkter jag störde mig mest på.

 

*Styrningen: Gubben ”hackar” sig fram genom hela spelet. Varför kunde inte styrningen vara likadan som i Legend of Zelda när de kör ungefär samma ”stil” på spelet.

 

*Byborna: Vet inte hur många gånger jag har blivit instängd mellan sega bybor och buskar, husväggar eller annat skit som står i vägen. De kan blockera in dig totalt och du står där helt chanslös och kan inte göra ett smack förrän de flyttat sig, vilket kan dra ut på tiden många gånger. Ofta vandar de även in i öppningen på olika hus man ska besöka vilket leder till en dryg väntetid innan de tagit sig ut igen, såååå satans störande!

 

*Goda fiender: Varför ska det finnas monster som gör att du inte kan klara av spelet om du dödat dessa? Dom attackerar ju dig än fast de ska vara så ”goda”. Helt onödig grej att ha med i ett spel enligt mig. 

 

*Engelska översättningen: Översättningen förstör otroligt mycket av Super Hydlide. Hade det varit en nykter människa som skött översättningen kanske jag inte hade behövt fuska mig fram varje gång jag fastnat. Jag är helt säker på att människorna i byarna hade gett mig givande tips som gjort att man kunnat lista ut ett och annat. Bedrövligt att det nästan blir omöjligt att klara spelet för att en idiot har misskött sitt jobb.

 

*Vikten: Skulle ha varit en helt okej grej men i slutet av spelet vill man få chansen att bära de bästa prylarna men det var en omöjlighet eftersom gubben inte kunde bära nå mer sista 6-7 levlarna jag gick upp. Jag fick köra med halvtaskig utrustning för min gubbe aldrig ökade sin viktklass. Sista timmen i spelet fick jag till och med kasta bort alla pengar jag ägde för att gubben skulle kunna röra sig.

 

Trots dessa brister fick jag hela tiden känslan att jag ville gå vidare i spelet. Blev hela tiden sugen på vad som skulle hända efter man tog sig längre fram i spelet, kanske beror på nyfikenhet, vad vet jag?  

 

 Super Hydlide är inte ett bra spel. Det hade varit spelbart om man slapp bristerna jag nämnt men som spelet ser ut idag kan jag inte ge tummen upp. Enligt lösningen så bör man lira som Präst, inte Warrior som jag valde. Mer magier och bättre viktklass (tror jag) gör kanske att det blir lite trevligare att spela men det får någon annan stackare testa, känns som jag gjort mitt nu!

 

Här är en kass film på spelet:

http://www.youtube.com/watch?v=1NoiU4HdmvI

 

 

Speltid: 20-25 timmar (Kan vara upp till 30 tim också, tappade räkningen till slut)

Status: Varvat

Spelvärt: 63 %

 

 

 

Det här blev verkligen ett äckligt långt inlägg om det här spelet. Jag förstår om många inte orkar läsa hela skiten, knappt så jag orkar läsa vad jag skrivit. Nästa spel kommer bli fortsättning på min NES-samling och det verkar vara ett ganska simpelt spel så förhoppningsvis kommer jag lägga ut det rätt snart. Så håll ut alla som spyr åt att jag svek mitt NES för en stund!

 

/RetroMask

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Tawny

jag läste hela :)

men med tanke på allt du skrivit och alla guider du fick kolla på, är inte 63% lite högt?

låter som det skulle vara mer i stil med 3% hehe

2009-02-22 @ 19:24:06
URL: http://nesdb.se
Postat av: RetroMask

Postat av: Tawny



jag läste hela :)

men med tanke på allt du skrivit och alla guider du fick kolla på, är inte 63% lite högt?

låter som det skulle vara mer i stil med 3% hehe




Det kan låta högt men jag skyller mycket på översättningen och det är inte själv spelets fel egentligen. Sen fick jag ju känslan att jag ville spela vidare för att se vad som händer så därför fick det hela 63% i betyg :)

2009-02-22 @ 19:47:03
URL: http://retromask.blogg.s
Postat av: arvid

Ja, du valde nog rätt karaktär ändå. du verkar vara en riktig krigare! bra jobbat!

2009-02-23 @ 00:50:37
Postat av: RetroMask

Postat av: arvid



Ja, du valde nog rätt karaktär ändå. du verkar vara en riktig krigare! bra jobbat!




Haha, tack ska du ha! Tror gränsen mellan idiot och krigare är hårfin ;)

2009-02-23 @ 01:56:57
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grattis och fortsätt i samma stil.

Gillar ditt skrivsätt och hoppas på tips om spelvärda retrospel.



Bra att du har tålamod då vi 'normala människor' aldrig skulle ha ork att spela igenom alla skitspel som finns :).



Mvh.

2009-02-23 @ 22:29:44
Postat av: RetroMask

Grattis och fortsätt i samma stil.

Gillar ditt skrivsätt och hoppas på tips om spelvärda retrospel.



Bra att du har tålamod då vi 'normala människor' aldrig skulle ha ork att spela igenom alla skitspel som finns :).



Mvh.




Tack ska du ha! Hoppas nåt spel jag skriver om fastnar i din smak.



Jag har inte ens gjort en tiondel av min NES-spel än så vi får se hur omänsklig jag är egentligen :)

2009-02-27 @ 17:40:51
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Daniel

Herregud vilket kukigt spel detta verkar att vara. Skulle verkligen inte ha det tålamodet som du har att plöja igenom ett liknande spel.



RPG's är dock min favorit genre och det är nästan det enda jag lirar nuförtiden men jag vill gärna ha OK grafik samt roligt gameplay och schyst story. RPG spel som detta som inte ger ledtrådar om vad man ska göra och dålig dialog tycker jag är dryga och har inte tålamod för. Kudos till dig för att pina dig igenom detta!

2009-03-22 @ 19:04:14
URL: http://danieljansson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0