8 Eyes

Det första spelet som dyker upp på min lista är 8 eyes. Det är ett spel som går under kategorin acton/äfventyr. Det släpptes 1988 i Japan och är tillverkat av ett företag som kallar sig Thinking Rabbit (spännande namn?). Det släpptes aldrig i Europa så det är kanske därför man aldrig hört talas om det.

 

 

Man är iaf en snubbe som kallar sig Orin the Falconer som ska leta reda på 8 juveler som hamnat i fel händer efter ett krig med diverse kärnkraftvapen. Tydligen så kan världen få se sitt slut ifall juvelerna/ögonen myser hos dom dumma gubbarna. För att man inte ska vara helt ensam att rädda hela världen har man även med sig en fågeljävel på sin axel som heter Cutrus. Det kan ju inte vara ett dåligt spel om man får ha en skitnödig fiskmås på vänster axel genom hela äventyret...eller?



Det första jag märker när jag slår ingång skiten är att det finns password och det är aldrig fel. Finns inget värre än att nöta i 6 timmar sen får NES:et krupp och hänger utan att ha ett password att luta sig tillbaks mot. Det finns även ett 2 player mode och det kan ju vara trevligt om man har några kompisar förutom Molgan. Efter man valt att man ska börja på ett nytt äventyr dyker det upp en bild som ser ut så här:




Man får alltså välja vilken del av världen man börja leta juvelerna. Tråkig som jag är så väljer jag ju förstås det land som är markerat från start,Arabia. Nästa bild som dyker upp får mig att fundera vilket spel jag lirar? Det är äckligt likt Castlevania på så många sätt! Snubben man styr omkring med skulle kunna vara Simon Belmonts utvecklingsstörda bror med röda shorts. Men man har ingen piska utan ett svärd,alltid nåt! Dom som gjorde det här spelet har verkligen fått sina idéer från Castlevania.

 

 

 Men på andra sidan så är Castlevania ett bra spel så jag vill inte vara för kvick på att döma ut det här. Jag lirar på och dör ganska snabbt,man har tydligen bara ett liv sen är det kört. Efter jag dött 10-12 gånger Arabia banan inser jag att det inte blir en mjukstart på den här bloggen. Jag blir till slut varm och kommer till första bossen ganska lätt men jag har inte chans mot honom och dör om och om igen. Känns väldigt frustrerande att spela i 90min och inte klara första banan!

Jag börjar läsa manualen för att se om jag kan få nåt litet tips hur man ska bära sig åt. Efter en stund hittar jag en text som säger att jag måste klara banorna i rätt ordning. Man får tydligen ett nytt svärd efter varje boss man besegrar som man ska använda på en annan boss i ett annat land. Så det är typ som Mega Man då,ni vet rätt vapen på rätt boss annars blir det nästan omöjligt. Men frågan är ju vart man ska starta då? Sen berättar manualen att det svärd man börjar med ska användas i ett land i närheten av Frankrike. Så tydligen är Geografi ett plus om man ska spela 8 brunögon. Jag lyckas iaf välja Spanien till slut och klarar av att spöa skiten ur arga gubben i sluten på banan.

Efter det rullar det på ganska bra än fast jag dör väldigt mycket på vissa banor. Men efter man nött och lärt sig vart man hittar div gömda föremål och fiendernas mönster så kan man ganska lätt komma till bossen på banan. En sak som är rätt störande är att styra papegojan man har på axeln. Man behöver använda den för att komma åt vissa spakar som öppnar dörrar och vissa fiender går bara att döda med kråkan. Men om man spelar 2 player styr en gubben och den andra måsen vilket gör det lite lättare. Jag fastande hårt på slutgubben i Egypten men som tur var kom min polare ”Eddie the eagle” och hjälpte mig att hantera duvan så det gick vägen till slut.

 Man har 3 olika energimätare,en för Belmontkopian,en för fågeln och en mätare som visar mycket man kan använda sina items. Efter jag lyckats skramla på mig 7 ögon är det dags för sista stället ”The House of Ruth”. Den banan består enbart av alla bossar man tidigare mött men det finns gott om påfyllningar av alla energimätare så det är rätt lätt. Slutligen får jag möta den som håller i sista ögat och det är nån läderbud med en piska,en av dom lättaste bossarna i spelet. Efter kärringen fått smaka på min pippibird och mitt vassa svärd får jag ett lösenord. Sen kommer det sista man gör i detta spel. Man ska placera ut ögonen i rätt ordning och för att man ska kunna lista ut hur dom ska sitta har man hitta gömda ledtrådar på dom tidigare banorna. Ledtrådarna sa typ grönt öga ska vara höger om blått osv. Jag tror jag hittade alla utom en så det hade inte varit några problem att sätta dom på rätt plats men det sjuka nu var att man inte fick titta nå mer på sina ledtrådar utan det kunde man bara göra när man valde vilken bara man skulle gå till?! Så har man inte skrivit upp sina ledtrådar på ett papper är det i princip kört. Så där fick jag googla fram hur dom skulle sitta.

Sen var det slut på det roliga och den här gubben började berätta att jag var en vinnare men att ifall jag var en riktig vinnare skulle jag spela ett andra varv där alla fiender var dubbelt så snabb. Ska tydligen även finnas ett tredje varv ifall man skriver in lösenordet "FINALSTAGE" men det orkar jag inte ge mig in på.




Det var ett rätt svårt spel ändå men som med dom flesta gamla NES-spelen fixar man det om man nöter tillräckligt mycket. Jag tycker det en okej spel iaf. Värt att testa ifall du har för mycket dötid över och vill bli vansinnigt frustrerad åtskilliga gånger.


Länken får ni se rörliga bilder på spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=Y-jxDeo5JPc

 

Total speltid: 10tim

Status: Varvat

 

Dagens Ord:

Mikrovågsugn är för amatörer

 

/RetroMask


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0