Batman: The Video Game

Nu har vi kommit fram till ett mycket efterlängtat spel på listan! Batman: The Video Game är baserat på första Batmanfilmen som släpptes samma år som spelet kom i Japan, 1989. 1990 tittade läderlappen fram på tv-spelshyllorna i USA och Europa.

 

Utveckling av Batman står företaget Sunsoft för. Sunsoft tillverkade ett gäng trevliga spel till diverse 8 och 16-bits konsoler när tiden begav sig . Mina personliga guldkorn från detta företag är: Blaster Master, Journey to Silius, Gremlins 2 och självklart Batman.

 

Tyvärr dog Sunsoft mer eller mindre av efter 16-bits eran. Dom existerar fortfarande men utvecklar mest mobilspel numera.

 

Jag ägde aldrig Batman är jag var liten men jag hyrde det vid ett par tillfällen. Minns jag gillade det men tyckte samtidigt att det var väldigt svårt, vet knappt om jag klarade mig förbi tredje banan ens en gång. Förhoppningsvis klarar jag den banan den här gången.

 

 

 

Spel baserat på filmer brukar sällan bli någon hit, tror inte jag kan räkna fram 5st som är värda ens. Som tur är hör inte Batman hemma i en hög av bajs som större delen av filmspelen gör. Finns så äckligt många spel som försöker sälja sitt namn i samband med att en ny rulle släpps. Köpa licensen för att släppa ett spel till en film verkar vara så kostsam så teamet som ska utveckla själva spelet bantas ner till ett gäng banantuggande apor som hellre nosar varandra i röven istället för att utveckla något vettigt!

 

Storyn i spelet bygger på olika händelser ur filmen. Efter varje bana man klarar får man se en liten animerad sekvens vad som kommer ske härnäst. Precis som i senaste Batmanrullen är det Jokern som ställer till med mest bekymmer i Gotham City.

 

 

Batman är ett sidoskrollat Action/Plattform av bästa form. Som vanligt hoppar man på A-knappen och gör attacker på B-knappen som i dem flesta plattformsspelen. Start-knappen använder du för att byta mellan olika vapen.

 

 

Fladderlappen kan använda sig av ett gäng olika attacker för slakt av Gothams undre värld. Standardattacken jag brukar använda mig av är Batboys stenhårda knogar. Hade han varit en karaktär i Punch Out hade Tyson legat platt som en dörrmatta efter 30 sek i första ronden!

 

Vill man inte gå till en allt för närgången kamp mot en fiende finns det 3 olika vapen man kan använda sig utav. Det vanligaste och bästa vapnet enligt mig är bumerangen, eller The Batarang som den så fyndigt kallas. Nackdelen med kängurubananen är att den inte har så lång räddvidd men det ger samtidigt mer stryk på en fiende om man tajmar in så den vänder tillbaks när den är mitt i skurken.  Sen har du 2st slags skott du kan skjuta iväg. Den ena är ett simpelt skott som går i en rak linje tills den träffar nåt eller bilden tar slut. Det andra skottet är ett skott som delar sig i tre delar och täcker större träffyta.

 

 

Av i princip alla typer du dödar så lämnar dom en fyrkantig kloss eller ett hjärta efter sig. Det finns 2 olika klossar. Den ena är det B på som ger dig poäng som man inte har någon större nytta utav. Den andra är det en missil på som ger dig ammo till dina vapen. Man kan max ha 99 i ammo men varje vapen kostar olika mycket. Bumerangen är billigast och 3-skottet dyrast. Hjärtat fyller på en energiplupp ifall du tappat någon skada.

 

 

En till egenskap som Batman sitter på i detta spel är ”Wall jumps”. Han är en jävel på hoppa mellan väggarna. Dom första banorna används knappt detta men sen krävs det riktigt preciserade vägghopp för att undvika att ta skada.

 

 

Batman innehåller 5 ”världar” med diverse delbanor på varje.  Första världen är uppdelat 2 delbanor och en bossbana. Resten av spelet är det 3 delbanor och en bossbana på varje värld förutom sista världen som bara har en bana före slutkampen. Så med miniräknaren i handen borde det vara 12 banor och 6 bossar (sista banan har 2st) att kämpa sig igenom.

 

Man har 3 liv och en energimätare på 8 pluppar. Dör du alla dina liv får du nya chanser med ett evigt antal continues. Kommer du till bana 2-2 får du börja där om du tar continue.

 

 

 Jag kan erkänna på en gång att jag lirade det här för något år sen så jag var inte helt ovan när jag började lira.

 

Första banorna är ganska smärtfria och man får chansen att bekanta sig med hur man ska styra hjälten med kappan. Första riktiga motståndet för den som är färsk med spelet brukar bli på andra bossen, det krävs lite taktik för att lyckas. Så här ser den ut:

 

 

Tredje världen är man och leker runt i kloakerna. Här börjar det bli störande fiender och småjobbiga hopp. En speciell typ jag hade väldiga svårigheter med när jag var liten var dom här:

 

 

Dom axelvaddsbeprydda gorillorna är ingen lek! Det lättaste är att skjuta dem med puffran på långt avstånd innan dom går till attack.

 

Eftersom jag spelat det här ganska nyligen dog inte förrän tredje bossen. Hade jag inte varit lite ”färsk” hade det aldrig gått så här lätt. Första gången man möter tredje surgubben känns han helt omöjlig! Det krävs att man står vid rätt ställen när man ska attackera han.

 

 

Jag nöter på och allt går ganska lätt fram till sista banan, 5-1. Den här banan handlar mest om att ta sig uppåt med ”wall jumps” på väldigt tajta områden tänkt av fiender och annat otyg som sätter repor i Batmans dräkt. Vissa ställen kräver helt sjukt perfektion när man ska göra en studs mot en vägg. Bilden nedan gäller det att studsa på vänster sida av klossen jag står på till vänstra klossen utan att snudda i kugghjulen! Det gäller verkligen att man använder sin tumme som man ska.

 

 

AVGN tar upp just det där hoppet i en av sina filmer (länk längre ner) och säger att det är omöjligt men jag lyckades faktiskt några gånger utan att ta skada. En bit till efter just det hoppet är det dags för sista snubben. Här kommer en värdelös bild när jag slåss mot han:

 

 

Dör man ett liv får man som tur är fortsätta på bossen men tar man continue måste man klara om banan före bossen. Efter jag dött 6-7 gånger och hivat iväg hundratals bumeranger ger till slut den jäveln upp.

 

 

 

Men innan man hinner slappna av tittar mannen med det söta leendet fram, Jokern! Den här killen är inte att leka med än fast han ser ut som en clown. Han skjuter skott som tar 35 % av din energi på en träff, kastar blixtar som täcker halva bilden och springer fram och tillbaka som han vore besatt. Jag dör förstås och måste börja om från början av banan. Hmm, klara sig igenom en bana som inte är tvärenkel och sen möta en boss som jag kommer använda all min ammo på för att sen spöa jokern med mina bara händer och allt måste fixas på 3st liv!?

 

När jag nöter igenom sista banan igen märker jag till min förvåning att jag får slåss med Jokern på en gång. Tack Sunsoft!!

 

Jag känner mig helt chanslös och dör säkert 20 gånger på den förbannade clownen! Men till slut lyckas jag undvika hans dryga skott och peppra han full med Bataranger. 

 

 

 

 

Jaha, vad tycker jag då om Batman till NES? Batman är ett riktigt, riktigt trevligt spel. Jag har svårt att hitta något klagomål om det här spelet. Kanske att det är för kort möjligtvis, hade gärna spelat 150 banor till.

 

 Klockren kontroll, trevliga truddilutter, bra utmaning och varierande bossar, så beskriver jag Batman.

 

Lite synd var att jag spelade det här så pass nyligt att det inte vart lika utmanade inför den här bloggen. Men en sak som gjorde det lite tuffare för mig var hastigheten. Eftersom jag spelar på ett speciellt NES så är hastigheten samma som alla NES-spel i NTSC-format, vilket innebär 16,7% snabbare än PAL-format. Jag har märkt av det på tidigare spel men nu kände jag verkligen av det sen jag spelade det här förut.    

 

Det här är det bästa spelet än så länge på min lista.

Angry Video Game Nerd om Batman:

http://www.gametrailers.com/player/37368.html?type=wmv

 

Här är en annan film:

http://www.youtube.com/watch?v=lbrdPIX4AFY

 

Speltid: 1tim och 40min

Status: Varvat

Spelvärt: 93%

/RetroMask

 

 


Kommentarer
Postat av: Jerkan

Spelade det sist då jag var en liten pojk, tror inte jag nånsin tog mig längre än till andra bossen :D Jaja, intressant att se lite av vad som händer sen iaf.

2009-01-13 @ 14:16:03
Postat av: RetroMask

Spelade det sist då jag var en liten pojk, tror inte jag nånsin tog mig längre än till andra bossen :D Jaja, intressant att se lite av vad som händer sen iaf.



Det kan vara ett ganska knepigt spel innan man kommer vad det är för taktik som gäller. Du borde testa det igen,verkligen ett kul spel!

2009-01-13 @ 16:43:48
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Daniel

Batman kommer jag verkligen ihåg! Så som du säger så har jag också för mig att jag tyckte att det var jättesvårt när jag var liten. Har dock inte spelat det sedan dess så jag vet inte hur jag skulle uppleva det nu. Jag hade det aldrig själv men spelade det hos en kompis med jämna mellanrum och tyckte det var skitkul.



Har aldrig tänkt på att det är samma snubbar som gjorde journey to silius, vilket är ett annat klockrent spel. Musiken i journey to silius är dessutom det klockrenaste i musikväg utav alla 8-bit spel i min värld. Brukar spela det ibland enbart för att få höra musiken, sen att det är jävligt roligt också är en bonus =)

2009-01-13 @ 22:50:55
URL: http://danieljansson.se
Postat av: Robert

Kör du också Nes emulator?

2009-01-18 @ 17:17:11
URL: http://robertwagman.blogspot.com/
Postat av: RetroMask

Postat av: Daniel



Batman kommer jag verkligen ihåg! Så som du säger så har jag också för mig att jag tyckte att det var jättesvårt när jag var liten. Har dock inte spelat det sedan dess så jag vet inte hur jag skulle uppleva det nu. Jag hade det aldrig själv men spelade det hos en kompis med jämna mellanrum och tyckte det var skitkul.



Har aldrig tänkt på att det är samma snubbar som gjorde journey to silius, vilket är ett annat klockrent spel. Musiken i journey to silius är dessutom det klockrenaste i musikväg utav alla 8-bit spel i min värld. Brukar spela det ibland enbart för att få höra musiken, sen att det är jävligt roligt också är en bonus =)




Ja det är en nöt att knäcka innan man blir varm i speltummarna. Du borde införskaffa det och testa igen, Batman är ett riktigt bra spel. Blir sällan bättre tv-spels musik än så :)

2009-02-02 @ 15:06:45
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

Postat av: Robert



Kör du också Nes emulator?




Nope, köra bara äkta vara dårå.

2009-02-02 @ 15:07:21
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0