Välkommen!

Inledning:


Den här bloggen kommer handla om äldre generationens tv-spel,dvs spel från 80 och 90-talet. Jag har alltid varit eggad i tv-spel enda sen jag fick mitt första Nintendo 1987. Varför jag väljer att blogga om just retrospel är för att jag inte känner samma spelglädje på den senare generationens spel. Jag kan känna att det blir för avancerat med 14 knappar på kontrollen och för drygt med 2 timmar "filmsekvenser" i varje spel. Men jag spelar även en del av dom nya spelen men då är det oftast dom gamla klassikerna som fått nyform,Mario och Zelda osv.

Mål:


Jag har försökt uppleva min pojkdröm på senare år (nä,det är inte att ligga med 3 tjejer samtidigt) vilket var att äga i princip alla spel som fanns när man var liten. Eftersom man tjänar mer pengar nu än när man var 12år så har jag lyckas samla på mig ett jävla gäng med gamla godingar och byggt ett spelrum i min lya. Men att äga en massa spel utan att lira dom känns helt värdelöst så mitt mål blir är att försöka klara alla spel jag har. Det kommer vara helt omöjligt men det är det jag kommer sikta på och förhoppningsvis kommer kanske nån stackare tycka att det är intressant att följa när jag berättar att jag slagit handen ur led när jag kört åt helvete på sista banan i Cobra Triangle.


Regler:


1. Jag kommer börja med att spela NES (Nintendo Entertainment System),även kallat Nintendo 8-bit


2. Jag kommer spela i bokstavsordning,alltså 0-9 – Z. Jag har över 200st spel så jag har ju det jag gör....


3. Jag kommer spela för att i första hand klara av spelet men blir det för omöjligt (från min synvinkel) pga utmaning eller hög tråkfaktor kommer jag ge upp till slut.


4. Ifall jag tycker det blir för utmanade med nåt spel kommer jag googla och se ifall det finns nåt fusk som gör att det blir lättare. Jag kommer självklart att skriva att jag använt mig av fusk när jag skriver om spelet.



Övrigt:



Det kommer förekomma ett ovårdat språk och vissa som läser det kanske känner sig kränkt eller diskriminerad men jag anser att man kan skämta om det mesta. Ifall du inte gillar det du läser kan du besöka www.ratemypoo.com och bearbeta dina genitalier till njutning.



Jag kommer inte lägga ut ett nytt spel varje dag utan jag kommer lira när jag känner mig sugen och har tid.


Konsolen jag kommer lira på heter Generation NEX och ser ut så här:



Det är ett nyskapat NES från 2005 av ett företag som heter Messiah. Man kan lira spel från alla regioner,dvs Europa,USA och Japan på den. En annan fin sak med denna maskin är att man inte behöver blåsa,skaka,snyta eller ligga med kassetterna för att dom ska starta upp. Du hittar mer info om den här.


Då vet ni ungefär vad som kommer hända på den här bloggen framöver. Jag kommer troligen börja på det första spelet om nån dag eller två.

Jag kommer även titta in på www.twingalaxies.com då och då för att se om det är läge på ta ett världsrekord i nåt spel.

Ha ett bart underliv så länge!
/RetroMask


Kommentarer
Postat av: Daniel

"Varför jag väljer att blogga om just retrospel är för att jag inte känner samma spelglädje på den senare generationens spel. Jag kan känna att det blir för avancerat med 14 knappar på kontrollen och för drygt med 2 timmar "filmsekvenser" i varje spel."



Känner precis likadant själv. Jag får fan ingen feeling för dagens spel, de är för komplicerade helt enkelt. De gamla retro spelen må kanske inte ha fet grafik etc men de har tamefan spelglädje så det räcker och blir över.



Läste igenom alla dina inlägg du haft hittills och konstaterade att du har ju humor också. Ser fram emot att följa dina framtida äventyr!

2008-10-28 @ 23:17:38
URL: http://danieljansson.se
Postat av: RetroMask

Kul att du gillar bloggen Daniel!



Ja det kommer nog bli ett långt äventyr :)

2008-10-29 @ 04:08:35
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Thomas

Synd på "det ovårdade språket". Hade varit rätt kul att följa annars.

2008-11-09 @ 18:10:36
Postat av: RetroMask

"Synd på "det ovårdade språket". Hade varit rätt kul att följa annars."



Ja svordomarna kommer flöda framöver. Den frustrationen NES-spel kan ge dig går det inte att hålla sig. Sen gillar jag helt enkelt ett "skitigt" språk,synd att inte du gör det. Tack för titten ändå!

2008-11-09 @ 19:11:26
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: eagle mcqueen

gillar tv-spel, rätt ålder och kör med "dem" på allt.. är det schille? :D

2009-01-31 @ 00:13:02
Postat av: RetroMask

Postat av: eagle mcqueen



gillar tv-spel, rätt ålder och kör med "dem" på allt.. är det schille? :D




Menar du att jag missbrukar ordet "dem" hela tiden? Jag har lite problem att formulera mig ibland, hade bara en 2a i svenska hehe. Någon schille känner jag inte till.

2009-02-02 @ 15:02:45
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: eagle mcqueen

Hej!



Alltså, använder "dem" där det ska va "de". (Det stör mig inte på något sätt).

Bara sett EN person skriva så (konsekvent) förrut (schille), och han är lika gammal som du och extremt TV-spelsintresserad.

What are the odds??

Jag tror ändå det är du, haha.. ;)

Bra och kul blogg hursomhelst :)

2009-02-03 @ 00:24:30
Postat av: RetroMask

Postat av: eagle mcqueen



Hej!



Alltså, använder "dem" där det ska va "de". (Det stör mig inte på något sätt).

Bara sett EN person skriva så (konsekvent) förrut (schille), och han är lika gammal som du och extremt TV-spelsintresserad.

What are the odds??

Jag tror ändå det är du, haha.. ;)

Bra och kul blogg hursomhelst :)




Ahh, du har så rätt. Det är lätt man fortsätter skriva fel om man skrivit så en längre tid, ska tänka på det i framtiden, jag menar rätt ska vara rätt ;)



Låter som du känner min "soul mate" eller nåt haha.

Kul att du gillar bloggen.

2009-02-03 @ 01:09:06
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0