The Addams Family

Nästa spel på listan är ett spel som är tillverkat av Ocean från 1992. Det är sidoskrollat platformsspel  som så många andra NES-spel. Det släpptes i samband med Addams Family-filmen som kom 1991 (http://www.imdb.com/title/tt0101272/). Jag hade aldrig hört talas om familjen Addams före den filmen kom men det är ju en klassisk serie från 60-talet från början. Jag vet aldrig om jag kört det här spelet när jag var ung men jag vet att jag spelat The Addams Family till SNES som även är gjort av,Ocean. Jag gillade filmen och älskade flippret som också kom i samma veva som filmen så jag hoppas spelet håller ett bra mått.

 

 

Storyn handlar om att familjen har blivit vräkta ur hemmet pga en förlust i rätten. Alla familjemedlemmar utom Gomes går in i huset för att försöka ”snacka” tillbaks sitt kära hem. När Gomes ska kolla hur det går märker han att alla i familjen är borta: Morticia,Lurch,Granny,Pugsley,Wednesday och The Thing. Så det handlar alltså om att rädda sina vidriga familjemedlemmar.

 

Man använder sig av A-knappen för att hoppa och försvara sig,alltså hoppa på fienderna precis som i Super Mario. B-knappen använder man endast till att gå in i dörrar och liknande. Om man trycker på startknappen kommer det upp en statusbild där du ser vilka medlemmar och prylar du saknar eller äger. Påminner en del om Goonies 2 tycker jag men mer om det spelet när jag kommer dit på listan.

 

Man har en energimätare och när den är slut förlorar man ett liv. Man börjar med 3 liv och man har 2 continues och när dom är slut är det över. Alltså inge lösenord eller chans att spara när man kommit en bit. Man kan hitta extraliv men det är väldigt sällsynt,jag har hittat 2st. Det finns även en grön ostbit (mums) som fyller på din energi 3-4 cm men dom växer inte på träd direkt.


Kontrollen är inte fantastisk. Hoppar du inte i mitten på fladdermusen,isbjörnen,spöket,döskallen eller vad det nu är för slags fiende kommer du tappa en del skada. Får man en smäll av en onding blir man inte odödlig i en sekund eller två vilket är ganska standard i dom flesta spelen utan så länge man är i nån kontakt med nåt som man tar skada av sugs livsmätare neråt. Så springer du åt höger samtidigt som en fuling drar åt det hållet och lyckas komma i närheten av dig kan du tappa 50% av ditt liv på bara några sekunder.  En annan sak som är jävligt irriterande är när man öppnar en dörr eller kommer in i ett nytt rum,då kan man få ett svärd,kristallkrona eller en fiende rakt upp i arslet direkt bilden kommer fram. Har man inte spelat där tidigare kommer man utan tvekan att tappa skada. Det finns tom vissa dörrar som leder direkt till döden bara man öppnar dem,du öppnar dörren och ramlar rakt ner i ett hav av taggar och förlorar ett liv! Så spelet handlar om att nöta och lära sig vad som gäller innan du öppnar en dörr eller drar i ett snöre och liknande.  Det absolut vidrigaste i det här spelet är när man kommer upp på taket. Det är en tegelvägg som täcker det mesta av bilden men vissa stenar är lösa och ramlar ner på en och då trillar man ner utanför huset och måste gå om en ganska dryg bit för att komma tillbaks till taket. Problemet är att man inte kan se vilka stenar som är lösa så man måste ”jucka” gomes fram och  tillbaka för att locka ner tegelstenarna  som är lösa utan att man ska få dom i skallen. För att det ska vara ännu jävligare är det övergödda fåglar som dumpar stenar på en dig som man ska försöka undvika samtidigt. Jag skämtar inte om jag säger att jag trillat ner 20-25 gånger. Till slut kom jag på att man kunde använda The Thing för man blev odödlig i 9-10 sekunder. Man kan dock bara använda han 3 gånger.




Man börjar ute på gården men större delen av spelet sker inne i huset där det finns allt från isvärldar till vattenbanor. Det är inte ett ”tuta och köra” platform utan det handlar mycket om att du måste hitta saker i rätt ordning för att komma vidare i äfventyret.  Rädda Granny och hitta skiftnyckeln för att hon ska laga maskinen som gör dimma för du behöver dimma för att göra en förminskningsdryck som krymper  den feta sonen som har fastnat i ett hål i väggen osv osv. Så ibland har man ingen aning vart man ska.  Jag satt fast vid ett par tillfällen men jag gillar när det är lite knep och knop,känns mer värt när man kommer vidare. Det ligger även pengar överallt i spelet i form av sedelbuntar,juveler och säckar med $ på. Efter man fått game over  får man skriva in sig på en High Score lista och den mäts på hur mycket pengar man hittat. Jag tyckte det kändes onödigt att plocka på mig slantarna för att komma med på en lista som raderas när man trycker på reset så jag siktade in mig på att hitta min familj och alla items istället. Efter jag nött spelet om och om igen och lärt mig vart man skulle gå och inte gå och lyckas hitta allt kom jag till den stora metalldörren där jag förväntade mig att sista familjemedlemmen skulle vara, fru Morticia . Vad jag snabbt märkte när jag steg in i det rummet var att man behövde samla på sig en miljon dollar för att öppna dörren där Morticia var! Äckliga satans skitspel,dom vill fan inte att man ska klara av det! Vid den här tiden tänkte jag faktiskt ge upp men jag slet istället loss mitt eget pubishår och dunkade huvudet i betongväggen och började om med sikte på att även plocka alla slantar som ligger överallt. Jag tog varje $ jag såg och

räddade allt fram till ”million room” men jag lyckades bara skrapa ihop $930 000-$940 000. Jag går tillbaks och söker i varje rum jag varit i men jag kan inte hitta nå pengar och virrar säkert omkring i 90 min utan att hitta en spänn till. Till slut hittar jag ett hemligt rum som det låg 100lök i och bara väntade på mig av en slump. Man skulle tydligen uppåt (inte B-knappen som med allt annat) när man var i samma höjd som den svarta tavlan/fönstret.

 

När jag har en mille kan jag gå vidare och hamnar i ett rum där 2 idioter kastar knivar på mig (en ser ut som Fester?). Tre stamp var på deras små skallar och jag lyckas äntligen rädda min fru som ger mig en avsugning för besväret…inte riktigt men jag var fan värd en efter allt jag gått igenom!

 




Ett förbannat frustrerande spel som är helt omöjligt att klara utan att nöta och lära sig hur vissa rum fungerar. Jag ångrar dock att jag inte läste manualen eller nåt så jag visste redan från början att jag behövde plocka åt mig alla pengar som ligger överallt. Annars gillar jag det hela med att samla på sig rätt saker för att kunna gå vidare i spelet,blir lite mer än ett simpelt platformsspel.

Länken nedan får ni en uppfattning hur det kan se ut när man är färsk i spelet:

http://www.youtube.com/watch?v=xG7aCfhGE4s



Efter alla timmar jag nött det här spelet tror jag att jag skulle klara det under en hyfsad  speedrun. Enligt Twin Galaxies finns det inget rekord på det .

http://www.twingalaxies.com/index.aspx?c=22&pi=23&gi=563&vi=42928

 

Total Speltid: 6-7 tim

Status: Varvat

 

Dagens Ord:

Det mesta är snyggare än din handflata,sluta vara så kräsen!

 

/RetroMask



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0