Arch Rivals: A Basket Brawl!

Nu har jag kommit till sista spelet på bokstaven A i min samling. Arch Rivals släpptes 1990 av Acclaim till NES. Redan 1989 fanns spelet men då i arkadformat utvecklat av Midway. Jag kan ha testat det här vid något tillfälle på 90-talet i en spelhall. Känns oftast som spelen blev skit när dom släppt olika arkadtitlar till NES. Det hela fungerade bättre till 16-bits maskinerna. Dax att se om det här är ett skitspel eller inte?

 

 

 

Arch Rivals är ett våldsamt basketspel där man spelar 2 mot 2. Det som är speciellt med det här basketspelet är att man inte kan få någon foul. Man får ge varandra raka högerklockor utan att domaren ens lyfter på ögonbrynet.

 

 

 

Det finns som alternativ att spela mot varandra men eftersom jag inte har någon kompis som vill spela alla värdelösa skitspel med mig så blir det 1-player game än en gång. Du kan välja mellan 4 olika lag att spela med. När du valt lag får välja vilken spelare du vill styra runt på planen. Det finns 8st olika spelare på varje lag men alla lagen har samma spelare så det känns ganska ointressant vad man väljer för lag. Varför kunde dom inte haft 2 ”unika” gubbar att välja mellan i varje lag istället för att köra samma skit hur man än väljer? Jag har testat spela några av gubbarna och jag märker ingen skillnad vare sig man är en mörk man med en grön tuppkam eller en vit snubbe med pudelfrisyr, alla gubbar verkar vara samma dynga. Det enda som kan skilja är färgen på håret och huden tror jag. Förbannade tattare!

 

 

 

Man styr alltså bara en gubbe på planen, medspelaren är kontrollerad av datorn. Du kan styra ifall du vill datorn ska passa till dig eller dra iväg ett skott men han springer runt på planen av sig själv som en vilsen pedofil i ett dagis (var jag för grov nu?). Kontrollerna är simpla som vanligt. Du passar på B och skjuter på A när du har bollen. När du inte håller i bollen lämnar du knogmackor med B-knappen och hoppblockar med A-knappen. Hoppblockningen har jag aldrig förstått, har inte lyckas blocka en enda boll? Det är hyfsat lätt att försvara sig med smockorna för att överta bollen och lägga in en dunk. När du insett hur knapparna fungerar så blir det inga större problem att vinna. Jag har inte hittat något sett att spela en slags turnering utan bara vanliga matcher där du väljer vilket lag du ska möta? När du vunnit en match får du se statistik på hur matchen gått.

 

 

 

 

Arch Rivals är ett satans dåligt spel, i alla fall om man spelar 1-player. Man blir uttråkad på sekunder! Det är mycket möjligt att arkadversionen är rolig med till NES är det helt odugligt. En liten detalj jag blir vansinnig på är dem 10 första sekunderna i musiken när man spelar. Eftersom det blir mål ungefär var elfte sekund så börjar musiken om hela jävla tiden! Jag säger inte att det är en låt jag skulle haft på min Ipod men varför kunde inte Acclaim låtit låten rulla på hela tiden istället för att den ska börja om 80 gånger på en match?  Jag kan eventuellt se lite nöje i att möta en polare men att sitta och spela det här ensam är lika värdelöst som att tvätta en pissränna på krogen med tungan. Jag klarade en match och spelet började om så jag måste antagligen se det som ett varvat spel, eller?  

Här kommer en film på spelet:

http://www.youtube.com/watch?v=_rT2fNO236I

 

 

 

Speltid: 1 Timme

Status: Varvat

Spelvärt: 19%

 

/RetroMask

 


Kommentarer
Postat av: Danger

Typiskt att dra bort uppmärksamheten från att man har gjort ett sjukt dåligt sportspel genom att göra så att gubbarna kan dela ut en rak höger :)

2008-12-02 @ 12:45:00
Postat av: rocc

tjena såg din lænk på fb, subert projekt o jag ska genast lænka till dig från min blogg. Nu har man lite att læsa kvællen till æra. Lycka till.

2008-12-02 @ 17:24:05
URL: http://rocc.blogg,se
Postat av: Megalomania

Nes-versionen är ingen hödare men Arch Rivals till Mega Drive är riktigt kul i korta doser. Det är fortfarande sjukt lätt att spöa datorn med 200-6 men mot en jämnbra polare en lite pilsner är en match någon gång ibland rätt kul.



Enformigt är det tveklöst men det är ju sportspel än idag. En bonus till Mega Drive är föresten ett par groteskt fula cheerleaders. Stor humor!

2008-12-04 @ 05:42:02
Postat av: RetroMask

"Postat av: Danger



Typiskt att dra bort uppmärksamheten från att man har gjort ett sjukt dåligt sportspel genom att göra så att gubbarna kan dela ut en rak höger :)"





Man hade fått göra hoppsparkar och det här hade fortfarande uppmärksammats som ett skitspel :)

2008-12-04 @ 11:09:25
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

" Postat av: rocc

tjena såg din lænk på fb, subert projekt o jag ska genast lænka till dig från min blogg. Nu har man lite att læsa kvællen till æra. Lycka till."





Oh,tackar tackar!

2008-12-04 @ 11:11:14
URL: http://retromask.blogg.se/
Postat av: RetroMask

" Postat av: Megalomania

Nes-versionen är ingen hödare men Arch Rivals till Mega Drive är riktigt kul i korta doser. Det är fortfarande sjukt lätt att spöa datorn med 200-6 men mot en jämnbra polare en lite pilsner är en match någon gång ibland rätt kul.



Enformigt är det tveklöst men det är ju sportspel än idag. En bonus till Mega Drive är föresten ett par groteskt fula cheerleaders. Stor humor!"





Jag önskar att det var till Mega Drive eller arkad jag spelade det för till NES var det gräsligt. Dom kunde ju iaf lagt in nån slags turnering i 1-player mode? Jag borde testat spelet mot en någon annan men jag tror fan inte jag känner en enda stackare som velat spela det här om jag ska vara ärlig.



Ja,sportspel blir lätt enformiga men det är dock kul om det finns nån slags cup eller nåt att ta sig igenom. Det var en del humoristiska inslag till NES också men jag var närmare spyan än leendet haha

2008-12-04 @ 11:25:26
URL: http://retromask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0