Barbie

Hej mamma och pappa!

Här kommer ett stolt ögonblick ni aldrig kommer att glömma. Er heterosexuella, 27-åriga son, sitter för tillfället och skriver om Barbiedockor och lägger ut det på nätet.

Så om ni läser det här gör mig inte arvlös är ni snäll.

 

Allvarligt så trodde jag aldrig att jag skulle sitta och skriva om något som hade med Barbie att göra så länge jag var vid livet. Tyvärr hade jag fel och nu sitter jag här med kuken i björnfällan.

 

Barbie är utvecklat av ett litet företag som kallades Imagineering Inc. Som jag förstår det konkade företaget i mitten på 90-talet nångång. Deras kändaste titlar enligt mig är Simpsons-spelen till NES.

 

Det släpptes i USA 1991 och 1992 i Australien och vissa delar av Europa, tack och lov aldrig i Sverige!

 

Jag aldrig ens vetat att det funnits ett Barbiespel till NES så jag har inte så höga förväntningar på det här.

 

 

Storyn i Barbie handlar om hennes drömmar inför morgondagen. Hon ska nämligen shoppa, gå på stranden, äta pizza osv osv bla bla bla… Helt jävla ointressant är det. Varje bana är en ny dröm som dockjäveln har.

 

Hade varit så mycket roligare om det handlade om den här dockan. Tänk er själva att få styra runt Charlie på en logdans och ragga övergödda kärringar.

 

 

Barbie är ett plattformsspel. Precis som vanligt när det gäller plattformsspel så börjar man på vänster sida och styr dockan åt höger tills banan är slut.

 

Man hoppar på A-knappen och kastar en kristall(?) med B-knappen. Varje gång man hoppar gör spelet ifrån sig ett äckligt ljud som gör att mute är att rekommendera på tvn.  Kristallen man kastar flyger i luften ju längre du håller in knappen och börjar dala neråt när man släpper knappen.

 

 

Det första jag märker när jag startar upp spelet är den starka färgen spelet erbjuder. Det sticker i ögonen av allt rosa och lila kladd överallt. Önskar verkligen jag hade en mindre tv när jag lirade det här.

 

Nästa grej jag upptäcker är den vidriga kontrollen. Det är spel som Barbie som får en att älska spel som Mega Man, fyfan vad vidrig styrning det är på plastslampan. Det gäller att ha bra timing i många hopp annars kommer man ingenstans. Skotten man skjuter är också ett helvete innan man lär sig hantera dem hyfsat dugligt. Om man ska skjuta på ett föremål gäller det att man beräknar exakt hur länge man ska hålla in B-knappen så kristallen dalar ner på rätt ställe. Oftast använder man skotten till att mata loppbeprydda djur som hjälper en att ta sig vidare på banan.

 

 

Man tål 5-6 träffar innan man dör. Men det finns mynt som ger en mer energi, tror 10 är max. Man har bara ett liv men 3 continues. Tar du en continue får du börja om från start på banan.

 

 

Det finns 5 världar och sammanlagt 13 banor, oftast är dom ganska likadana.

 

Det existerar ett gäng bossar som är minst sagt kreativa. Kan aldrig minnas att jag slagits mot en pizzaugn tex!?

 

 

 

Det jag vart mest snopen över när jag spelade var att tredje banan var en vattenvärld. Trodde aldrig att dom skulle göra en sån drastisk förändring på en av banorna.

 

 

Jag ville stänga av spelet så fort jag satte igång det men det hade varit ett tjänstefel, måste ju ge skiten en chans.

 

Den största utmaningen var kontrollen i början. Jag dog några gånger på dom första banorna för plastkärringen inte ville göra som jag ville. Efter ett tag vart man van med den usla kontrollen och det gick lite lättare.

 

Sista banan är man inne och vandrar i en jukebox. Hela banan handlar om att göra dryga hopp på olika noter och lp-skivor. Gör du ett dåligt hopp och landar på marken måste du börja om från början på banan eftersom marken är något slags rullband som skickar tillbaks dig. Tröttsamt störande slutbana!

 

 

Efter en stunds nötande i jukeboxen klarade jag till slut av denna misär till spel.

 

 

 

Det här är ett kopiöst dåligt skitspel! Jag kan inte ens begripa att jag äger det? Det finns sämre spel helt klart men det här ligger långt ner på listan.

 

Med ännu ett spel avklarat på listan kan jag gå vidare i livet och hoppas på att nästa ger mer glädje än det här.

 

Så om ni skulle sitta på Barbie till NES har ni den perfekta julklappen till en person ni inte tycker om!

 

En film:

http://www.youtube.com/watch?v=egLrK-1Jbq4

 

Så här tycker ScrewAttack om Barbie:

http://www.gametrailers.com/player/34365.html

 

Total Speltid:  1 timme 30 minuter

Status: Varvat

Spelvärt: 21%


Kommentarer
Postat av: André

den 1½h kommer du aldrig få igen och minnerna kommer att sitta kvar hela livet. Min fråga: var det värt det?

Måste ändå säga att du tar ditt uppdrag på allvar, att genomlida ett dåligt spel med tex. rambo är en sak, men att genomlida ett dåligt spel med Barbie är fan en bragd! Bra jobbat! En annan fråga är hur det kan få spelvärt 21%?



(Före du började spela var du 27år och hetrosexuell, men vad är du nu? haha ;-)

2008-12-11 @ 11:44:38
Postat av: Gurka

Jag kommer ihåg att jag testade det här spelet till Game Boy. Någon kompis hade en sån där 5000-in-1-kassett som har typ tolv (skit-)spel på sig, och Barbie var ett av dem. Det såg ungefär likadant ut vill jag minnas. Och det var fruktansvärt, naturligtvis. Dock spelade jag naturligtvis igenom hela spelet, gång på gång. Kanske.

2008-12-11 @ 12:56:10
Postat av: Johan Nordin

hhahaha vafaaan att det ens fanns ett spel som detta känns ju aningen vridet men jag fortsätter läsa!

2008-12-11 @ 18:13:42
URL: http://johannordin.blogg.se/
Postat av: Jocke

Dålig fart på spelandet nu!

2008-12-18 @ 16:18:18
Postat av: arvid

Ja, nu väntar vi med spänning på nästa lir. A boy and his BLOB?

2008-12-18 @ 17:37:19
Postat av: jag

Spänningen är olidlig! Du har väl inte fått psykbryt av alla dåliga spel? Skippa allt trams som IRL, arbete osv. Nudlar och NES! :D

2008-12-18 @ 19:18:54
Postat av: Gurka

Han kanske har åkt bort för att fira jul med familjen? Kanske glömde han att ta med NES:en? Skamligt, i så fall. NES är ju lika självklart som plånboken - tas med överallt. ;)

2008-12-21 @ 17:24:04
Postat av: Sofia

Haha...

2008-12-22 @ 10:48:47
URL: http://sofiasko.bloggagratis.se
Postat av: RetroMask

den 1½h kommer du aldrig få igen och minnerna kommer att sitta kvar hela livet. Min fråga: var det värt det?

Måste ändå säga att du tar ditt uppdrag på allvar, att genomlida ett dåligt spel med tex. rambo är en sak, men att genomlida ett dåligt spel med Barbie är fan en bragd! Bra jobbat! En annan fråga är hur det kan få spelvärt 21%?



(Före du började spela var du 27år och hetrosexuell, men vad är du nu? haha ;-)




Helt klart värt det! Jag menar, hur många kan skryta på krogen att dom varvat Barbie till NES liksom!



Jag måste ju ta det på allvar,kan inte ge upp så här fort.



Det är ett uselt spel men jag har spelat värre saker som gjort mig ännu mer uttråkad därför får det hela 21%

2009-01-06 @ 20:01:46
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Jag kommer ihåg att jag testade det här spelet till Game Boy. Någon kompis hade en sån där 5000-in-1-kassett som har typ tolv (skit-)spel på sig, och Barbie var ett av dem. Det såg ungefär likadant ut vill jag minnas. Och det var fruktansvärt, naturligtvis. Dock spelade jag naturligtvis igenom hela spelet, gång på gång. Kanske.



Ja det är svårt att sluta spela ett så bra spel som Barbie, funderar på om jag ska varva det här minst en gång per vecka. kanske. haha

2009-01-06 @ 20:04:42
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0