Air Fortress

Okej,nästa  spel på listan är alltså nåt som kallas Air Fortress. Jag har aldrig hört talas om detta spel så jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Det släpptes i Japan 1987 och i andra delar av världen 1989. Det har tydligen släppts i Europa,dock aldrig Sverige. Det är antagligen få som läser den här bloggen som ens hört talas om Air Fortress. Precis som förra spelet jag skrev om (Lolo 2) är detta utvecklat av HAL Laboratory, Inc.

 

 

Livet leker på planeten Farmel. Alla lever i ständig lycka och tar dagen som den kommer. Inget stör befolkningen från ständigt livliga fester med rymdpilsner och kopiöst mycket oskyddad sex in på småtimmarna. När livet är som bäst dyker det plötsligt upp 8 rymdfort runtom planeten Farmel och förstör allt som kommer i deras väg. Farmel skickar ut all sin militära kraft för att få slut på misären som dykt upp. Tyvärr har inte försvaret en chans och blir helt rövknullade när dom försöker förinta dom 8 forten som förstört den trevliga tillvaron på Farmel. Tills sist måste dom skicka ut deras sista hopp, den specialtränade HAL BAILMAN!

 





Du styr alltså kontrollen över HAL BAILMAN i denna rymdslakt. Man hade gärna hoppats på en anabolaknaprande galning med lika stora bickar som den här snubben. Men tyvärr är Halle bara en fjant i en snuskigt gul astronautdräkt . Varje fort består utav 2 olika banor. Först måste man ta sig fram till fortet och det gör man via ett rymdskepp man ligger ovanpå!? Man ligger alltså ovanpå skeppet av någon anledning. Halle kanske har klaustrofobi och inte vågar krypa in i skeppet,vad vet jag? Hur som helst så funkar det som ett vanligt sidoskrollat Shoot ´em up,typ som gradius fast mycket sämre. Efter man kommer fram till fortet kliver man av skeppet och man får ta kontroll över enbart gubben. Det hela liknar mer ett sidoskrollat Platformspel då. Det finns ingen hoppknapp utan HAL har tydligen ätit starka burritos för när man trycker uppåt på styrplattan kommer det ut en låga ur hans bakdel och man kan flyga omkring. Till försvar mot alla jävlar som skjuter mot dig har du 2 olika skott att använda dig av. Det dryga när man avfyrar ett skott är att det blir en rekyl så man åker bakåt 3-4 cm. Målet är att du ska hitta och skjuta sönder en slags kärna som ser ut som en övergödd apelsin i varje fort.

 

Halle Rider av sitt skepp

 

HAL inne i ett fort

 

 

När man styr skeppet har man 3 liv på sig att nå fram till varje fort. Förutom att bara ta sig fram till själva forten när man kör skeppet gäller det att man plockar på sig så många såpbubblor med bokstäverna E och B som möjligt. E-bubblorna gör att man får mer energi när man ska prutta runt med Halle inne i forten och B-bubblorna ger dig mer skott av det starkare vapnet . Eftersom det kryllar av fiender i vissa delar av spelet gäller det att du har samlat upp rejält med energi för att ta dig fram till kärnan,Apelsinen eller moderhjärnan,ja kalla det va fan ni vill.

 

 

 

 

När man pepprat sönder kärnan blir hela lokalen mörk,musiken ändras och man måste rappa sig att hitta igen skeppet innan hela fortet sprängs med Halle däri. Det hela påminner faktiskt rätt mycket om olika sekvenser av Metroid. En annan liten detalj som är lik Metroid är att man mäter energin i siffror. I Metroid har man energitankar som rymmer 100 i varje. I det här har man inte tankar utan bara siffror. 3000-4000 i energi är inte ovanligt att samla upp till vissa fort.

 

Ohh ett skepp det ska jag rida av!

 

 

Jag klarade dom 5 första forten utan några större problem. Förbanorna när man red av skeppet kändes väldigt enkla och forten var inte några större utmaningar. Men när jag kom fram till sjätte basen vart det riktigt besvärligt. Det var som en stor labyrint med robotgubbar som var mer skjutgalen än Rambo i hans senaste film. Forten mot slutet består av en satans massa olika våningar och man använder sig utav hiss och rör i taket som man kan krypa in i för att ta sig till en ny våning. Det sura är att det ser ofta likadant ut dit man kommer så man blir vilsen som en liten unge under en zigenarkjol. Och när energin är slut måste man börja om från ”förbanan” med skeppet igen,man får alltså inte 3 chanser som man får när man spelar allan på skeppets tak. En mycket störande sak med dom där förbannade rören man klättrar in i,går du in i fel rör kan du hamna från början av fortet och då är det oftast kört eftersom man redan förlorat så mycket av energin. Som tur är finns det finns det i alla fall lösenord till varje bana ifall man behöver ta en paus när man suttit för länge.

 

Efter 6 timmars speltid var jag till slut på sista banan. Det var riktigt jävligt att köra det förbannade skeppet på den här banan,dog hela tiden! Det är inte långa banor när man styr skeppet,2-3 min ungefär men det räckte för att dö frustrerat många gånger innan jag tog mig fram till fortet. Det sista fortet är som ett jävla skämt! Det är större än dom största varuhusen i Bangkok. Man har inte den blekaste aning vart man ska och man hamnar ofta från start av banan för man fjärta in i fel rör! 2 timmars nötande hittade jag till slut kärnan men jag dog förstås eftersom jag inte hann tillbaka till mitt värdelösa skitskepp innan jag sprängdes i bitar. En timme senare lyckades jag faktisk ta mig helskinnad tillbaka till skeppet efter jag sprängt moderhjärnan! JAA äntligen,alltid en trevlig känsla att lyckas efter alla timmars nötande på samma bana. Jag lutar mig bakåt i soffan för att vänta mig dom bästa slutsekvenserna genom tiderna…. Det ploppar upp en text att själva äventyret börjar nu och jag får börja om från första banan! Dra min egen pungpåse över mitt ansikte tills jag kvävs! Vad fan är det frågan om!? Ville dom som gjort detta spel att jag ska hoppa från balkongen eller? Jag borde i och för sig ha anat att det skulle suga eftersom lösenordet till den sista banan hette så här:

 

 

Tydligen så ska man köra det 2 varv för att besegra detta spel. Jag sätter min ansiktshud på att det här spelet har framkallat diverse seriemördare världen över. Jag börjar spela första banan igen med gråten i halsen och märker att det är likadant som första varvet förutom mer och aggressivare fiender . Jag kommer till femte basen när jag märker att det är nya vägar för att ta sig till kärnan och det fullständigt kryllar av skott från skjutgalna robotar. Nu får det vara nog,ett varv får räcka och jag ger upp där. Jag är tjurig men nån jävla måtta får det vara!

 

Air Fortress är ett ganska unikt spel eftersom det består både av en Shoot ém up och en Platformsdel. Jag gillar att dom har slagit ihop 2 typer av spel i ett. Det är ett halvkul spel ett tag men jag tycker det vart alldeles för enformigt inne i forten. Man vart less på att det var så få olika fiender och enformiga miljöer. Småkul i några timmar men spelar man för länge blir det mer självmordstankar än nöje.

Så här ser femte banan ut i rörliga bilder:

 

http://www.youtube.com/watch?v=GJYXtrFpHLM


Total Speltid: 11 Timmar

 

Status: Misslyckat (Klarade första varvet)

 

Dagens Ord: Dom som lyssnar på Radio har ingen musiksmak

 

 

/RetroMask


Kommentarer
Postat av: Gurka

Jag gillar den här bloggen skarpt. I princip det enda jag läser här på det stora men ack så tråkiga nätet, så du får se till att uppdatera lite oftare, haha.



Du har inspirerat mycket dessutom, jag har själv börjat spela en massa NES-spel på senaste tiden, nästan helt p g a den här bloggen. De jag klarat hittills är Ufouria, båda Flintstones-spelen samt Mega Man IV. Roligt, roligt. Och mer ska det bli! Jag spelar just nu Adventure Island 4... just det. Fyra. Släpptes visserligen bara i Japan, men det är skoj ändå. Inte ett dugg likt övriga delar i serien, detta är mer som en Metroid-kopia.

2008-11-11 @ 13:57:36
Postat av: Joghourth

Ahh, detta har man spelat ett par gånger, dock bara c:a en kvart per gång, varför vet jag inte, för dåligt tålamod antar jag :P



Grattis till att du klarade ett varv iaf :D

Sen tycker jag att det påminner en del om Section Z, framförallt att man i det också kan bli tillbakaskickad några steg om man tar fel väg, det blir att skriva upp alla vägar man ska ta för att inte få totalfnatt på spelet hehe...

2008-11-11 @ 14:28:22
Postat av: RetroMask

"Jag gillar den här bloggen skarpt. I princip det enda jag läser här på det stora men ack så tråkiga nätet, så du får se till att uppdatera lite oftare, haha."



Väldigt kul att höra att du uppskattar bloggen så pass mycket. Jag ska försöka uppdatera så ofta jag kan men vissa spel tar ju trots allt lite tid att nöta men jag ska göra mitt bästa.



"Du har inspirerat mycket dessutom, jag har själv börjat spela en massa NES-spel på senaste tiden, nästan helt p g a den här bloggen. De jag klarat hittills är Ufouria, båda Flintstones-spelen samt Mega Man IV. Roligt, roligt. Och mer ska det bli! Jag spelar just nu Adventure Island 4... just det. Fyra. Släpptes visserligen bara i Japan, men det är skoj ändå. Inte ett dugg likt övriga delar i serien, detta är mer som en Metroid-kopia."



Glädjer mig att höra att denna blogg fått människor att återuppliva sina gamla spel!



Vilken var det svåraste av spelen du nämner ovan?



Adventure Island 4,det var det värsta. Snackar vi NES eller SNES då? Som jag förstått det finns det bara 3 spel av serien till NES va?

2008-11-11 @ 20:39:02
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

"Ahh, detta har man spelat ett par gånger, dock bara c:a en kvart per gång, varför vet jag inte, för dåligt tålamod antar jag :P



Grattis till att du klarade ett varv iaf :D

Sen tycker jag att det påminner en del om Section Z, framförallt att man i det också kan bli tillbakaskickad några steg om man tar fel väg, det blir att skriva upp alla vägar man ska ta för att inte få totalfnatt på spelet hehe..."



Ja det var ett jävligt frustrerande spel många gånger måste jag säga.



Ja det ligger nåt i det du säger,snarlikt Section Z faktiskt. Att jag aldrig tänkte på det...



2008-11-11 @ 20:43:14
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: Gurka

Jepp, Adventure Island 4 är till NES. Fast det heter ju inte Adventure Island 4, egentligen. Det heter Takahashi Meijin no Boukenjima 4, vilket är den japanska titeln på serien. Där finns också ännu en del i serien till NES, eller nästan i alla fall. Det är en spin-off som går vid namnet Takahashi Meijin no Bugutte Honey, där man spelar som en kvinnlig människo-geting. Spelet är en hybrid av plattform och shoot-em-up med små inslag av äventyr, vilket utspelar sig i ett godis-land och är rätt annorlunda, som beskrivningen kanske antyder. Det kanske rent av lite likt det här Air Fortress. Det låter ju lite så om man går efter din beskrivning på det, i alla fall.



Det finns Det finns ett liknande spel (till fyran, inte spin-off-liret) till SNES också - Super Adventure Island 2. Det är verkligen ett oerhört bra spel på alla sätt och vis. Även det har ett typiskt Metroid-stuk, fast med en helt annan atmosfär, naturligtvis.



För att svara på din fråga: Det första Flintstones, med undertiteln "The Rescue of Dino and Hoppy" tycker jag är ett svårt spel. Det svåraste hittills, i mitt NES-återupptäckande. Jag minns när jag och mina kompisar höll på att försöka klara det gång på gång på gång när vi var små. Det spelet orsakade enorma mängder stress hos oss. Men efter att man lärt sig den dåliga styrningen så blir det inte SÅ svårt, egentligen.

2008-11-11 @ 21:27:32
Postat av: Carl-H

Hej.



Kul blogg, kommer att lägga den på bevakning för nyheter. Lycka till med det hela och kommer bidra med lite kommentarer när man känner igen spel. Var dock mer en MasterSystem kille än NES.

2008-11-11 @ 23:49:36
Postat av: RetroMask

"Det finns Det finns ett liknande spel (till fyran, inte spin-off-liret) till SNES också - Super Adventure Island 2. Det är verkligen ett oerhört bra spel på alla sätt och vis. Även det har ett typiskt Metroid-stuk, fast med en helt annan atmosfär, naturligtvis."





Bra tips! Jag måste verkligen kolla upp hela Adventure Island serien bättre.





"För att svara på din fråga: Det första Flintstones, med undertiteln "The Rescue of Dino and Hoppy" tycker jag är ett svårt spel. Det svåraste hittills, i mitt NES-återupptäckande. Jag minns när jag och mina kompisar höll på att försöka klara det gång på gång på gång när vi var små. Det spelet orsakade enorma mängder stress hos oss. Men efter att man lärt sig den dåliga styrningen så blir det inte SÅ svårt, egentligen."







Haha,ja man kunde lätt bli stressad av en del spel när man var yngre. Det känns som spelen är lättare när man testar dom i nutid. Jag vet att jag har spelat Rescue of Dino and Hoppy när jag var liten,kom dock inte ihåg så mycket av själva spelet. Men så småningom så är det dax att spela det också.



2008-11-13 @ 18:05:09
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

"Postat av: Carl-H



Hej.



Kul blogg, kommer att lägga den på bevakning för nyheter. Lycka till med det hela och kommer bidra med lite kommentarer när man känner igen spel. Var dock mer en MasterSystem kille än NES."





Hej.



Kul att du kommer följa bloggen. När (ifall) jag blir klar med alla NES-spel kommer jag börja på min Master System samling. Men det är ju ett tag kvar dit...

2008-11-13 @ 18:09:04
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: André

du måste ju räkna att du klarat spelet, verkar ju vara sinnes det där spelet =) trots att du inte klarade andra varvet så är det ändå imponerande att du spelar 15-20år gamla spel å verkligen nöter ned dom. trots att det är ubersvårt...

2008-11-13 @ 21:00:12
Postat av: Daniel

Jag skulle fan nästan ha räknat det som att du hade klarat spelet! Rent tekniskt sett så har du ju varvat det även om tillverkarna tyckte man ska klara varv 2 för att få se någon slutscen. Ta Zelda 1 till exempel, det har ju två varv också och det andra är svårare. Men man har ju fortfarande varvat det även om man bara körde ett varv ;)



Hur som helst, tänkte på Metroid innan du skrev det själv, mest på grund av "apelsinen". Section Z har jag också lirat så man ser ju likheterna där också. Detta spel hade jag dock aldrig hört talas om. Känns som det kvittar ;b



Nu har min retro duo kommit också förresten, den är klockren! Det första NES spelet jag varvade härom kvällen var Mega Man 2, riktig klassiker. Nu ska jag nöta mig igenom slutet på Final Fantasy III till SNES, bara sista fortet kvar efter 35 timmars speltid =)

2008-11-14 @ 23:33:10
URL: http://danieljansson.se
Postat av: RetroMask

"Postat av: André



du måste ju räkna att du klarat spelet, verkar ju vara sinnes det där spelet =) trots att du inte klarade andra varvet så är det ändå imponerande att du spelar 15-20år gamla spel å verkligen nöter ned dom. trots att det är ubersvårt..."





Ja,kanske.. Jag gör ju så gott jag kan iaf :)

2008-11-17 @ 05:01:38
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

"Postat av: Daniel



Jag skulle fan nästan ha räknat det som att du hade klarat spelet! Rent tekniskt sett så har du ju varvat det även om tillverkarna tyckte man ska klara varv 2 för att få se någon slutscen. Ta Zelda 1 till exempel, det har ju två varv också och det andra är svårare. Men man har ju fortfarande varvat det även om man bara körde ett varv ;)"



Ja det är sant,men man får ju ändå se slutscenen när man klarar zelda på första varvet...



"Hur som helst, tänkte på Metroid innan du skrev det själv, mest på grund av "apelsinen". Section Z har jag också lirat så man ser ju likheterna där också. Detta spel hade jag dock aldrig hört talas om. Känns som det kvittar ;b"





Ja det finns bättre spel att sitta och nöta :)





"Nu har min retro duo kommit också förresten, den är klockren! Det första NES spelet jag varvade härom kvällen var Mega Man 2, riktig klassiker. Nu ska jag nöta mig igenom slutet på Final Fantasy III till SNES, bara sista fortet kvar efter 35 timmars speltid =)"



Kul att den fungerar bra! Ohh både Mega Man 2 och Final Fantasy III är 2 riktiga favoriter! Tror jag lirade FF III över 120 timmar första gången jag spelade det,ville maxa alla gubbar :)

2008-11-17 @ 05:08:30
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0