Adventures Of Lolo 2

Precis som med Adventure Island äger jag inte första delen utan får börja spela del 2 av lolo-serien som består utav 3 spel totalt. Företaget HAL Laboratory står för utvecklingen av Lolo-spelen.  Hal är förmodligen mest känd för Kirby-Spelen. 1990 släpptes Lolo 2 världen över,ett år efter sin föregångare. Men redan 1985 släpptes ett spel i Japan som kallas Eggerland Mystery som lolo-spelen bygger grunden på. Första Lolo-spelet släpptes inte ens i Japan pga att det var alldeles för många likheter med diverse eggerland-spel som funnits i Japan flera år innan lolo kom. Hela konceptet med lolo är att man ska lösa olika gåtor så det är inte den vanligaste formen av spel. Dom flesta som är uppvuxen med en NES-kontroll mellan båda händerna känner nog till lolo-spelen. Jag vill minnas jag hyrde det här när det nykommit och jag kan inte komma ihåg att jag var jättenöjd över hur lolo var. Får väl se ifall jag har ändrat min uppfattning om detta spel nu.

 

 

Lolo är alltså själva huvudpersonen i detta äfventyr. Han är en blå bollaktig sak med ansikte,armar och ben. Hans rosa tjej (Lala) som även är en levande pungkula har blivit bortrövad av den onda kungen av Eggerland. För att kungen ska släppa lös Lala vill han se bevis på att man kan ta sig igenom ett högt torn som leder till hans slott som ligger uppe bland molnen. Man funderar lite på ifall HAL hade sniffat lim och inte hade bättre fantasi när dom skapade Lolo. Jag menar 2 färgade bollar som heter Lolo och Lala…

 

Lala

 

 

Tornet mot himlen

 

 

Nu ska man alltså ta sig upp för ett torn på 9 våningar och varje våning innehåller 5 olika rum. Efter man är klar med tornet måste man ta sig igenom kungens slott men han bor tydligen inte så flott för det är bara 5st rum där. Så med lite sjukligt avancerad matematik kan jag berätta att det är 50 olika rum som ska lösas innan jag får träffa min fotboll till kärring. Varje rum är aldrig större än en ruta på tvn,borde vara simpelt eller hur!? Man får ett nytt lösenord för varje rum så man slipper göra om något från start. Så här ser första rummet ut:

 

 

Målet med varje rum är att komma åt innehållet i en rosa skattkista som finns i varje rum. För att kistan ska öppnas måste man plocka alla hjärtan som ligger utspridda i rummet. Det största kruxet i dem flesta rummen handlar om att flytta runt 4-kantiga klossar som ska skydda dig från att hamna i skottlinjen från laserskjutande statyer när du ska plocka ett hjärta.  Dom första rummen är väldigt simpla och det krävs inte nån vidare hjärnverksamhet för att ta sig vidare. Efter någon timme märker man att det inte bara funkar med att ”tuta och köra”. Styr du en kloss en cm för långt är det kört och det är bara att börja om. Som tur är har man fått gåvan att ta självmord ifall man trycker på Select-knappen vilket krävs ifall man har stängt in sig själv med klossarna eller att någon fiende stängt in Lolo i ett hörn.  Man har inte mycket att försvara sig med men man kan få skott när man tar vissa hjärtan. Skjuter du skott på diverse saker som vill se Lolo död blir dom ett ägg i 7-8sek som du kan styra runt och använda som olika hjälpmedel,tex som en flotte om du måste över ett vattendrag.

 

Vissa banor är otroligt smart gjorda och kan kännas helt omöjliga att klara. Jag försökte inbilla mig att det var en bugg i spelet och att dom missat nån viktigt detalj i rummet för att kunna klara det åtskilliga gånger. Ett typiskt scenario:

 ”Flytta högra klossen 2 steg åt höger,skjut ett skott på ormen och flytta ägget i vattnet,flytta nästa kloss där ormen stod tidigare för att sedan använda hammaren på stenen nere till vänster  så du kan ta hjärtat innan döskallen tar dig för att slutligen ta skattkistan BOOM,den rosa kukskallen som kastar knivar var inte ”blockad” på höger sida och dödar dig men det finns ju fan inte några fler klossar att blocka med!!?”

 

Man stirrar sig jävligt ofta blind på något som inte är lösningen egentligen. Banorna mot slutet kan få dig använda hjärnan så hårt att det blir blodsmak i munnen. Jag ska inte säga att jag är en raketforskare men jag är inte helt satans bortkommen heller. Som längst satt jag i 90min på samma rum,1 timme och 30 minuter på ett rum som består av en bild på ett spel som är nästan 20 år gammalt! Jag var väldigt nära att gå ut på nätet och fuska fram lösningen på vissa banor men min tjurighet sa nej och mängder av svordomar senare var rummet fixat. Slottet hade helt klart dom svåraste rummen så det vart verkligen svårare ju längre in i spelet man kom. Till slut hade jag klarat alla rummen och fick ta en duell mot den elaka kungen. Han var ganska pinsam. Jag stod precis som jag står på bilden nedan och tryckte på A-knappen för att skjuta ut skott till han var veck. Så fakta är att HAL kan göra hjärnblödande gåtor men bossar var inte deras starka sida när detta spel gjordes.

Kungens slott i skyn:

 

Spelhistoriens lättaste boss:

 

Nu blir det åka av!

The End

 

 

Det här är det helt klart roligaste spelet än så länge på listan. Jag förstår att jag inte uppskattade det lika mycket när jag var ung eftersom det är riktat åt dom äldre spelarna. Det känns som jag skulle ha lika kul att spela Lolo 2 om 3 år som jag haft nu. Man kommer glömma vad rummen hade för lösningar och det blir hjärngymnastik än en gång. Det här är ju ett 1-player game men du kan fylla upp hela din sädfläckade soffa med vänner och familj och spela Lolo tillsammans. För att en man styr kontrollen betyder det inte att man kan inte kan spela ett spel som detta tillsammans.  Lolo 2 är i princip likadant som resten av Lolo-serien vad jag har förstått så jag vågar på rak arm rekommendera att spela hela den här serien. Jag ska definitivt införskaffa Lolo 1 och Lolo 3. Så här ser det ut i början av spelet i levande bilder:

 

http://www.youtube.com/watch?v=YoOVfPSevCQ

 

Total Speltid: 11 Timmar

 

Status: Varvat

 

Dagens Ord: Fjärtljud kommer alltid vara kul.

 

/RetroMask


Kommentarer
Postat av: EAC

"HAL hade sniffat lim och inte hade bättre fantasi när dom skapade Lolo."

Haha mycket bra.

2008-11-04 @ 15:43:11
Postat av: Daniel

Jag har för mig att jag kommer ihåg det här spelet, men som dig så tyckte jag nog inte att det var så roligt på den tiden. Det är först nu på senare år som jag verkligen uppskattar pussel-spel, jag totalt älskar dem nu för tiden. Hjärngympa spel är så jävla kul!



Jag har köpt mig en retro duo från ebay och väntar på att den ska komma hem nu så jag har tänkt mig att skaffa lite titlar igen till nes (har bara snes spel nu). Vet inte hur kompatibel den är med alla pal spel men jag har hört att den tar typ allt ntsc (nes och snes) man stoppar in i den samt mycket pal. Även snes spel med fx-ship!



Hur som helst så kommer detta spel att hamna hos mig så småningom för det verkar jävligt roligt att fördriva tiden med. Vilken underbar speltips blogg detta kommer att bli också ;)

2008-11-04 @ 19:47:27
URL: http://danieljansson.se
Postat av: RetroMask

"Jag har köpt mig en retro duo från ebay och väntar på att den ska komma hem nu så jag har tänkt mig att skaffa lite titlar igen till nes (har bara snes spel nu). Vet inte hur kompatibel den är med alla pal spel men jag har hört att den tar typ allt ntsc (nes och snes) man stoppar in i den samt mycket pal. Även snes spel med fx-ship!"



Låter som en jävligt smidig maskin,hoppas den funkar klockrent!





"Hur som helst så kommer detta spel att hamna hos mig så småningom för det verkar jävligt roligt att fördriva tiden med. Vilken underbar speltips blogg detta kommer att bli också ;)"



Ja det är ett helt klart värt spel att införskaffa,köp hela serien så kommer du få hjärnan att jobba i högvarv bra många timmar :) Det kommer nog bli en del tips på spel du INTE ska köpa haha

2008-11-06 @ 01:46:02
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: arvid

Haha, fan vad skönt du skriver. mycket begåvad blogg måste jag säga.

Kämpa vidare, snart är du på bokstaven B.

Hör av dig när du kommer till double dragon II om du känner att du behöver lite expertishjälp!

2008-11-10 @ 20:02:17
Postat av: RetroMask

"Haha, fan vad skönt du skriver. mycket begåvad blogg måste jag säga.

Kämpa vidare, snart är du på bokstaven B.

Hör av dig när du kommer till double dragon II om du känner att du behöver lite expertishjälp!"





Kul att du gillar den! Jo det tar sig framåt men det är inte tvärgjort :)



Jag har spelat Double Dragon II en hel del när jag var yngre så jag hoppas det kommer gå ganska smärtfritt när jag hittar dit.

2008-11-11 @ 01:26:30
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0