Buenos Aires

Vinterårstiden har jag aldrig riktigt kommit överens med, jag föredrar värme framför kyla helt enkelt. Visst är det en bra anledning att hålla sig inomhus med sitt NES och en varm kopp kaffe när det är frostgrader på andra sidan ytterdörren, men jag har ändå svårt att motstå de varmare klimaten söderut. När man har chansen att pipa iväg hur som helst så är vintern en passande årstid att ta en semester på.

 

Jag vet att jag nyligen hade semester från bloggen men nu kommer det stå still ytterligare några veckor till här. I början av februari kommer jag med brunt skinn runt min kropp att åter sitta i min tv-spelssoffa och nöta vidare på min samling.

 

Men för att inte svika er som läser min blogg regelbundet tänkte jag ha en liten önsketävling medans jag pimplar öl på andra sidan jordklotet.

 

Nedan är en lista på ett gäng spel som jag har valt slumpvis.  Spelen parar sig med någon av 16-bitskonsolerna, Super Nintendo eller Mega Drive. Jag har aldrig spelat något av dessa spel tidigare

 

Battletoads in Battlemaniacs (SNES)

 

Donald in Maui Mallard (SNES)

 

ZOOL - Ninja of the "Nth" dimensions (SNES)

 

Total Carnage (SNES)

 

Pink Goes To Hollywood (SNES)

 

Mighty Morphin Power Rangers The Movie (SNES)

 

An American Tail - Fievel Goes West (SNES)

 

Mr.Nutz (SNES)

 

Havoc (MD)

 

Izzy´s Quest for the olympic rings (MD)

 

Ariel The Little Mermaid (MD)

 

Atomic Runner (MD)

 

Home Alone (MD)

 

Super Hydlide (MD)



Wolverine - Adamantium Rage (MD)



Pinocchio (MD)



Bubba ´n´ Stix (MD)




Det ni ska göra är att välja ett av spelen som ni tycker jag ska börja nöta när jag kommer hem från min tripp. Lägg in en kommentar på vilket spel och varför jag ska spela just det spelet. Den som lägger in den bästa motiveringen kommer att vinna. Förutom att jag kommer skriva en blogg om spelet kommer jag även skicka ett pris till personen som enligt mig har postat den bästa motiveringen.

 

Så låt höra, vilket spel ska jag jävlas med när jag kommer hem?

 

PS. Kom ihåg att jag inte har någon som helst aning om vad det är för spel som ligger på listan, jag gjorde bara ett ”random pick” ur min samling när jag valde dom. DS

 

/RetroMask



Kommentarer
Postat av: Andreas No 1

Jag tycker att du skall spela "Pink Goes To Hollywood" först, det ser fruktansvärt värdelöst ut!

2009-01-13 @ 18:00:23
Postat av: Johan Nordin

Jag skulle vilja att du väljer Battletoads in Battlemaniacs (SNES) just för att jag själv har det och vill se vad du tycker om det och jag tror du kan få en trevlig stund!

2009-01-13 @ 21:33:56
URL: http://johannordin.blogg.se/
Postat av: Richard aka Zaius

BattleToads är det självklara valet bara för att det är paddor...som slåss...mycket.

2009-01-13 @ 22:08:12
Postat av: Nes_Nerd_No_1

Kan du inte fortsätta med din NES-samling? ;)



Annars tycker jag Pink Goes To Hollywood verkar vara ett intressant spel som det skulle vara kul att få se dina syrliga kommentarer om! ;)

2009-01-14 @ 16:48:18
URL: http://www.nesdb.se
Postat av: arvid

Jag lägger min röst på det osannolika spelet battletoads in battlemaniac. klarar du dessutom av det så lovar jag att ge dig en present tillbaka!

spelet är det slutgiltiga mandomsprovet för den som kallar sig gamer. klarar du battletoads in battlemaniac så klarar du nog vilket plattformsspel du vill efteråt. följ upp med en attack på originalet till Nes, det är inte heller en mumsbit.

trevlig semester.

2009-01-14 @ 19:18:10
Postat av: Gurka

Oj, det fanns en hel del (potentiellt) dåliga spel i den där listan. Jag har inte spelat alla, men man kan ju utgå att de är lika dåliga som de ser ut (som i mina erfarenheter faktiskt stämmer i de allra flesta fall, tyvärr).



Hur gör du när du bygger upp din spelsamling egentligen? Du verkar ju onekligen ha en hel del mindre bra spel där hemma. Köper du bara på måfå? Eller slår du helt enkelt till när du ser något billigt spel, i tanke om att det kanske kan vara värt en chans?



Själv köper jag i princip enbart spel som jag känner på mig att jag kommer att gilla, vilket kanske fungerar lite på samma vis. Min spelsmak är kanske lite udda, och jag dras ofta till de lite mer ovanliga (och därmed också billiga) titlarna. Många av mina favoritspel har hittats på det viset att jag köpt något som jag helt enkelt känner på mig att jag kommer att tycka är roligt. I de allra flesta fall stämmer det in, haha. :P



Vilket får mig till spelet jag skulle vilja välja åt dig, nämligen Super Hydlide. Det finns dock fler anledningar att spela det. T ex för att Tobias Bjarneby utnämnde det till "det sämsta rollspelet någonsin" i något Super Power-nummer. Hehe. Fast enligt mig så kan man inte riktigt lita på hans spelsmak, då han sågat många riktigt bra spel, helt baserat på att spelen är okända (så verkar det i alla fall som för mig). Vad jag har märkt så verkar han enbart gilla spel som är riktigt stora och populära, t ex Final Fantasy och Mega Man o s v. Detta uttalande är dock mestadels baserat på hans äldre texter och åsikter, då jag knappast har något intresse av dagens speltidningar.



Mega Hydlide är hur som helst en portning av ett gammalt japanskt datorspel, som släpptes bl a till NEC PC-9800, som egentligen heter Hydlide 3. Tredje delen i en serie, med andra ord. Serien var oerhört populär i Japan på sin tid, och det hade sin anledning. Spelen är nämligen, trots sin ökändhet utanför hemlandet, ganska så trevliga. Vid första anblick så verkar de riktigt usla, men det är spel som man måste sätta sig in i. När man lärt sig hur systemet fungerar så blir de riktigt roliga och beroendeframkallande. För vissa, i alla fall. Jag har själv inte spelat trean särskilt mycket, men har haft en hel del skoj med tidigare delar i serien. Trean ska dock vara den bästa, vad jag har hört. Jag har även hört att just Mega Drive-versionen ska vara den sämsta, tyvärr.



Dessutom så har du ju inte spelat något rollspel ännu. Det kanske börjar bli dags för ett sådant.





Har du ingen lust med detta så finns där även en del andra intressanta spel. Maui Mallard ska vara en höjdare enligt de som spelat det (jag är inte en av dem). Svårt ska det vara också, tydligen. Det är utvecklat av en Brittisk studio, och det bådar ju gott.



Battletoads kan jag personligen säga att det är ett ganska roligt spel. I enspelarläget. Detta är ett sånt spel som man bara måste spela två på. Det blir så enormt mycket roligare då. Tyvärr verkar du ju dock inte ha några kompisar som är intresserade av att spela gamla skitspel, så det kan ju bli ett problem. Antingen forcerar du på dem SNES-kontrollen, eller så lägger du undan det här. Eller ja, du kan ju testa lite, och höra på den roliga musiken en stund.



Mr Nutz har jag också spelat. Verkar vara ganska ogillat, men jag ser inte riktigt problemet med det. Jag hade roligt med det, men jag störde mig på det lata grafikarbetet. De har bara ritat halvor av allting. Halva träd, halva stenar, halva allting... sen bara spegelvänt den halvan och satt den på andra sidan, vilket resulterar i totalt symmetriska träd, o s v. Ser förjävligt ut. Men spelet är faktiskt ganska skoj.



Power Rangers har jag testat en stund, det följde med på en SNES-kopiator som jag köpte för länge sen. Spelade en stund. Kom fram till att det sög. Slängde det. Fast det är klart, jag avskyr ju hela den genren (fighting), så jag kanske inte är rätt person att bedöma det.



Oj vad mycket tjat det blev, igen. Jag har varit på skrivhumör på sistone. Det är kul att skriva (och läsa) om gamla spel. Fler borde göra det, haha.

2009-01-15 @ 13:10:52
Postat av: Tawny

jag tycker zool, om det är lika roligt som till amiga så har du mycket nöje framför dig :)

fast allra helst skulle jag vilja se ett wisdom tree-maraton till nes :evil

2009-01-15 @ 21:50:40
URL: http://nesdb.se
Postat av: lefty

Donald duck, utan tvekan. Med den simpla men ändå perfekta motiveringen att det är ett av de få spelen jag kommer ihåg mest under min uppväxt. Spelade det en hel del men klarade aldrig ut det (var väl för kass på spel när jag var yngre, haha).

2009-01-16 @ 16:30:17
Postat av: Oscar "codR @ FB"

Jag tycker du ska köra Donald in maudi malard, jag ägde själv det spelet en gång i tiden men lyckades aldrig varva det och nu har jag inte min kära konsol kvar. Så jag tycker du ska varva det :)



Din blogg är den första och enda jag kommer läsa :)

2009-01-20 @ 19:04:34
Postat av: http://iheartvideogames.blogg.se/

åh den här sidan bokmärker jag! hittade av ren slump men bara fortsatte läsa av farten :D

2009-01-30 @ 22:24:35
URL: http://iheartvideogames.blogg.se/
Postat av: Toa

Lite tråkig kanske, men jag tycker du borde hålla dig till NES och fortsätta som tidigare. Kan vara skönt med en plattform som du ju verkar ha mycket spel till. Annars måste du uppdatera sidan oftare. ;)

2009-02-01 @ 19:15:11
Postat av: RetroMask

Postat av: Gurka



Hur gör du när du bygger upp din spelsamling egentligen? Du verkar ju onekligen ha en hel del mindre bra spel där hemma. Köper du bara på måfå? Eller slår du helt enkelt till när du ser något billigt spel, i tanke om att det kanske kan vara värt en chans?




Det flesta köpen är impulsköp i bakfyllan faktiskt. Vid vissa tillfällen har jag köpt in över 100 objekt på en och samma kväll haha. Det var en liten mani ett tag att jag skulle äga ALLA spel men nu har jag lugnat ner mig lite,siktar på att spela dom jag äger nu innan jag köper in några fler spel. Sen var den stora drömmen när man var liten att äga jättemånga spel så det är väl någon slags pojkdröm jag jag försöker uppleva eller nåt liknande.



Själv köper jag i princip enbart spel som jag känner på mig att jag kommer att gilla, vilket kanske fungerar lite på samma vis. Min spelsmak är kanske lite udda, och jag dras ofta till de lite mer ovanliga (och därmed också billiga) titlarna. Många av mina favoritspel har hittats på det viset att jag köpt något som jag helt enkelt känner på mig att jag kommer att tycka är roligt. I de allra flesta fall stämmer det in, haha. :P



Det är lysande när kommer över spel man aldrig hört talas om som är riktiga toppspel. Du verkar känna till en massa roliga spel som jag inte visste existerade. Du skulle gärna få skicka över en lista på ett gäng "okända" spel som är spelvärda om du orkar någon dag.



Jag lyfter på hatten för dina långa och intressanta kommentarer! Din kunskap om gamla spel verkar vara stor. Tack!

2009-02-02 @ 14:40:53
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: http://iheartvideogames.blogg.se/



åh den här sidan bokmärker jag! hittade av ren slump men bara fortsatte läsa av farten :D




Kul att du gillar den!

2009-02-02 @ 15:10:19
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: Oscar "codR @ FB"



Din blogg är den första och enda jag kommer läsa :)




Hoppas du kommer gilla den i framtiden också.

2009-02-02 @ 15:11:25
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0