Adventure Island II

Nästa spel som dyker upp är Adventure Island II. Tyvärr äger jag inte första delen (eller senare delar) av denna serie så därför får jag börja på del 2 direkt. Det är tillverkat av Hudson Soft som är mest känd för sina Bombermanspel skulle jag gissa. Första Adventure Island kom redan 1986 och denna efterföljare släpptes 5 år senare, 1991. Det är ett klassiskt Platformsspel i form av ”Run&Jump” . Samma sak här som med Addams Family, jag har spelat en variant av Adventure Island på SNES men aldrig på den äldre gråa asken vad jag kan komma ihåg.

 

 

Huvudkaraktären man styr i detta spel är en grottmänniska vid namn Master Higgins. På något vänster har han lyckats skaffa en flickvän som tydligen gillar feta killar med palmlövsfillingar och truckerkeps för det är precis så man ser ut. Flickvännen har i alla fall blivit bortrövad av en ond häxdoktor eller utomjordingar, har inte riktigt fått klarhet i det hela. Hur som helst så måste Higgis ha någon som kan städa hans grotta och ge honom en avsugning när han är bakfull, så han ger sig ut på jakt efter den bortrövade grottkvinnan. 

 

Innan jag förklarar hur spelet ser ut och fungerar kan jag berätta att Adventure Island-serien är en total rip-off av det första Wonder Boy-spelet som släpptes till Sega. Företaget som gjorde Wonder Boy kallade sig för Escape (dom bytte senare namn till Westone OneBit Entertaiment). De skapade Wonder Boy åt Sega 1986 men Escape sålde även hela spelidéen åt Hudson Soft samma år. Eftersom det var skapat åt Sega först så hade Sega alla rättigheterna på huvudkaraktärerna och bossarna, så det gick inte att göra ett Wonder Boy till Nintendo och därför blev det ett Adventure Island som är i princip helt identiskt med Wonder Boy, förutom just karaktärerna och bossarna. Jag vet inte om ni har fattat något av det jag just skrivit så jag lägger upp bilder på spelen så kanske ni ser likheterna.

 

Wonder Boy

 

Adventure Island

 

 

Det är 8 olika öar man ska kämpa sig igenom. På varje ö är det 7-8 banor. Man får inte välja vilken ö man ska starta med utan det sköts automatiskt. Det är ungefär som Super mario, flera världar med delbanor på varje värld.

 

De 8 olika öarna

 

Första Ön

 

 

Kontrollen är i samma stuk som mariospelen, du hoppar på A och springer fortare eller kastar yxor på B-knappen. Du har en energimätare men den visar inte hur mycket mer stryk du tål, utan det är mer som en tidmätare. Den tickar nedåt hela tiden och när den är slut förlorar man ett liv. För att inte tiden ska ta slut hela tiden måste man plocka åt sig olika frukter som dyker upp lite här och där på banorna. Du börjar med 3 liv men man får ganska ofta extraliv pga att du uppnått en viss poängsumma eller att du får ett liv i bonus när du klarar en bana. Man får alltid välja ett bonusägg efter avklarad bana. Äggen i bonusrummet innehåller allt från 50 till 2000 poäng eller en extragubbe.

 

 

  Springer du in i en fiende dör du på studs, en träff, that´s it! Så varje bana är en kamp mot tiden + att du inte får nudda i en spindel, groda, rullande stenar eller vad det nu kan vara. Man har oändligt med continues men tar man en sån får man inte fortsätta på samma bana utan på samma ö man dog på. Det finns diverse olika saker du kan hitta i ägg som hjälper dig på vägen. Det vanligaste man hittar i äggen är yxan. Master Higgis har tydligen en satans bra kastarm för han hivar yxorna som det var tennisbollar. I börjar hittar du ganska ofta ett skateboard i äggen som gör att du tar dig fram snabbare och tål 2 träffar innan du dör. Du kan även hitta olika dinosaurier i äggen som du får rida på. Det finns 4 olika dinos man kan hitta som kan vara till stor hjälp på vissa dryga banor. Om man blir träffad av en fiende när man sitter på en ödla tappar man djuret och får fortsätta som vanligt, man tål en extra träff så länge man sitter på någons rygg. En dino kan tom flyga vilket kan underlätta väldigt mycket. Ifall man tar sig till en boss med husdjuret (finns en boss på varje ö) så slutar man rida av den och dinon hjälper till att attackera bossen istället. Ifall du klarar en bana med en dino eller kastyxorna har du rätt att spara dom till en ”item select meny” som dyker upp innan varje start på banan. Om du klarat en bana med den flygande dinosaurien och sen kommer till en vattenvärld kan du lägga undan din flygdino och välja ett mer vattenvänligt djur ifall du har lyckats spara en sådan tidigare. Men tar du en continue försvinner alla prylar du hade samlat på dig.   

 

 

Det flöt väldigt bra för mig och jag klarade de 5 första öarna utan några större problem. Jag lyckades samla på mig många yxor och dinos så det vart rätt enkelt när man fick starta banan ”fullutrustad” Det kändes skönt och jag tänkte att det skulle bli ett lättsamt och snabb genomgång på detta spel…men ack så fel jag hade. Jag tror aldrig jag behövde ta en enda continue förrän sjätte ön men där dog jag till slut. Det var lite knepigare när man fick starta utan att ha nåt item att välja från start. Men efter nån timmes nötande klarade jag mig till nästa island. Men det ska ju bli svårare ju längre in i spelet man kommer så lite utmaning får man tåla. På sjunde började jag störa mig väldigt mycket på en grej. Man får inte välja vilken bana man ska spela på ön utan gubben har sitt eget liv och går dit han vill på själva ”kartbilden”. Vissa gånger behöver man bara spela 3-4 banor innan man hamnar på bossbanan och vissa gånger måste man jävlas genom 8 banor innan man får möta härskaren på ön.  Det är fruktansvärt störande om man lyckas samla ihop en massa yxor,dinos och extraliv på dom 3 första banorna men sen forsätter bara gubbjävlen och ska spela 4 banor till så man hinner förlora allt man äger innan han går mot slutbanan på ön. Jag fattar inte varför det ens finns en slags kartbild på ön om man inte få välja något. Banorna kunde lika gärna heta 2-1,2-2 och bara rulla på som i mario! Efter 2 timmar på sjunde ön lyckades jag till slut ta mig vidare. På sista ön är i princip alla banor en hetskamp mot klockan + att det finns knappt några ägg som erbjuder dig yxor eller husdjur. Jag dog kopiöst många gånger och det kändes fruktansvärt frustrerande att börja om från början av ön när man väl lyckas klara några banor gång efter gång. Jag kan inte säga att jag spelade mycket bättre när jag dog hela tiden. Man skulle kunna säga som man göra i pokervärlden, jag ”tiltade” vilket innebär att du kokar över av ilska och då brukar man inte göra sina bästa prestationer. Efter 4 timmar (kan vara ännu mer) tog jag mig till slutet av sista banan men tiden gick ut när jag var 5cm från ingången till sista bossen! Självklart kastar jag kontrollen åt helvete och hela konsolen åker ner i backen och spelet hänger sig. Jag inser fort att continue-funktionen inte kommer fungera när jag har startat om NES:et. Allt lutade mot att ge upp med det här spelet som självaste djävulen måste ha tillverkat, men eftersom jag är omänskligt tjurig när det gäller vissa saker så blev det inte så. Jag hade inget större sug på att spela igenom hela spelet igen så jag lyckades googla fram ett trick så man fick välja vilken ö man ville starta på. Visst, det kanske är fegt att fuska men skulle jag inte få klara det här spelet hade jag varit sömnlös i veckor! Det går inte att ge upp när man är så nära. 3 timmar speltid senare lyckas jag till slut kasta en dödande yxa på den argaste av de alla som faktiskt är en fluga. Sen dyker ett ägg upp som min kära flickvän ligger och myser i.

 





Adventure Island II är ett ganska roligt spel trots allt. Simpelt men ändå fruktansvärt svårt emellanåt. Jag har inte visat min starkaste sida med det här spelet. Antagligen hade en utvecklingsstörd 10-åring utan tumme på varje hand klarat det här spelet snabbare än mig. Men tjurig idiot som man är så gick det ju till slut. Jag önskar jag hade någon fler delar av denna serie till NES, finns 3st totalt. Skulle vara skönt att köra vidare nu när man är varm med yxkastande grottpojkar. Här en liten film där nån lirar Adventure Island II:

http://www.youtube.com/watch?v=wNhwpBaALTA

 

 

Speltid: 12-13 timmar

Status: Varvat

 

Dagens Ord:

Religion leder oftare till misär än lycka

 

/RetroMask



Kommentarer
Postat av: André

bra jobbat! imponerande att du tog det igenom ännu ett drygt spel som det verkar...

2008-10-26 @ 22:59:26
Postat av: Jonas

haha, du klarade det till slut. Grattis!

2008-10-27 @ 10:10:12
URL: http://www.gejmer.se
Postat av: Johan

Du har ett tålamod som jag inte kan stava till. Imponerande då man vet hur oförlåtande de tidigare NES spelen var...

2008-10-28 @ 13:24:02
Postat av: Daniel

Vilket galet projekt du har satt igång. Jag skulle nog inte ha samma tålamod som du har med spelen.



Detta spel kommer jag ihåg fast som wonderboy dårå, som jag lirade på c64 och älskade. Har aldrig haft denna NES variant dock men det kanske skulle vara kul att trava igenom någon gång! Trots dess uppenbara små brister ;)



Denna blog måste jag bokmärka.

2008-10-28 @ 22:35:41
URL: http://danieljansson.se
Postat av: RetroMask

Ja tålamod och mycket fritid är nog ett krav om man ska in och kriga bland alla gamla NES-spel.



Hoppas ni gillar bloggen och fortsätter läsa den framöver.

2008-10-29 @ 04:18:43
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Anonym

Wow! Det här tålamodet kommer jag aldrig att kunna få :o) om du funderar på att skaffa det första Adventure island till NES så får du vara beredd på frustration, vad jag vet är det inte mycket till continues i det spelet hehe :P

2008-11-09 @ 17:24:45
Postat av: Gurka

Det finns inga continues i ettan, nej. Jag har läst att det ska gå via ett "fusk", men jag har inte lyckats få till det. Jag minns då jag och min bror brukade spela det spelet för länge sen då även jag - likt Retromask - hade evigt tålamod. Det förvånar mig lite att han har det (och självklart avundas det), eftersom det är en sån sak som brukar försvinna då man lämnar barndomen. Hur som helst, dog man någon gång på de första fem-sex banorna så var det bara att trycka på reset och försöka igen. Tre liv hade man, så då fick man se till att spela felfritt i början, för att man skulle ha någon chans att komma någon vart. Tror inte att jag kom speciellt långt däremot. Extremt roligt och tidlöst spel hur som helst, spelar det lite då och då, men brukar aldrig komma speciellt långt. Wonder Boy 1 till Master System (som är exakt samma spel) har dock oändliga continues.

2009-02-06 @ 21:21:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0