Guten Tag mina förlorade spelbröder och spelsystrar!

Gissningsvis så trodde väl ingen att (inte ens jag själv)jag skulle återvända till den här bloggen efter ett stillestånd (haha, jag sa stånd!) sen maj 2009. Den här bloggen att alltid lurkat runt i baktankarna sen jag slutade spelade och skriva, men det har aldrig kliat så mycket i fingrarna som det gör just nu! Jag känner mig verkligen redo att hugga in på den gamla samlingen igen.  Man kan väl säga att den här bloggen är som ett gammalt NES, dvs. något man aldrig kommer sluta spela/skriva även om det kan bli flera års uppehåll ibland.

 

När jag la det här projektet på is sist så kände jag att det blev för mycket motgångar.  Både kameran och dartan som jag hade en massa bloggmaterial på gick sönder. Det kändes som en högre kraft fällde ner en vårtig pung och daskade den mot min panna. Det gjorde mig less, sen valde jag att skita i allt som hade med bloggen att göra.

 

Utan ha gjort ett enda besök till den här sidan på flera år märker jag att folk har skrivit inlägg åt mig så sent som 2 år efter det senaste spelet jag la ut! Bara en sådan sak gör att jag fäller en tår av svett där bak. Återstår väl att se om någon fortfarande är intresserad av att följa mitt eviga äfventyr.

 

Vad i helvete har jag sysslat med senaste 3 åren då? Ja, brännvin och armhävningar. Du då? Nä, men det har spelats en hel del tv-spel, dock rätt lite NES . Jag har en vän (vi kallar honom stolpiller) som gillar ungefär samma typ av spel som mig. Vi har haft rätt många spelkvällar ihop. Här är en lista på alla spelen jag kommer ihåg jag satt tänderna i sen sist.

 

Mega Drive:


Sonic


Första sonicspelet har bästa bonusbanorna. Här är det åtminstone möjligt att få hem alla kristaller.

FILM

 

Sonic 2


Roligaste sonicspelet men näst intill omöjligt att få alla kristaller om inte någon annan styr Tails under bonusbanorna.

FILM

 

Sonic 3


För långa banor och värdelösa ”3d” banor för att få hem kristallerna.

FILM

 

Sonic & Knuckles


Minns inte riktigt det här men jag har för mig det var rätt likt 3an

FILM

 

Wonder Boy in Monster World


Sidoskrollat action/äventyr. Det här är riktigt kul! Lite som Mega Drives Zeldaspel, man har t.o.m. en ocarina att spela på. Synd det var lite väl lätt och kort bara.

FILM

 

Monster World IV


Sidoskrollat action/äventyr. Sista Wonder Boy spelet som släpptes till Mega Drive. Det blev aldrig översatt till engelska men några fanboys hade gjort en översättning som gick att ladda hem. I det här var det mindre äventyr och mer ett plattformsspel. Sjukt tråkiga borgar, jag och Stolpiller gav upp på näst sist borgen har jag för mig.

FILM

 

Castlevania Bloodlines


Ett Castlevania till Mega Drive som både jag och stolpiller hade missat när tiden begav sig. Det här var riktigt trevligt men banorna mot slutet gav oss problem. Tror man hade visst många continues så efter vi fått game over åtskilliga gånger gav vi upp för kvällen sen har vi inte tagit tag i det igen…får en bitter smak i munnen nu när jag skriver om det, gör ont i kroppen när man ger upp i ett bra spel spel. Måste ge det här ett nytt försök en dag känner jag.

FILM

 

Sega CD:


Sonic CD


Ett Sonicspel som det interna nätet hyllat så mycket. Jag gissar att det är mer en ”skrytgrej” eftersom så många inte har spelat det här. Jag tycker nog det här var det sämsta av de klassiska sonicspelen.

FILM

 

Popful Mail


Sidoskrollat action/äventyr i stil med Wonder Boy in Monster World. Sjukt mycket ”riktiga röster” för att vara ett spel från 1993 får jag för mig. Sista banan/bossen var som en dubbel dos av gonorré!

FILM

 

 

Gameboy Advance

 


Metroid Fusion


Samma stil som Super Metroid, rekommenderar varmt!

FILM

 

Metroid: Zero Mission


Det här en remake av originalet till NES fast bättre! Först och främst en kartjävel och sen lite nya uppgraderingar och gömda gosaker, riktigt kul!

FILM

 

Castlevania: Aria of Sorrow


Det klart bästa Castlevaniaspelet på GBA:n. Gillar du Symphony of the Night kommer du gilla det här.

FILM

 

Castlevania: Harmony of Dissonance


Lite sämre än Aria of Sorrow men jag sitter gärna och skiter en timme extra om den här kassetten är i min GBA, för det är inte tråkigt….att skita alltså.

FILM

 

Wii


Punch-Out!!



Bloggen dog typ av när jag började spela det här. Man kan säga att det var som en upphottad blandning av originalet och Super Punch Out tillsammans. Spelade det en hel del första 3 månaderna men sen känns som man glömde bort det fort också. Inte som med Tyson´s Punch Out direkt.

(Här var jag tvungen att sluta göra filmlänkarna klickbara. 3 gånger han bloggen blivit avstängd p.g.a. av ett spamfilter så resterande spel i det här inlägget får ni kopiera och klistra filmlänkarna om ni vill se filmen om spelet.)


http://www.youtube.com/watch?v=BKMA9aOnK-E

Pinball Hall of Fame: The Williams Collection



Eftersom jag är en flipperfjant försöker jag även testa de flesta digitala flipperspelen. Det här är bland det bästa jag kommit över i flippergenre . Bara att få köra med ena flippern med nunchuk och andra flippern med remoten gjorde att det blev en mer realistisk upplevelse. Sen är det ju riktiga flipper som blivit omgjorda till tv-spel. Fick en massa nostalgiska minnen när jag spelade Fun House eftersom det var det första riktiga flippret jag fick skriva in mig som Grand Champion på.


http://www.youtube.com/watch?v=lkEokpR1ssQ&feature=related


Donkey Kong Country Returns



Det här gillade jag skarpt! Föredrar nog det här framför de äldre DKC-spelen. Det var inte tvärlätta banor heller, tog bra många timmar att hitta 100%.


http://www.youtube.com/watch?v=wqKJ8U0yHZo


Mega Man 9



Alla som läser den här bloggen antar jag har pillat på detta spel. Kul att Capcom fick tummen ur och gick tillbaka till rötterna när det gäller Mega Man.


http://www.youtube.com/watch?v=VYfpCJjxe0w&feature=related


Mega Man 10


Samma som ovan fast sämre, känns som de stressade ut det här och slarvade med bandesign och bossar.


http://www.youtube.com/watch?v=ZaS1c-16frU&feature=related


BIT.TRIP.RUNNER


Simpelt, snabbt och frustrerande! Är det en halvtimme kvar innan tusen och en natt med Ylva Maria Thompson börjar? Ingen fara, BIT.TRIP.RUNNER är det perfekta spelet om du vill slå död på 30 min.

http://www.youtube.com/watch?v=G7f7OZpuffM

Cave Story


Ett indiespel gjort av en person. Släpptes till PC som freeware men blev sedan släppt till diverse konsoler också. Vill se det som en blandning mellan Blaster Master och Metroid/Castlevania. Förbannat underhållande med en mysig NES-känsla.

http://www.youtube.com/watch?v=A4JKg85SSik&list=UUS7ePNsNq4PrXGoiZKcrw8Q&feature=plcp

 

Final Fantasy IV: The After Years


Fortsättning från SNES-klassikern. Småkul om du känner att du har några timmar över.

http://www.youtube.com/watch?v=aQaE9146x68

Rage of the Gladiator


Ett Punch Out där man använder tillhyggen och slåss mot medeltida figurer i ett Colosseum istället för boxarhandskar i en ring. Det här var oväntat skoj faktiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=0WK-GAOnJzc&feature=related

Sin and Punishment


Ett actionladdat shooter där man styr gubben och ett sikte på samma gång. Kan vara ganska rörigt men efter en timme kommer man in i det hela. Det var ganska svårt men väldigt tillfredställande när man äntligen fick slut på sista bossen. Det finns även ett Sin and Punishment till N64 som sägs ska vara bra, nån som läser bloggen som har någon uppfattning?  

http://www.youtube.com/watch?v=GS7d1rglgEQ


Playstation



Final Fantasy VIII


Jag har bara kört igenom de första 7 fantasiäventyren så jag tänkte gå vidare i sagan. Laddade hem det på ps3:an. Skönt att ligga och mysa i soffan med trådlös kontroll i långa RPG-spel. Jag brukar bli less när det är för mycket tekniskt ”mumbojumbo” i såna här spel, föredrar oftast när det är rakt och simpelt, där man inte behöver justera varje karaktär i flera timmar. Men det får däremot vara jävligt svårt så länge det hela inte är allt för komplicerat. Det är spelet var väl på gränsen, lite chokad över att jag pallade med det. Eller nästan iaf, tror jag är precis i slutet innan jag fick annat för mig och har inte orkat ta tag i det igen. Sjukt man lägger ut 50-60 timmar på ett spel, sen ger man bara upp?

https://www.youtube.com/watch?v=MAsNV5_GOro


Final Fantasy IX


Det här var betydligt simplare än föregångaren, mer min stil. En kompis som hade kört detta störde sig oerhört mycket på långa startsekvenser innan slagsmålen och hur drygt det kunde vara att sno saker från vissa fiender. Och visst fan har han rätt i de, men jag störde mig inte så hårt på det. Men visst är det sjukt att vissa prylar lyckades man baxa 1 gång av 250!?. Och nu snackar vi en maxlevlad tjuv. Jag nötte i alla fall igenom det här spelet totalt. Tror jag la ut över 90 timmar, få spel jag lagt så mycket tid på.

http://www.youtube.com/watch?v=PSn9wvibaog&feature=related

Rayman


Dra mig baklänges på ett nyanvänt bukkakebord! Jag och Stolpiller spelar gärna gamla plattformsspel tillsammans och ingen hade någon större erfarenhet av Rayman så jag laddade hem det på ps3an. Det började bra och allt kändes lovande.  Sen märker vi att man bara har 5 continues. Men så var det förr, man får helt enkelt nöta till man blir bra och klarar det. Man kunde åtminstone spara spelet när man klarat en bana. Så när vi klarade en bana utan att dö så många liv så sparade vi. Dog vi för många liv så körde vi om banan, gör om gör rätt! Sen visste vi aldrig hur många banor det fanns och ville inte slösa på continues i onödan. Vissa banor i Mario kan vara lite knepiga men man får alltid gott om liv och blir det game over får du i princip fortsätta där du dog. I Rayman är det snålt med extraliv och är det game over så är det game over. Synd att det inte blev ett helt blogginlägg om det är spelet, hade blivit sjukt material tror jag. Jag trodde alltid Rayman var ett ganska barnvänligt och simpelt ”jump & run” spel men det var lika sant som att en tandställning gör blåsjobbet mer ”spännande”. Det är en satans massa banor och det börjar redan bli utmanande på andra banan! Jag älskar svåra spel men det här är fan på gränsen. Du vet inte var du ska gå, så du går ner i hålet framför dig? BOOM! En vallgrav med taggar. Hmm, undrar om jag ska hoppa ut åt höger nu? BOOM! En vägg sen av avgrund till en ond bråd död. Listan kan göras hur lång som helst, hela det här spelet handlar verkligen om att nöta och lära sig varje cm på banan. Tror jag och stolpiller satt 5 kvällar med det här, brukar sällan bli mer än 2 kvällar när vi kör ett spel, speciellt ett gammalt plattformsspel. Kändes som han ville lägga ner vid några tillfällen men jag är för tjurig för sånt. Vi klarade till slut alla banor…trodde vi. När vi klarade alla banor som kommit fram på kartan (ser ut som Super Mario 3 typ) så hände ingenting!? Internet berättade då att man måste hitta ALLA gömda ”snordroppar” innan sista banan uppenbarar sig. Runt om på banorna finns det inlåsta snordroppar i en bur, ser ut som nåt sånt i alla fall. 102st burar finns det för att vara exakt. Vi ansträngde oss en del i början för att hitta allt det gömda, både jag och stolpiller gillar att hitta 100% i spel men när banorna blev så sjukt svåra så satsade vi mer på att klara de utan att dö så onödigt många liv istället. I skrivande stund så har vi fortfarande inte hittat alla snordroppar. Jag ska ta tag i det här men jag kommer använda mig av ett fusk som gör att man får mer continues. Jag kan med handen på hjärtat säga att det här bland det svåraste plattformsspel jag någonsin kört. Det är ett gäng franska sadister som tillverkat detta! Sen är inte styrningen optimal på alla ställen men helt klart duglig. Förresten, man kan inte ducka och attackera samtidigt heller vilket gör det hela sjukt frustrerande ibland. Har någon som läser den här bloggen klarat detta spel utan att fuska?

https://www.youtube.com/watch?v=uBPyBuVZPW8&feature=related

Wild Arms


Ett RPG med lite pusselelement. Simpelt men helt klart småmysigt.

http://www.youtube.com/watch?v=hZhIFjSR06c

Resident Evil 2


Det var det senaste spelet jag lirade innan det här inlägget kom ut. Jag vill minnas att jag gillade 2:an bäst av de som släpptes till Playstation.  Ska köra igenom 3:an igen snart och se om jag fortfarande tycker likadant.

http://www.youtube.com/watch?v=psocOySFePA

PlayStation 3



Marvel Pinball


Riktigt välgjort pinballspel från företaget Zen. Kul att utmana fåntrattar världen över. Kom och spela mot mig. Herrbastun är förstås min xbox-alias.

http://www.youtube.com/watch?v=Iz14j6ZILa0&feature=related

Rochard


Ett sidoskrollat jump&shoot. Kommer inte på något vettigt att säga om det här. Ingenting man kommer minnas efter man klarat det.

http://www.youtube.com/watch?v=xLJZD4qBMT8

Shank


Sidoskroll med en knivkåt muskelknutte på jakt efter hämnd i double dragon stil. Låter som ett perfekt spel men de var inte nåt man la på minnet. Det ser framförallt roligare ut än vad det egentligen var. Hörde något rykte om att en 2a är på gång, det kanske blir bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=bhdukj5702A

Xbox 360


Mass Effect


Jag brukar inte gilla rymdtjafs, särskilt inte på senare generationens konsoler. För många knappar och aliens brukar inte tilltala mig men här blev jag fast. Spelet kändes så välgjort än fast det kunde bli lite enformigt i vissa stunder (biljäveln!) Blev så eggad att jag tog alla achievements tom.

https://www.youtube.com/watch?v=pogR98jWFUU&feature=related

The World of Wars

Hyfsat tråkigt och segt spel. Kontrollen är som Prince Of Persia, alltså originalet. Jag och stolpiller körde igenom det men spendera hellre kvällen på något roligare, typ snorta pisspyror.

http://www.youtube.com/watch?v=mXgqDsKl884

BloodRayne: Betrayal

Ett sidoskrollat hack&slash. Trailern såg mycket bättre ut än vad själva spelet var. Blev ganska fort enformigt. Jag och stolpiller vek in årorna vid nästsista banan tror jag.

http://www.youtube.com/watch?v=VFHUI2mAUYU

Insanely Twisted Shadow Planet

Ett småmysigt litet äventyr med ett UFO. Spelet är uppbyggt som Metroid, alltså hitta nya grejer och backtracka för att gå vidare i spelet osv. Lämpligt spel om ni har en hel kväll över.

http://www.youtube.com/watch?v=xEX_yOCqMHg

Half-Minute Hero

Här har vi ett ganska unikt RPG. Det är precis som titeln säger, du har 30sek på dig att klara ett uppdrag. Nu kommer jag inte ihåg hur många uppdrag det var men jag skulle gissa på nånstans mellan 60-100st. Kunde bli stressigt att hinna uppgradera utrustningen och gå upp 22 levlar under ett uppdrag men som tur var kunde man nollställa tiden lite här och där.

http://www.youtube.com/watch?v=URM2X0OUygM

Outland

Här snackar vi ett riktigt ”uppgradera gubben för att utforska nya ställen på kartan” äventyr. Sen kan det vara rätt likt ett Shoot 'em up emellanåt. Det är lite svårt att förklara men det är ett väldigt bra spel som helt klart är värt nån hundring för nerladdning.  

http://www.youtube.com/watch?v=U4Phh9un3Ew

Limbo

Ett sidoskrollat plattformspussel i en väldigt mörk atmosfär. Har du 3-4 timmar att slå sönder är Danskutvecklade Limbo ett perfekt spel att umgås med. Inte riktigt samma klass som Braid men helt klart spelvärt.

http://www.youtube.com/watch?v=mrBDU6S1EME

Nintendo 64


Banjo Kazooie


Laddade hem det till min Xbox så slapp man den ”suddiga” grafiken som N64an erbjöd. Jag har kört det här flera gånger tidigare men aldrig klarat det. Den här gången blev det hela vägen ut. Det är ett kul spel så gillar ni Mario 64 så borde ni uppskatta det här också.

http://www.youtube.com/watch?v=qkzj7aUKnv0&feature=related

Banjo Tooie


Andra Banjo-spelet från Rare som också släpptes till N64. Jag laddade även hem det här till kryssboxen. En klar försämring från första delen. Långa och tråkiga banor, man blev uttråkad snabbt och det blev jag aldrig när jag lirade första delen.

http://www.youtube.com/watch?v=uYuCmdSR1Cc

PC



Super Meat Boy


Bästa spelet 2010! Det här är ett spel som gör att sexmissbrukare kan ge fan i sin egen förhud, kontrollen känns mer lockande att pilla på än det egna underlivet. Sidoskrollande 2D action i bästa form. Vansinnigt utmanande och otroligt många och små banor. Aldrig i hela mitt liv har jag dött så många gånger i ett spel som i Super Meat Boy. Man skriker, spottar, fräser, spyr, klöser och vrålar i ren frustration för att det är så satans svårt! Men det bästa av allt är att man aldrig vill sluta spela trots att vissa banor är helt sinnessjuka. När du klarat 100% av spelet är du verkligen bäst i hela världen, så känns det i alla fall. Om någon sitter och läser det här som inte har spelat Super Meat Boy, så sluta läsa omedelbart, sätt igång Meat Boy för fan! Jag bannar alla som inte spelat Meat boy från den här bloggen!  

http://www.youtube.com/watch?v=2ohjyhICYco

PC Engine


Castlevania: Rondo of Blood


Ännu ett Castlevania som jag missat helt och hållet. PC Engine är inte den vanligaste konsolen direkt så det är väl en av anledningarna varför detta spel helt och hållet passerat en. Nu räcker det med att äga ett Wii för att få kontakt med spelet. Rondo of Blood är ett underbart spel! Om jag ska jämföra det med något annat Castlevania-spel så har det mest likheter med Super Castlevania IV. Tycker ni att Caslevania IV är för lätt tror jag ni kommer uppskatta Rondo of Blood. Det här ett spel man blir riktigt nöjd när man klarat. Det finns även en version till SNES som kallas Dracula X, men som jag har förstått så saknar den en del banor och är allmänt sämre. Gillar ni att smiska saker med en läderpiska eller nöta tummen på ett utmanande 2D-äventyr bör ni spela detta.

http://www.youtube.com/watch?v=OSJx2t2ij1k

Oj, den här listan blev 8 gånger så lång som jag hade räknat med. Det är förmodligen helt ointressant för de flesta att veta vad jag har spelat under tiden jag varit borta, men det blev som en personlig utmaning att bara minnas vilka spel man lirat de senaste åren.  De flesta spelen jag kört är sidoskrollade 2D-spel, det är verkligen svårt att släppa den typen av spel man växte upp med. Nu vet ni i alla fall att jag inte har vilat mina speltummar under tiden jag varit borta!

Men nu är det dags att vandra vidare till min gamla NES-samling. Jag är redan klar med nästa spel på listan så ni kommer inte gå lottlös den gången, det är ett löfte! Nästa spel är något de flesta kommer uppskatta också tror jag.  Som jag känner nu är jag jävligt peppad på spela NES så jag kommer köra på så länge det känns kul. Bloggen är åtminstone igång igen men jag vågar inte lova hur ofta jag lägger ut nya inlägg.

Ni som varit med från start känner till att jag lirade på en NES-klon vid namn ”Generation NEX”. Något intressant jag upptäckte när min gode vän stolpiller skulle dra igång Punch Out, var att hastigheten är säkert 25% snabbare än på vanliga NES:et. Vi testade på några andra spel och vissa spel gick betydligt fortare och vissa fungerade som vanligt. I bästa fall så har några av spelen jag lirat tidigare varit extra snabba och antagligen gjort att det blivit ännu mer frustrerande än vad det borde. Nu har jag i alla fall ett ”regionsmoddat” PAL-NES, ett vanligt amerikanskt NTSC-NES och NES-klonen uppstaplade ovan på varandra. Hittar jag inte ett sätt att få spelen att fungera som de ska nu så får jag nog börja spela Sega istället.

Nästa spel jag lägger upp är ett hyllat och hatat spel från ett Engelskt spelföretag. På måndag (12/3 -2012) lägger jag upp det spelet på bloggen.

Nu är det dags att sluta skriva och börja spela!

Kommentarer
Postat av: Danger

Som jag har längtat! Läste hela inlägget på toan som en hyllning till dig.

2012-03-08 @ 22:10:19
Postat av: RetroMask

Som jag har längtat! Läste hela inlägget på toan som en hyllning till dig.



Oh, jag tackar ödmjukast! Hoppas du slapp tusentorken, den kan vara dryg.

2012-03-15 @ 11:50:12
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: André

äntligen har retromask kommit tillbaka och vilken comeback, har väntat och väntat men äntligen har du kommit tillbaka, kör hårt nu!! ska följa dig som vanligt!

2012-03-19 @ 20:50:37
Postat av: RetroMask

äntligen har retromask kommit tillbaka och vilken comeback, har väntat och väntat men äntligen har du kommit tillbaka, kör hårt nu!! ska följa dig som vanligt!



Kul att du fortfarande vill följa den här gamla, men odödliga bloggen :) Vem vet, kanske tar mig till bokstaven C en vacker dag.

2012-03-22 @ 12:31:39
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Erik

Underbart att du är tillbaka! Jag höll på att rensa lite gamla bokmärken och bestämde mig för att titta till om du mot förmodan vaknat till liv igen och gissa hur lycklig jag blev när jag såg att det var liv i bloggen igen! Fantastiskt :D

2012-04-15 @ 15:37:31
Postat av: RetroMask

Underbart att du är tillbaka! Jag höll på att rensa lite gamla bokmärken och bestämde mig för att titta till om du mot förmodan vaknat till liv igen och gissa hur lycklig jag blev när jag såg att det var liv i bloggen igen! Fantastiskt :D



Nämen vad kul! Det blev ett ganska långt uppehåll så de flesta trodde nog den här bloggen var begravd för längesen. Jag var nog inte säker själv om det skulle bli någon fortsättning men bloggen har dykt upp i tankarna med jämna mellanrum. Till slut tog jag tag i det hela igen. Så välkommen tillbaka Erik!

2012-04-16 @ 16:42:32
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Daniel

Fan du är tillbaka!?

Jag tittade in här titt som tätt i några år efter du försvann men gav upp hoppet till slut. Kommer tillbaka idag och ser att det är liv här igen. Fan vad härligt! Sveriges i särklass skönaste blogg...

Nu har jag lite läsninga att ta upp ser jag!

Svar: Ja! Det blev en ganska lång "siesta" men till slut ryckte jag upp mig igen och fortsatte. Bloggen kommer nog alltid finnas så länge jag vill spela NES men det blir antagligen lite uppehåll nu och då.
Värmande smicker! Jag bugar som en liten flicka och kastar slängpussar tillbaka.

Just nu under sommaren har jag inte så mycket tid för bloggen men till hösten blir det fart igen!

Kul att du hittade tillbaka hit Daniel.
RetroMask

2012-07-23 @ 12:03:26
URL: http://photography.dj
Postat av: Thomas

Den här bloggen håller fan ta mig världsklass! Kul att du återupptog skrivandet igen och hoppas du nu fortsätter!

2013-01-20 @ 22:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0